رایزنی برای تحویل 4 فروند هواپیما

پس از خروج آمریکا از برجام، شائبه‌ها در مورد لغو قرارداد ATR با ایران قوت گرفت؛ به‌طوری‌که مدیرعامل شرکت ATR هم تلویحا این موضوع را تایید کرده بود. در تازه‌ترین خبر اما کریستن شرر، گفته است: ایرانی‌ها می‌خواهند هواپیماهای خود را تحویل بگیرند اما ای‌تی‌آر هیچ ریسکی را در تقابل با مقامات آمریکایی نخواهد پذیرفت و خود را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌دهد. البته ما درحال مذاکره با مقامات آمریکایی هستیم تا بتوانیم دو فروند هواپیمای تکمیل شده و دو فروند دیگری که در انتهای خط تولید قرار دارند، به ایران تحویل دهیم.  به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لاتریبون فرانسه، مدیر عامل شرکت ATR عنوان کرد: به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بالا رفتن نرخ دلار و احتمال برنده نشدن سفارش مهمی در سال ۲۰۱۸، این شرکت خود را آماده سالی بسیار ضعیف‌تر از ۲۰۱۷ می‌کند. بسیاری از مشتریان ما به علت افزایش نرخ دلار در برابر ارز آنها، دچار مشکل شده‌اند. نوسانات قیمت بسیار زیاد هستند، در نتیجه توانایی مشتریان ما برای فاینانس هواپیمایی که سفارش داده‌اند ضعیف شده است. مهم‌تر از همه وضعیت ایران است که تاثیری بسیار منفی بر ای‌تی‌آر گذاشته است.  وی افزود: از ۸۰ هواپیمایی که فکر می‌کردیم در سال ۲۰۱۸ تحویل می‌دهیم، ۱۲ فروند به ایران تعلق داشت که تعداد بالایی است. به‌ویژه وقتی تحویل این ۱۲ هواپیما با ریسک بالایی مواجه هستند. ایرانی‌ها هواپیماهایی سفارش دادند که به‌طور ویژه برای آنها درست شوند؛ چراکه آنها بیشتر در بالای مناطق کوهستانی فعالیت می‌کنند. آنها از ما خواستند که برای همه مسافران در شرایط افت فشار کابین، سیستم تامین اکسیژن وجود داشته باشد. این چیزی نیست که در یک هواپیمای منطقه‌ای الزامی باشد.

ما مجبور شدیم این هواپیماها را اصلاح کنیم که این اقدام آنها را نسبت به مدل‌های ای‌تی‌آر استاندارد، ویژه می‌کند؛ اما با اوضاع ژئوپلیتیک پیش آمده پیرامون ایران، ریسک تامین مالی ای‌تی‌آر بالا رفته است. شرر با بیان اینکه از۲۰ فروند هواپیمای سفارش داده شده ایران، تا به حال ۸ فروند آن را تحویل داده‌ایم، ادامه داد: درحال‌حاضر ۱۲ فروند هواپیما را در فرآیند تولید داریم که ۲ فروند از آنها تکمیل شده‌ است. همچنین ۶ فروند از هواپیماها روی خط مونتاژ هستند و ساخت چهار فروند آخر شروع شده و مشغول سفارشی‌سازی آنها هستیم. وی با بیان اینکه عملی شدن این برنامه، نیازمند درخواست مجوز جدید از آمریکا است، اظهار کرد: درحال‌حاضر مجوز قبلی اوفک لغو شده است. ضمن اینکه دو هواپیمای تکمیل شده از لحاظ فنی توسط ایرانیان مورد قبول واقع شده است‌، اما نمی‌توان آنها را تحویل داد که در نتیجه هدف‌گذاری ‌ای‌تی‌آر برای تحویل هواپیما به مشتری‌هایش در سال ۲۰۱۸ با آسیب مواجه خواهد شد. مدیرعامل ای‌تی‌آر گفت: کاملا مطمئن نیستم که شرکت ما بتواند از دولت آمریکا معافیت دریافت کند. آمریکایی‌ها یک دوره سه ماهه را فرصت داده‌اند تا شرکت‌ها بتوانند محصولاتی را که در لحظه اعلام تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ در دست ساخت داشتند به ایران تحویل دهند. به علاوه مقامات آمریکایی گفته‌اند که درخواست‌های ما برای مجوزهای جدید را بررسی خواهند کرد. البته باید در نظرداشت که برای صنعت هوایی، دوره سه‌ماهه زمان بسیار کوتاهی است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از اجرایی شدن برجام ایران ایر به‌عنوان شرکت حامل پرچم ایران قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیمای جدید را نهایی کرد که در طول این مدت ۱۱ هواپیما رسما به کشور تحویل شد. سه فروند ایرباس و هشت فروند ATR هواپیماهایی بودند که در طول این مدت به ایران تحویل داده شد و پس از اجرایی شدن دستور ترامپ برای خروج آمریکا از برجام، تحویل هواپیماهای باقیمانده در ‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.  قرارداد ایران ایر با ATR برای تحویل هواپیماهای کوچک از نوع ۷۲-۶۰۰ فروردین ماه سال گذشته به امضای مقامات دو کشور رسید که گفته می‌شود از موفق‌ترین هواپیماهای «توربوپراپ» در دنیا هستند.  براساس قرارداد مذکور، ایران می‌توانست ۲۰ فروند دیگر از این هواپیما را نیز سفارش دهد. به عبارتی در قرارداد، خرید ۴۰ فروند هواپیما تصریح شده که مجموع ارزش این قرارداد حدود ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.