عصر جدید در رقابت مال‌ها

هر سال بسیاری از ایرانی‌ها به خارج از کشور سفر می‌کنند و برخی از این سفرها صرفا به دلیل بازدید و خرید از مجتمع‌های بزرگ تجاری و استفاده از امکانات رفاهی کشورهای دیگر صورت می‌گیرد. بنابراین ایده طراحان اصلی این پروژه، هدایت کردن بخشی از این سفرها به داخل کشور است. از سوی دیگر، چندوجهی بودن این مجموعه می‌تواند زمینه‌ای باشد که به محلی برای بازدید مردمان کشورهای همسایه نیز تبدیل شود. در حاشیه رونمایی از ایران‌مال در سه‌شنبه گذشته (۱۱ اردیبهشت)، نخستین نمایشگاه برترین‌های توسعه صنعت ساختمان نیز افتتاح شد که ۱۳۰ شرکت داخلی در آن حضور داشتند.

بازار بزرگ ایران (ایران مال) در منطقه ۲۲ تهران در زمینی به مساحت حدود ۳۲ هکتار و زیربنای حدود یک میلیون و ۳۵۰هزار مترمربع است. در طرح توسعه و به‌منظور پوشش نیازهای جامعه، زیربنای این پروژه به یک میلیون و ۹۵۰هزار مترمربع خواهد رسید. ۷۰درصد بازار بزرگ ایران فضای خدماتی و فرهنگی است و ۳۰درصد آن نیز به فضای تجاری اختصاص یافته است. مجری پروژه، در مراسم رونمایی که با حضور متولیان، سرمایه‌گذاران، اعضای هیات امنا و فعالان اقتصادی در بخش‌خصوصی برگزار شد، بازار بزرگ ایران را اولین محصول ایرانی برای هر ایرانی توصیف کرد که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا احداث شده است. به گفته اکبر تشکری نیا، این پروژه محصول یک پیشنهاد فرهنگی است و با جلوه‌ای از معماری ایرانی، با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا احداث شده است.

مدیرعامل بانک آینده نیز در این مراسم با اشاره به روند سرمایه‌گذاری این بانک در ایران مال گفت: درحال‌حاضر نظام اقتصادی کشور بانک محور است و بار مالی اقتصاد ایران بر دوش بانک‌ها است و تامین مالی از سوی بانک‌ها به‌صورت وام، سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. جلال رسول اف با بیان اینکه بانک آینده از ادغام دو موسسه، چند تعاونی و یک بانک ایجاد شده، اظهار کرد: هر یک از این نهادهای مالی دارای پروژه‌هایی بودند که یکی از آنها بازار بزرگ ایران بود. از نظر ما این پروژه ایده نابی بود و ما با هدف تامین منافع سپرده‌گذاران، تامین مالی این پروژه را برعهده گرفتیم. اما تا پایان سال چه بخش‌هایی از این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد؟ گفته می‌شود که تا پایان سال بخش‌هایی از این پروژه شامل ۱۲ سالن سینما، کتابخانه، بازار سنتی ایران، فضای ورزشی برای ۱۵ رشته، ۵/ ۲کیلومتر جاده تندرستی، ۲۰۰رستوران، هتل ۵ ستاره، شهربازی، سرای سالمندان با ظرفیت ۳۰۰ نفر، باغ‌های دیدار و باغ ماهان، دریاچه جنوبی با نمایش نور و صدا، به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۵ تا ۲۰هزار نفر از بازار بزرگ ایران بازدید کنند.

پروژه‌ای در ابعاد جهانی

در ادامه علامیرمحمد صادقی، رئیس هیات امنای بازار بزرگ ایران با اشاره به نگاه جامعه به سرمایه و سرمایه‌گذار گفت: سرمایه‌گذاری اوایل انقلاب ضدارزش شده بود و متاسفانه هنوز هم نه به‌صورت کلامی اما در عمل، نسبت به سرمایه و سرمایه‌گذار موضع‌گیری می‌شود. در این شرایط برخی افراد ترجیح می‌دهند یا سرمایه‌شان را به خارج بفرستند یا حداکثر در بانک سپرده‌گذاری کنند. در جلسه‌ای که اخیرا با علی لاریجانی، رئیس مجلس داشتم، تاکید کردم که باید نگاه به سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری عوض شود. وقتی مجموعه‌ای به این بزرگی بنا می‌شود نیاز به زحمت زیاد است و متولیان آن نیز باید حرف کسانی را که با سرمایه‌گذاری موافق نیستند، بشنوند. وی همچنین در مورد هیات امنای بازار بزرگ ایران این‌طور توضیح داد: وقتی به کشورهای همسایه دعوت می‌شدم، پروژه‌های بسیار کوچکی را به من نشان می‌دادند و فخر می‌فروختند. من همیشه احساس شرم می‌کردم که ما هنوز نتوانسته‌ایم بناهای عظیمی را عرضه کنیم. من همیشه دوست داشتم بنایی در ایران درست شود که قابل عرضه جهانی باشد. در بازدیدی که در جریان احداث بازار بزرگ ایران داشتم متوجه شدم که این مجتمع علاوه بر کارکرد تجاری، کارکرد فرهنگی، اجتماعی و مذهبی هم دارد. برای همین فکر کردم که هیات امنایی تشکیل شود تا کار فرهنگی، مذهبی و اجتماعی را برعهده بگیرد. وی با اشاره به استقبال از این پیشنهاد ادامه داد: با تشکیل هیات امنا قرار است که امور مربوط به این بازار بزرگ پیگیری و مدیریت شود.

