رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: استان کراسنودار که شهر مهم «سوچی» هم در آن واقع شده، دارای قابلیت‌های مختلفی برای تجار کشورمان به‌ویژه در مباحث صنعتی و ساختمانی، همچنین کشاورزی است. وی همچنین به نیاز واردات عمده مواد غذایی از سوی روس‌ها اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی آن یخبندان و سردی هوا در اکثر روزهای سال در این کشور است و در صورت بازاریابی مناسب، امکان مناسبی برای صادرات مرکبات، صیفی‌جات و برخی موادغذایی تولیدی کشورمان به کراسنودار وجود دارد.

تیزهوش‌تابان اظهار کرد: خط راه‌آهن جمهوری آذربایجان که اینک به خطوط حمل‌ونقل ریلی کشورمان اتصال یافته، پتانسیل دیگری برای صادرات کالاها و محصولات ایرانی به روسیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان است که صادرات را با سرعت بیشتر و هزینه‌های کمتری میسر می‌سازد؛ البته تحقق این مهم منوط به تکمیل این راه‌آهن تا رشت و سپس قزوین است. تیزهوش‌تابان از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت کراسنودار در روزهای ۲۷ تا ۲۹ تیرماه امسال در این شهر خبر داد و افزود: حمایت از کالای ایرانی فقط در مصرف این کالاها خلاصه نمی‌شود و باید توجه جدی به موضوع صادرات داشته باشیم. در همین راستا با بررسی‌های متعدد انجام شده در سال‌های گذشته، کراسنودار می‌تواند مقصد مناسبی برای صادرات کالاها و خدمات ایرانی باشد.

همچنین برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی صنعت کراسنودار نیز در گفت‌وگویی تصریح کرد: بخشودگی ۲۵ درصدی صدور کالای ایرانی به روسیه و روابط مستحکم سیاسی با جمهوری اسلامی ایران، از جمله دلایلی است که بازرگانان کشورمان می‌توانند به سرمایه‌گذاری و تجارت با این کشور به‌ویژه در مناطق جنوب غربی آن دلگرم باشند. حسن مرتجی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد پتانسیل بالایی برای فعالان اقتصادی ایرانی به‌ویژه در گروه‌های ساختمان، رنگ و رزین، سرویس‌های بهداشتی، کاشی، سیمان، گچ، در و پنجره، شیشه‌های ساختمانی، برخی مواد غذایی ایرانی نظیر رب، کیوی، انار و میوه‌های خشک، همچنین خدمات فنی و مهندسی (به‌ویژه جاده‌سازی و راهسازی) و کشت فراسرزمینی در این منطقه از روسیه وجود دارد. مرتجی تصریح کرد: وسعت بالای روسیه سبب شده تا توسعه خطوط ریلی و سپس هوایی در اولویت این کشور باشد، اما شاهد توسعه جاده‌های ترانزیتی به‌دلیل پرهزینه بودن نیستیم؛ با این وجود، توسعه خطوط جاده‌ای در کراسنودار توجیه دارد.