13 برند تجاری دختر ترامپ در چین

در راستای عمل به این وعده‌های انتخاباتی، او با افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها، جنگ تجاری را به‌طور علنی با شرکای تجاری خود به‌ویژه چین آغاز کرد. پرسشی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که آیا واقعا رئیس‌جمهوری تاجر آمریکا همان‌طور که بیان می‌کند به وعده‌های خود پایبند است و اقدامات تجاری اخیر او نظیر افزایش تعرفه واردات و خروج از «پیمان همکاری کشورهای حوزه اقیانوس آرام (TPP)» در راستای منافع کشورش است یا اینکه همان‌طور که کارشناسان هشدار داده بودند موضوع «تضاد منافع» در دولت او مطرح است؟ به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در گزارشی مدعی شده است که طی ۳ ماه اخیر، سیزده برند تجاری ایوانکا ترامپ – دختر دونالد ترامپ – تاییدیه‌های لازم را از دولت چین به‌دست آورد.

به گزارش این روزنامه، تاییدیه سیزدهمین برند ایوانکا ترامپ که روز یکشنبه صادر شد درحالی است که تنها چند روز پس از آن، ترامپ قول داد موانع کسب‌وکار شرکت چینی «زد‌تی‌ای» را در داخل آمریکا به‌منظور حمایت از شغل‌های چینی رفع کند.  صدور آخرین تاییدیه برندهای تجاری دختر ترامپ همچنین تنها چند روز پس از بیانیه استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ، در رابطه با توقف جنگ تجاری آمریکا با چین صورت گرفته است. این تاییدیه‌ها با موافقت دولت چین با اعطای وام ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه یک پروژه در اندونزی که شامل زمین‌های گلف و هتل‌های لوکس «سازمان ترامپ» است همزمان شده است. روز یکشنبه، دولت چین تاییدیه نهایی سیزدهمین برند ایوانکا ترامپ را در سه ماه گذشته صادر کرد که نوعی رکورد برای اداره برندهای تجاری چین است. در این دوره همچنین دولت چین تاییدیه موقت ۸ برند تجاری دیگر شرکت ایوانکا ترامپ را صادر کرد که در صورت نبود مانع به تایید نهایی خواهند رسید. این سیزده برند شرکت ایوانکا ترامپ شامل پتوی نوزاد، عطر، لوازم آرایشی، ظروف، آینه‌، مبلمان، کتاب، قهوه، شکلات، عسل و... است.

گرچه درخواست این برندهای تجاری بیش از یک سال پیش به دولت چین تسلیم شد (اندکی پیش از آنکه ایوانکا ترامپ به‌عنوان مشاور رایگان دولت ترامپ مشغول به کار شود)، اما تمام‌ آنها در هفتم ماه مه امسال مورد تایید قرار گرفت (پنج روز پس از آن دونالد ترامپ قول داد موانع کسب‌وکار شرکت «زد‌تی‌ای» چین را در داخل آمریکا رفع کند). به گزارش «دیلی‌میل»، گرچه ایوانکا ترامپ مدیریت برندهای شرکت‌های خود را واگذار کرده و دارایی‌های خود را در شرکت انحصاری خانواده ترامپ قرار داده است، اما او همچنان در سود این برندها شریک است. پس از تایید نهایی برندها، اکنون ایوانکا ترامپ از حق انحصاری برای عرضه تولیدات خود در بازارهای چین برخوردار است، امری که میلیون‌ها دلار سود برای او به همراه خواهد داشت.

فِرِد ورتیمر، رئیس سازمان غیرانتفاعی «دموکراسی ۲۱»‌ در این باره می‌گوید: «برخی کشورها شک ندارند این اتفاقات برای راضی نگه داشتن دونالد ترامپ است. سایر کشورها نیز درخواست‌های تجاری شرکت دختر ترامپ را غیرقابل رد می‌دانند.» روز جمعه ترامپ اعلام کرد برای ادامه فعالیت غول مخابراتی چین (زد‌تی‌ای) به توافق رسیده است.  او برخی جریمه‌های این شرکت را در ازای ضمانت‌های امنیتی لغو کرد. این اقدام ترامپ خشم هر دو حزب دموکرات‌ و جمهوری‌خواه را به‌دنبال داشت، چرا که به اعتقاد آنها این شرکت چینی با دروغ به دولت آمریکا، تحریم‌هایی ایران و کره‌شمالی را نقض کرده است. بر این اساس شرکت «زد‌تی‌ای» برای جبران نقض تحریم‌های آمریکا و فروش تجهیزات به ایران و کره‌شمالی به پرداخت حداکثر یک میلیارد دلار جریمه محکوم شد. در عوض وزارت بازرگانی آمریکا ممنوعیت ۷ ساله خرید این شرکت چینی از شرکت‌هایی آمریکایی را لغو کرد.

به گزارش «دیلی‌میل» درحالی‌که دونالد ترامپ و دخترش سعی می‌کنند برندهای جهانی خود را بسازند – عمدتا از طریق صدور مجوز دولتی – در برخی کشورها نیز پیگیر ثبت نشان‌های تجاری هستند. این برندسازی‌ در سایر کشورها نگرانی قانون‌گذاری اخلاقی را به همراه داشته است، چراکه اغلب آنها توسط دولت‌های خارجی تضمین شده‌اند و سودآوری چشم‌گیری برای خانواده ترامپ ایجاد خواهند کرد. نگرانی درخصوص نفوذ سیاسی در این برندسازی‌ها به‌ویژه در چین – از آنجایی که دادگاه‌ها و قانون‌گذاری‌ها در این کشور به نفع حزب کمونیست است – بیشتر است. در این باره مقامات چینی تاکید کرده‌اند که درخواست برای ثبت این برندهای تجاری مطابق با قوانین این کشور بررسی می‌شوند. براساس آمارهای «سازمان جهانی مالکیت معنوی» شرکت ایوانکا ترامپ بعد از شروع به کار دولت پدرش، همچنین برنده سه برند تجاری در فیلیپین شده است.