نام اصناف به نیازهای ضروری مردم گره‌ خورده است؛ اصناف و اتحادیه‌ها پیوند نزدیک و بی‌واسطه‌ای با زندگی روزمره مردم دارند و همین ارتباط با عموم و طبقات اجتماعی مختلف، جایگاه مهمی به آنها داده است. اصناف یکی از بخش‌های مهم در بدنه اقتصادی هستند هر چند هنوز بسیاری اعتقاد دارند که سهم این بخش از اقتصاد اندک است. در واقع واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها حلقه واسط بین تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان با مصرف‌کنندگان هستند. آنها با انتقال کالا از تولید‌کنندگان به مصرف‌کنندگان و در مقابل آن، انتقال منابع نقدینگی از مصرف‌کنندگان به تولید‌کنندگان، چرخه اقتصاد را در سطح خرد شکل می‌دهند. از این منظر برگزاری انتخابات اتاق‌های اصناف سراسر کشور طی روزهای گذشته قابل تامل و بررسی است. انتخاباتی که گفته می‌شود رقابتی‌تر از گذشته برگزار شده و طیف‌های متفاوتی در آن حضور داشته‌اند و این درحالی بود که در گذشته رقابت در این سطح کمتر دیده شده بود. موضوعی که موجب شده بود انتقادی جدی نسبت به انتخابات‌ این بخش مطرح شود.

در حوزه انتخابات اتاق اصناف تهران دو گروه و ائتلاف اصلی با یکدیگر رقابت کردند. ائتلاف « تغییر و توسعه» و ائتلاف «تلاش.» تلاشی‌ها در این انتخابات سهم بیشتری در هیات رئیسه به خود اختصاص دادند و دو کرسی بیشتر از ائتلاف رقیب به‌دست آوردند. از ائتلاف تلاش ابراهیم درستی با ۷۸ رای، قاسم نوده‌فراهانی با ۷۳ رای و خسرو ابراهیمی‌نیا با ۶۹ رای بالاترین آرا را به‌دست آوردند و از ائتلاف تغییر و توسعه علی فاضلی (رئیس فعلی اتاق اصناف ایران) با ۶۷ رای و حسین درودیان با ۶۴ رای به هیات رئیسه اتاق اصناف راه یافتند و همچنین علی توسطی با ۵۳ رای و محمد طحان‌پور با ۵۱ رای به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدند. بررسی و مقایسه آرا هم نشان از رقابتی نزدیک و فشرده داشته است به گونه‌ای که افراد راه یافته به هیات رئیسه از پیش مشخص نبوده‌اند. در این دوره از انتخابات ۱۳۷ اتحادیه صنفی شرکت کرده‌اند.

طیف‌هایی که در این انتخابات با هم رقابت ‌کردند در تلاش بودند از رویکرد‌های سیاسی دوری کنند و با برنامه‌های اقتصادی با یکدیگر رقابت کنند، آنها شعارهای انتخاباتی خود را روی رفع موانع و مشکلات اصناف متمرکز کردند. شعارهایی از جمله حل‌وفصل مشکلات مالیاتی و ارتقای سهم اصناف در اقتصاد کشور. سهمی که در سال‌های گذشته مورد تردید قرار گرفته و گلایه‌ها نسبت به بی‌توجهی به اصناف و مشکلات صنف‌های مختلف زیاد شنیده می‌شود. شاید کمبود تقاضا از آن کلیدواژه‌هایی است که از سوی واحد‌های صنفی زیادی شنیده می‌شود، تقاضایی که دست کم در یک دهه گذشته لطمه جدی دیده و به‌ویژه در بخش کالاهای اساسی افت معناداری کرده است. از گوشت ومرغ و مواد پروتئینی گرفته تا میوه و تره‌بار، از لوازم‌خانگی تا پوشاک و نساجی، از اغذیه‌فروشی‌ها تا تجهیزات فنی.

اما نکته قابل‌توجه دیگر این است که پس از ادغام مجامع امور تولیدی و توزیعی این انتخابات دومین دوره انتخابات اتاق اصناف تهران بوده است. از سوی دیگر از زمان ابلاغ قانون جدید نظام صنفی در سال ۹۲ که اصلاحیه آن تایید شد، قرار بر این شد که انتخابات اتاق‌های اصناف به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شود. در کل کشور ۴۰۰ اتاق اصناف فعالیت دارند که در این دوره انتخابات ۲۳۰ اتاق از ۲۶ تا ۳۱ اردیبهشت برگزار شد و در بعضی از شهرها بین ۲۰ تا ۲۵ نفر کاندیدا برای ورود به اتاق‌های اصناف با هم رقابت کردند.  به‌دلیل فضای رقابتی که به‌طور نسبی در مقایسه با ادوار گذشته انتخابات وجود داشت این دوره از حساسیت بیشتری برای شرکت‌‌کنندگان برخوردار بود و مشارکت و استقبال هم در سطح بالاتری صورت گرفت. براساس شنیده‌ها اتحادیه‌ها حضور نسبتا گسترده‌ای در انتخابات داشته‌اند. در مجموع براساس آمار اعلام شده ۲ هزار و ۵۶۰ داوطلب با هم رقابت کرده‌اند.