معرفی برترین‌های صنعت ساختمان

بر اساس این گزارش، در جریان رونمایی از فاز اول بازار بزرگ ایران (ایران مال)، نخستین نمایشگاه برترین‌های توسعه صنعت ساختمان نیز به همت اتاق تعاون ایران افتتاح شد. این نمایشگاه در راستای بحث اشتغال‌زایی‌ و نیز حمایت از تولیدکنندگان‌ و مصرف‌کنندگان‌ برگزار‌ و از برترین‌های حوزه‌ صنعت‌ ساختمان‌ تقدیر‌ شد.‌ این نمایشگاه از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه، با حضور ۱۳۰ شرکت تولیدکننده داخلی در متراژ ۱۲هزار و ۷۰۰ مترمربع در سه سالن اصلی مجموعه ایران مال برگزار شد که برخی از شخصیت‌های دولتی از آن بازدید کردند. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله وزرایی بود که با حضور در ایران مال این مجموعه را یک پروژه ملی و شایسته تقدیر دانست. وی همچنین برگزاری نمایشگاه برترین‌های توسعه صنعت ساختمان را فرصت مناسبی برای حضور تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد.

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه برترین‌های توسعه صنعت ساختمان در ارتباط با سیاست دولت برای حمایت از مراکز خرید و مال‌های بزرگ اظهار کرد: به‌نظر من این پروژه فراتر از یک مال است. ایران مال بیش از اینکه یک بازار برای فروش کالا باشد، یک مرکز فرهنگی است. شاید بیش از ۷۰ درصد فضاهایی که ایجاد شده است فضاهایی فرهنگی است، فضاهایی که نماد معماری ایرانی، معماری اسلامی و نماد هنر ایرانی هستند و تفکر فرهنگی بر تفکر تجاری غالب بوده که بسیار قابل تحسین است. وی با اشاره به تاثیرگذاری مجموعه ایران مال در سال حمایت از کالای داخلی و اقتصاد ملی گفت: ایران مال یک مرکز توسعه‌ صادرات است؛ یعنی جایگاه عرضه‌ قابلیت‌های شرکت‌های ایرانی که این عرضه به ما فرصت‌ رقابت‌های بین‌المللی می‌دهد. این آغاز کار است، اما من فکر می‌کنم یکی از نقاط ارزشمند ما برای توسعه‌ صادرات خواهد شد. این فرصت برای سازندگان و صنعتگران ایرانی که بتوانند خودشان را در جهان مطرح کنند، فرصت مهمی است.

رامین سمیع‌زاده، مدیر برپایی اولین نمایشگاه برترین‌های توسعه صنعت ساختمان در بازار بزرگ ایران نیز برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی را اصلی‌ترین راه ورود به بازار جهانی دانست و گفت: اگر می‌خواهید محصولات ایرانی را در معرض مقایسه قرار دهید باید فضای آن را برای رقابت فراهم کنید که در ایران مال این فضا ایجاد شده است. درواقع می‌شود گفت که ایران مال (بازار بزرگ ایران) می‌تواند به‌عنوان یک پایانه‌ صادراتی عمل کند. بازار بزرگ ایران (ایران‌مال) سرفصل تمام فعالیت‌ها بر مبنای خدمت‌ کردن به مردم کشورمان هست. سمیع‌زاده گفت: بخش قابل‌توجهی از بازار بزرگ ایران به بحث فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و پتانسیل‌های گردشگری توجه دارد. مسجد جامع، بازار سنتی ایران، باغ کتاب، باغ دیدار، باغ ماهان که الهام‌گرفته از باغ ماهان کرمان است. در واقع همه‌ اینها بستری هستند که در حوزه‌ جذب توریست، همچنین ارزآوری تاثیرگذار است. علی مطیع‌جهان، ‌معاون پشتیبانی و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران و مدیر اجرایی نمایشگاه برترین‌های توسعه‌ صنعت ساختمان نیز گفت: اتاق تعاون ایران به‌عنوان پارلمان بخش تعاون و نهاد عمومی غیردولتی، یکی از وظایف و اختیاراتی که طبق قانون برعهده دارد، برگزاری نمایشگاه تخصصی است؛ بر این اساس امسال که مصادف با روز کارگر و حمایت از کالای ایرانی شد، اتاق تعاون ایران با همکاری مجموعه بازار بزرگ ایران (همزمان با رونمایی فاز اول این مجموعه)، نمایشگاه تخصصی برترین‌های توسعه‌ صنعت ساختمان را برگزار کرد. هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه، هم مقارن بودن با شعار سال بود و ۱۳۰ شرکت تولیدکننده داخلی در این نمایشگاه حضور داشتند.  وی افزود: هدف ما بیشتر ایجاد همدلی، همکاری و توسعه‌ اشتغال است. بازار بزرگ ایران ازجمله پروژه‌هایی در ایران است که توانسته   درسطح بالایی ایجاد اشتغال کند.