به گزارش «سی‌ان‌ان»، چینی‌ها بزرگ‌ترین خریدار ذرت خوشه‌ای آمریکا هستند،‌ چرا که این محصول در تولید یکی از پرطرفدارترین مشروبات الکلی چین استفاده می‌شود. بر اساس آمارهای اداره گمرک چین، سال گذشته ارزش واردات ذرت خوشه‌ای چین از آمریکا نزدیک به یک میلیارد دلار بوده است. این اقدام دولت چین نگرانی‌ها را درخصوص احتمال تشدید جنگ تجاری میان دو کشور افزایش داده است. به گفته مقامات چینی، این کشور تحقیقات لازم را درخصوص دامپینگ ذرت خوشه‌ای آمریکا صورت خواهد داد.

تحریم ZTE به بهانه همکاری با ایران

پیش از اقدام دولت چین در افزایش تعرفه واردات ذرت خوشه‌ای‌، دوشنبه این هفته آمریکا تصمیم به تحریم یکی از بزرگ‌ترین غول‌های تکنولوژی چین، شرکت «زدتی‌ای (ZTE)» گرفت. در این باره وزارت بازرگانی به مدت ۷ سال شرکت‌های آمریکایی را از فروش قطعات و خدمات به این شرکت چینی منع کرد. به گزارش «سی‌ان‌ان» آغاز این تحریم‌ها به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. در آن زمان دولت آمریکا شرکت «زد‌تی‌ای» چین را به اتهام ارسال غیرقانونی تجهیزات به ایران و کره‌شمالی تهدید به تحریم می‌کرد. شرکت «زد‌تی‌ای» خریدار میکروفن از شرکت «کوآلکام» آمریکا و قطعات مرتبط با صفحه گوشی از شرکت آمریکایی «کورنینگ» است. این شرکت چینی همچنین چهارمین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در بازار آمریکا است. پس از بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا، روز سه‌شنبه خرید و فروش سهام این شرکت در هنگ‌کنگ به حالت تعلیق درآمد.

نبرد ارزی

طی رقابت‌های انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ مدام پکن را متهم به دستکاری و کاهش ارزش پول ملی خود برای تقویت صادرات می‌کرد. تا مه ۲۰۱۷ اما او اعلام کرد دستکاری‌های ارزی چین پایان یافته است. اکنون اما به‌نظر می‌رسد ترامپ فکر دیگری در سر دارد. روز دوشنبه او در توئیتر خود نوشت: «روسیه و چین به‌دنبال سیاست‌ افزایش نرخ بهره‌ آمریکا تلاش می‌کنند ارزش پول ملی خود را کاهش دهند.» این انتقاد دونالد ترامپ در تناقض با گزارش اخیر وزارت خزانه‌داری مبنی بر اینکه هیچ یک از شرکای تجاری آمریکا دستکاری ارزی ندارند است. به گزارش «سی‌ان‌ان» از زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شده، ارزش دلار در مقابل سایر ارز‌های خارجی – نظیر یوآن چین – کاهش یافته است.

تشدید «جنگ تجاری»؟

روز دوشنبه روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گزارشی را منتشر کرد و در آن از اقدامات تلافی‌جویانه جدید دولت آمریکا پرده برداشت. به گزارش این روزنامه، در حال حاضر نمایندگان تجاری آمریکا طرحی را مد نظر دارند تا اقدام پکن را در ایجاد محدودیت بر «تکنولوژی و خدمات ابری آمریکا» تلافی کنند. این گزارش از منابع آگاهی که نخواسته‌اند نام آنها فاش شود نقل شده است. در این رابطه مقامات آمریکایی معتقدند چینی‌ها محدودیت‌های ناعادلانه‌ای بر تجارت این نوع خدمات آمریکایی ایجاد کرده‌اند. کارشناسان اما از تحولات احتمالی آینده ابراز نگرانی می‌کنند.

مروری بر جنگ تجاری اخیر دو کشور

در آغاز سال ۲۰۱۸ (اوایل اسفند ماه)، دونالد ترامپ تصمیم به اجرایی کردن یکی از قول‌های انتخاباتی خود گرفت. ترامپ که از ابتدا چین را متهم به دستکاری نرخ ارز می‌کرد در اولین اقدام خود با وضع تعرفه بر واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی، تنها چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این اقلام به آمریکا هدف قرار داد. پس از آن نیز او با صدور فرمان وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر آلومینیوم، جنگ تجاری را به‌صورت فراگیر آغاز و به‌نوعی جبهه دوم این جنگ را فعال کرد.

چینی‌ها نیز در تلافی افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از سوی دولت ترامپ و مستثنی کردن چین از فهرست کشورهای معاف از این افزایش، در هفته‌های اخیر (یکشنبه یکم آوریل) تصمیم به افزایش تعرفه واردات ۱۲۸ کالای تولید آمریکا گرفتند. اندکی پس از این اقدام (سه‌شنبه سوم آوریل)، دولت ترامپ اعلام کرد تعرفه واردات ۱۳۰۰ کالای تولید چین را افزایش خواهد داد. یک روز پس از این اقدام (چهارشنبه چهارم آوریل)، چین به تلافی از افزایش تعرفه ۱۳۰۰ کالای تولید کشورش از سوی دولت آمریکا، تصمیم به وضع تعرفه بر ۵۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای آمریکایی کرد. البته این غائله به اینجا ختم نشد و پنج‌شنبه آن هفته (پنجم آوریل) دونالد ترامپ در جدیدترین اقدام خود، پیشنهاد افزایش تعرفه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی را به نماینده تجاری آمریکا ارائه کرد. پس از اقدام دولت آمریکا بود که چینی‌ها تصمیم گرفتند شکایت خود را به «سازمان تجارت جهانی»‌ ببرند (دوشنبه نهم آوریل).