اصرار ترامپ به تعرفه‌های ضدچینی

این صحبت‌های دونالد ترامپ در حالی است که کمتر از دو هفته پیش استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از آتش‌بس جنگ تجاری کشورش با چین سخن گفته بود. به گزارش «واشنگتن پست»، البته به نظر می‌رسد مواضع جدید ترامپ به منظور ایجاد یک اهرم چانه‌زنی برای ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، طراحی شده باشد. قرار است شنبه هفته آینده وزیر بازرگانی آمریکا برای گفت‌وگو با مقامات چینی برای کاهش تنش‌های تجاری به پکن سفر کند. بر این اساس «دنیای اقتصاد» در شماره دیروز خود گزارشی از پشت‌پرده روابط تجاری دولت ترامپ و چین و موضوع «تضاد منافع» در کاخ سفید منتشر کرد. در واقع این موضوع که آیا فرمان‌های حمایت‌گرایانه دونالد ترامپ، واقعی و در راستای منافع اقتصاد آمریکا است یا اینکه لفاظی‌های او تنها برای ترساندن چینی‌ها و گرفتن امتیازات بیشتر (چه برای آمریکا و چه کسب‌وکارهای خانوادگی خودش) است، مشخص نیست.

به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، تغییرات ناگهانی در سیاست‌های ترامپ یک فضای عدم‌اطمینان ایجاد خواهد کرد، فضایی که به‌رغم ادعای شرکای تجاری آمریکا مبنی بر بی‌اعتبار کردن تعهدات این کشور، به گفته خود ترامپ در میز مذاکرات قدرت‌چانه‌زنی برای آمریکایی‌ها فراهم خواهد کرد. این مواضع متناقض رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین سردرگمی‌هایی که موجب ایجاد اختلاف میان مشاوران تجاری ترامپ و نارضایتی اعضای کنگره شده است را تشدید خواهد کرد. نمایندگان کنگره معتقدند فرمان‌های تجاری دونالد ترامپ ممکن است آمریکا را به یک جنگ تجاری تمام‌عیار و پرهزینه بکشاند. در کنار تنش تجاری با چین، دولت ترامپ همچنین در گفت‌وگوها برای رسیدن به یک «توافق تجاری جدید آمریکای شمالی» (نفتای جدید) به بن‌بست خورده است. در این مذاکرات او تهدید به وضع تعرفه‌های جدید بر واردات خودرو کرده است. این در حالی است که اشتیاق رئیس‌جمهوری آمریکا برای افزایش تعرفه واردات طیف گسترده‌ای از محصولات، با مخالفت‌های شدیدی از جانب اعضای قدرتمند حزب جمهوری‌خواه – نظیر رئیس کمیته مالی و کشاورزی سنا – مواجه شده است.  واکنش اولیه چینی‌ها به بیانیه جدید کاخ‌سفید اما چندان تند نبود. وزیر بازرگانی چین روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ این گونه سخن گفت: «ما از این بیانیه‌ کاخ‌سفید بسیار شگفت‌زده شدیم. مهم نیست که دولت آمریکا چه اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد، چرا که چین در دفاع از منافع ملی خود مصمم و توانا است.» رئیس‌جمهوری آمریکا برای کاهش کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری با چین و اقدامات تجاری که به گفته او به شرکت‌های آمریکایی صدمه می‌زند، فشارهای بسیاری بر دولت این کشور وارد ساخت. این امر موجب شد تا در گفت‌وگوهای دو روزه مقامات دو کشور که اوایل ماه مه در واشنگتن برگزار شد، چینی‌ها با عقب‌نشینی از مواضع خود متعهد شوند برای جبران کسری تجاری آمریکا واردات بیشتری از این کشور داشته باشند. اسوار پراساد، رئیس سابق بخش چین «صندوق بین‌المللی پول» در این باره می‌گوید: «پس از آتش‌بس موقت در تنش‌های تجاری دو کشور، به نظر می‌رسد دولت ترامپ مجدد به فاز حمله علیه چین بازگشته است. بی‌میلی چین به توافق برای کاهش کسری تجاری آمریکا یا اعطای امتیازات مهم دیگر، به احتمال زیاد مقامات دولت ترامپ را متقاعد کرده است تا مواضع سخت‌گیرانه‌تری در موضوعات تجاری با چین، اتخاذ کنند.»

در بیانیه کاخ‌سفید آمده است که آگاهی‌های لازم در این موضوع به رئیس‌جمهوری داده شده است، آن هم پس از انتشار گزارش نماینده تجاری آمریکا مبنی بر اینکه چینی‌ها در تلاش هستند تکنولوژی‌های آمریکایی را به‌واسطه ابزارهای قانونی و غیرقانونی خارج سازند. البته در این بیانیه‌ یک‌صفحه‌ای هیچ اشاره‌ای به چگونگی اجرایی شدن این اقدامات نشده است: «ایالات متحده محدودیت‌های سرمایه‌گذاری ویژه و کنترل‌های صادراتی شدیدی را بر شهروندان و نهادهای چینی که به‌دنبال تملک صنایع با تکنولوژی بالای آمریکا هستند اعمال خواهد کرد.» بر اساس این بیانیه‌، ویژگی‌های این محدودیت‌های سرمایه‌گذاری جدید تا ۳۰ ژوئن اعلام و اندکی پس از آن نیز اجرایی خواهند شد.