جزئیات تغییرات فروش بلیت هواپیما

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، مسعود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دراین‌باره می‌گوید: حذف پروازهای چارتری در این ۳مسیر براساس هماهنگی‌های انجام شده میان انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری بوده و پروازهای چارتری از مسیرهای دیگری نیز در دستور کار قرار دارد اما این به‌معنای حذف کامل پروازهای چارتری نخواهد بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌افزاید: در ۳ مسیر ذکر شده، بلیت صادر شده برای قراردادهای چارتری که از قبل در این مسیرها وجود داشته نیز مشمول مقررات بلیت‌های سیستمی خواهد بود و درصورت باطل شدن بلیت، درصد مشخصی از هزینه پرداختی مسافر به او مسترد می‌شود اما در مسیرهایی که هنوز پروازهای چارتری آنها برقرار است، طبق روال قبلی دفاتر فروشنده بلیت در ازای باطلی هزینه‌ای به مسافر نمی‌پردازند. اسعدی‌سامانی می‌گوید: رویکرد موردنظر سازمان هواپیمایی کشوری برای حذف پروازهای چارتری، موردقبول شرکت‌های هواپیمایی است و چنانچه دفاتر خدمات مسافرتی و دفاتر فروش بلیت با این رویکرد همراهی کنند تحول مثبتی در صنعت حمل‌ونقل هوایی خواهد بود؛ چراکه بخش عمده‌ای از مسائلی که در گذشته وجود داشته و موجب گلایه و شکایت مسافران بوده، تخلفاتی بوده که برخی از آژانس‌ها و سایت‌های اینترنتی فروش بلیت در قالب فروش بلیت پروازهای چارتری انجام می‌دادند. وی با تاکید بر اینکه حذف پروازهای چارتری از همه مسیرها میسر نیست، می‌افزاید: وضعیت برخی مسیرها اقتضا می‌کند که پروازها چارتری باشند؛ مثلا در پروازهایی که به مقاصد گردشگری و زیارتی انجام می‌شود، چارتر‌کننده با بستن یک بسته منسجم و تجمیع هزینه هتل، ترانسفر و پذیرایی، بلیت‌ها را با قیمت پایین‌تری در اختیار مسافر قرار می‌دهد. اسعدی سامانی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر در پروازهایی که باید به مناطق نفت‌خیز انجام شود و به‌صورت عمومی مسافر ندارد، پروازها باید برای ارائه خدمات سکوهای نفتی برقرار باشند و به همین واسطه توسط شرکت‌های دولتی و وزارت نفت چارتر می‌شوند. وی با بیان اینکه در بقیه مسیرهای داخلی تمایل شرکت‌های هواپیمایی به سمت حذف پروازهای چارتری است، تصریح می‌کند: در حوزه پروازهای خارجی نیز تورهای مسافرتی برخی از پروازها را به‌صورت چارتری از شرکت‌های هواپیمایی خریداری می‌کنند که در این مورد نیز مانند مسیرهای گردشگری داخلی، در اغلب موارد هزینه کمتری به‌عنوان بهای بلیت از مسافر اخذ می‌شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است فراگیر شدن پروازهای چارتری در اغلب مسیرهای پروازی، در مشکل نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی ریشه دارد. اسعدی‌سامانی می‌گوید: از آنجا‌ که ایرلاین‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند ناگزیرند صندلی‌های برخی پروازها را به چارترکننده پیش‌فروش کرده و مبالغ قابل‌توجهی بگیرند که با آن هزینه‌های شرکت و خرید قطعات هواپیما را بپردازند.

وی با اشاره به اینکه تکلیفی بودن قیمت بلیت هواپیما در سال‌های گذشته اقتصاد شرکت‌های هواپیمایی را با چالش مواجه کرده بود، می‌افزاید: در طول برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، شرکت‌های هواپیمایی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به‌خاطر اعمال نرخ‌های تکلیفی زیان دیدند؛ اما از زمان آزادسازی نرخ بلیت از ۲ سال پیش، برخی از مشکلات مالی شرکت‌های هواپیمایی رفع شده و بدهی‌های انباشته آنها به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت فرودگاه‌ها در مسیر تسویه قرار گرفته است. به گفته وی، با آزادسازی نرخ بلیت، تعداد مسافران حمل‌ونقل هوایی ۲۰ درصد افزایش یافته که از همه‌گیرتر شدن استفاده از این حمل‌ونقل برای همه اقشار جامعه حکایت دارد.