به گزارش این مرکز کالاهای وارداتی از کشورهای درحال توسعه جنوب آسیا بالاترین میزان تعرفه واردات گمرک آمریکا را دارند. به‌عنوان مثال، سال گذشته بنگلادش بالغ بر ۷/ ۵ میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرده که حدود ۹۵ درصد از آن لباس، کفش، کلاه و سایر کالاهای مرتبط بوده است. تقریبا تمامی این کالاها مشمول تعرفه آمریکا بوده‌اند. براساس بررسی‌های صورت گرفته، مجموع تعرفه اخذ شده از بنگلادشی‌ها معادل ۲/ ۱۵ درصد ارزش کل صادرات این کشور به آمریکا بوده است، بالاترین میزان در میان ۲۳۲ شریک تجاری آمریکا.  پس از بنگلادش، کامبوج با میانگین تعرفه ۱/ ۱۴ درصد (از ارزش کل صادرات این کشور به آمریکا)، سریلانکا با ۹/ ۱۱ درصد، پاکستان با ۹/ ۸ درصد و ویتنام با ۲/ ۷ درصد به ترتیب کشورهایی هستند که آمریکایی‌ها بالاترین میزان تعرفه واردات را از آنها اخذ می‌کنند (براساس درصد از ارزش کل صادرات به آمریکا). در مقابل تعرفه‌ای که سال گذشته آمریکایی‌ها از کالاهای تولید چین اخذ کردند ۵/ ۱۳ میلیارد دلار بوده که معادل ۷/ ۲ درصد ارزش کل واردات آمریکا از چین است. در مجموع، آمریکا تعرفه‌ای معادل ۴/ ۱ درصد از ارزش کل وارداتش از کشورهای صادرکننده به این کشور اخذ می‌کند.

به گزارش «پیو»، میانگین نرخ تعرفه‌ای که آمریکایی‌ها در ارتباط با سایر شرکای تجاری خود دارند بسیار کمتر از نرخ تعرفه کالاهای چینی است. مکزیک و کانادا، دومین و سومین صادرکننده بزرگ به آمریکا، به ترتیب سال گذشته به‌طور میانگین هدف تعرفه ۱۲/ ۰ درصد و ۰۸/ ۰ درصدی از ارزش کل صادراتشان به آمریکا قرار گرفتند (سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک عضو قرارداد تجارت آزاد «نفتا» هستند). به‌علاوه میانگین نرخ تعرفه آمریکا بر کالاهای وارداتی از ژاپن و آلمان کمتر از ۲ درصد و از کره‌جنوبی که قرارداد تجارت آزاد با آمریکا دارد تنها ۲۵/ ۰ درصد از ارزش ۵/ ۷۰ میلیارد دلاری صادرات کره به آمریکا است.  میانگین تعرفه واردات آمریکا از یک کشور به دو عامل بستگی دارد: سهم بخشی از واردات که مشمول تعرفه می‌شود، و میانگین نرخ تعرفه‌ای که آمریکا بر این بخش از کالاهای وارداتی وضع می‌کند. در مجموع نرخ تعرفه فعلی آمریکا پایین‌تر از نرخ‌های دو دهه گذشته این کشور است (نرخ تعرفه نسبت به ارزش کل واردات). دلیل این امر کالاهای وارداتی هستند که کاملا از تعرفه معاف شده‌اند (کالاهای با نرخ تعرفه صفر). به‌عنوان مثال، در سال ۱۹۹۶ بر سه‌چهارم (۵/ ۷۵ درصد) کالاهای وارداتی از چین تعرفه وضع می‌شد. سال گذشته اما تنها دو‌پنجم (۳/ ۴۱ درصد) از واردات کالاهای چینی هدف تعرفه آمریکا قرار گرفتند (و سایر کالاهای وارداتی از تعرفه معاف بودند).

چین‌: تعرفه‌های آمریکا اثرگذار نیست!

محققان و مشاوران اقتصادی دولت چین پیش‌بینی کرده‌اند با وجود اینکه دولت چین قول داده که در مناقشه تجاری با آمریکا کوتاه نخواهد آمد، اما در این تنش دست برتری با چینی‌ها خواهد بود. روز دوشنبه یکی از محققان نهاد برنامه‌ریزی دولت چین اعلام کرد مناقشه تجاری با آمریکا اثرات اندکی بر اقتصاد چین خواهد داشت، چراکه بازار داخلی عظیم این کشور هر نوع اثر خارجی را جبران خواهد کرد. وانگ چانگلین در این رابطه گفت: «از آنجایی که اقتصاد چین باثبات و رو به بهبود است دوئل تجاری با آمریکا بر آن اثر خواهد گذاشت اما این اثرات محدود خواهد بود.» این درحالی است که مناقشات تجاری روزهای اخیر آمریکا و چین گمانه‌زنی‌هایی را درخصوص استفاده چین از حجم عظیمی دارایی‌هایی که در خزانه‌داری آمریکا دارد به‌وجود آورده است (اهرمی که به اصطلاح «انتخاب اتمی» نامیده می‌شود). در پایان ماه ژانویه چینی‌ها بیش از ۱۷/ ۱ تریلیون دلار (هزار میلیارد دلار) از اوراق خزانه‌داری آمریکا را در اختیار داشتند. این رقم چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین اعتباردهنده خارجی و دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه دولت آمریکا (پس از بانک مرکزی آمریکا) معرفی کرده است.