به گزارش گروه اقتصادبین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، دو گروه از بزرگ‌ترین لابیگران واشنگتن در «اتاق بازرگانی آمریکا» و «میزگرد کسب‌وکار»، درخصوص آسیبی که تولیدکنندگان، کشاورزان و مصرف‌کنندگان آمریکایی از اعمال تعرفه‌های جدید ترامپ و اقدامات تلافی‌جویانه متعاقب چین خواهند دید، هشدار دادند. تام دانوهیو، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در این رابطه گفت: «این روش درستی نیست.» میزگرد کسب‌وکار این کشور نیز با وجود نگرانی‌های مشترکی که با دولت آمریکا درخصوص سیاست‌های تجاری تبعیض‌آمیز چین دارد، هشدار داده حل این مشکلات با ایجاد جنگ تجاری بالقوه، روشی نادرست است. به گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز»، این واکنش‌ها درحالی است که ساده‌سازی مقررات مالیاتی و کاهش نرخ مالیات‌ شرکت‌ها که در دسامبر گذشته با قانون‌گذاری جمهوری‌خواهان و امضای دونالد ترامپ به تصویب رسید، یک دوره باثبات از افزایش اطمینان در میان کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک آمریکایی ایجاد کرد. در این رابطه اما نظرسنجی‌ها حکایت از ایجاد روندی معکوس در اطمینان کسب‌وکارها به‌دلیل تشدید تنش‌های تجاری دارند. شاخص وضعیت کسب‌وکار مورگان استنلی از ۶۵ واحد در ماه مه به ۶۳ واحد در ژوئن رسید، و نظرسنجی چشم‌انداز اقتصادی میزگرد کسب‌وکارها نیز اولین کاهش خود را طی دو سال گذشته به ثبت رساند.

پیش از این نیز گری‌کوهن، مشاور اقتصادی ارشد اسبق ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» مدعی شده بود سیاست‌های تجاری اخیر دولت ترامپ، رونق اقتصادی که به‌واسطه طرح کاهش مالیات‌ها ایجاد شده بود را از بین خواهد برد و ممکن است مسبب آغاز یک دوره رکود در این کشور باشد. به گفته‌ او درحال‌حاضر شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری در آمریکا اجتناب می‌کنند، چراکه منتظر نتیجه دعواهای تجاری آمریکا هستند. کوهن در این گفت‌وگو اظهار کرد تصویب طرح تحول نظامی مالیاتی از سوی کنگره، مشوق‌های بسیاری برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است، اما تشدید تنش‌های تجاری ممکن است این مشوق‌ها را سرکوب کند و به وقوع یک رکود در اقتصاد آمریکا بینجامد. تشدید نااطمینانی و نگرانی‌ها درخصوص سیاست‌های تجاری ترامپ، تعرفه‌ها را به موضوعی جنجالی در روابط واشنگتن و جامعه اقتصادی آمریکا تبدیل کرده است. پیتر کوینتر، رئیس کمیته قانون گمرکی در انجمن وکلای آمریکا – انجمنی که صادرکنندگان چینی تا واردکنندگان آمریکایی در بخش‌هایی از مواد غذایی گرفته تا تجهیزات الکترونیک مشتری او هستند – در این باره می‌گوید: «این همان مساله بسیار ترسناک است. برای اولین بار لفاظی‌ها به سطحی از واقعیت نزدیک شده است. من به مدت ۳۰ سال است در حوزه قوانین تجارت بین‌الملل فعالیت دارم؛ اما هرگز چنین خطری را که متوجه حاکمیت قوانین تجاری باشد ندیده‌ام.»

صدمه شدید اسرائیل از جنگ‌تجاری

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی مدعی شده است که جنگ تجاری آمریکا-چین می‌تواند آسیب‌های جدی به اقتصاد اسرائیل وارد سازد. براساس آمارهای «بانک‌جهانی» درحال‌حاضر ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل را صادرات کالا و خدمات تشکیل می‌دهد؛ رقمی بسیار بالاتر از آنچه اقتصادهای چین و آمریکا دارند. در این باره هر گونه جنگ تجاری با هدف قرار دادن این محصولات صادراتی اسرائیل، صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد او وارد خواهد ساخت. اگر حجم تجارت جهانی کاهش یابد،‌ اقتصادهای کوچک با حجم صادرات زیاد – نظیر اقتصاد اسرائیل – بسیار صدمه خواهند دید. الکس زابژینسکی، اقتصاددان ارشد در یکی از اتاق‌های فکر اقتصادی رژیم صهیونیستی در این خصوص می‌گوید: اقتصاد باز اسرائیل که تقریبا تمام مواد اولیه کمیاب و کالاهای واسطه‌ای برای صنایع خود را وارد می‌کند، در صورت وضع تعرفه و افزایش قیمت‌های واردات بسیار صدمه خواهد دید. به گزارش این روزنامه، ارزیابی‌های «بلومبرگ»‌ حکایت از آن دارد که یک جنگ‌تجاری تمام‌عیار، هزینه‌ای ۴۷۰ میلیارد دلاری برای اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۲۰ به همراه خواهد داشت.

جنگ تجاری بعدی:‌ «آمریکا-هند»

هند در پاسخ به اقدام آمریکا در اعمال تعرفه بر واردات برخی کالاها، تعرفه واردات ۳۰ قلم کالای تولید آمریکا را افزایش خواهد داد. به گزارش خبرگزاری «فارس» و به نقل از «راشاتودی»، دولت هند قصد دارد در تلافی اقدام آمریکا در اعمال تعرفه گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم و برخی کالاهای دیگر، امتیازات تجاری آمریکا را لغو و بر واردات ۳۰ قلم کالای تولید آمریکا تعرفه گمرکی تا ۵۰ درصد اعمال کند. دهلی‌نو فهرست ۳۰ قلم کالای مشمول تعرفه وارداتی از آمریکا را آماده کرده است که شامل اعمال تعرفه گمرکی ۵۰ درصدی بر واردات موتورسیکلت‌های با حجم موتور بالای ۸۰۰ سی‌سی می‌شود. واردات سیب از آمریکا به هند نیز مشمول تعرفه ۲۵ درصدی شده و واردات بادام و گردو نیز مشمول تعرفه ۲۰ درصدی خواهد شد. اوایل هفته گذشته دهلی نو با ارسال نامه‌ای به سازمان تجارت جهانی این سازمان را از برنامه خود آگاه کرد. اعمال این تعرفه‌ها از سوی هند به تحمیل ۲۴۰ میلیون دلاری هزینه گمرکی واردات کالاهای مذکور به آمریکا می‌شود؛ البته اعمال این تعرفه‌ها نمی‌تواند آن‌قدر که تعرفه‌های گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم آمریکا به اقتصاد هند ضربه می‌زند به اقتصاد آمریکا آسیب وارد کند.