«کارنه تیر» الکترونیک در کریدور  شمال- جنوب فعال می‌شود

کارنه‌تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می‌شود و به‌موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمب شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.  سال گذشته بود که ایران و ترکیه در زمینه تیر الکترونیک برای اولین‌بار در دنیا همکاری مشترکی را کلید زدند که منجر به تجربه موفقی در این زمینه شد. حال نوبت به هندی‌ها و آذربایجانی‌ها رسیده و قرار است این کشورها به‌زودی پروژه تیر را در کشورشان آغاز کنند. در همین زمینه تاکنون دو نشست برگزار شده است؛ نشست اول سال گذشته در بمبئی و نشست دیگر هم در تهران برگزار شد. این در حالی است که نشست آتی سه کشور ایران، هند و جمهوری آذربایجان، قرار است در ماه سپتامبر در باکو برگزار شود.

متولیان گمرک ایران اعلام کرده‌اند با دو تجربه بین‌المللی حمل ترکیبی و تیر الکترونیک، آماده انتقال تجربیات خود برای تسریع و تسهیل تجارت در کریدور شمال-جنوب هستند. این پروژه با همکاری ایرو (سازمان جهانی راه‌ها)، اتاق‌های بازرگانی و گمرکات کشورهای عضو کریدور اجرا می‌شود. کشورهای عضو درصدد هستند پیش از اجرای تیرالکترونیک در این مسیر چالش‌ها را شناسایی کرده و از تجربیات الکترونیکی گمرک ایران استفاده کنند.

نشست فعال‌سازی کارنه‌تیر الکترونیک در کریدور شمال-جنوب با حضور نمایندگان گمرکات و موسسات ضامن کارنه‌تیر جمهوری‌آذربایجان، هندوستان و ایران و مسوولان سازمان ایرو در اتاق ایران برگزار شد. در این نشست طرفین جهت اجرای اولین عملیات حمل‌ونقل تحت رویه تیر از مسیر هندوستان و به مقصد این کشور هماهنگی‌های لازم را انجام دادند. معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران در این گردهمایی، آمادگی ایران درخصوص انتقال تجربیات تیرالکترونیک به کشورهای هند و آذربایجان در پروژه کریدور شمال و جنوب را اعلام کرد و گفت: باتوجه به زیرساخت‌های الکترونیکی هند و آمادگی مناسبی که جمهوری آذربایجان در پروژه تیرالکترونیک نشان داده است ما از دو کشور دعوت می‌کنیم که تیرالکترونیک را در کریدور شمال-جنوب ادامه دهند و پیشگام این اقدام در منطقه باشند؛ چرا که هدف نهایی ما اجرای تیر الکترونیک در کریدرو شمال-جنوب است. به‌گزارش روابط عمومی گمرک ایران، علیرضا مقدسی به تجربیات ایران در زمینه همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: گمرک ایران با ایجاد زیرساخت‌های الکترونیکی در گمرک و حذف کاغذ و برقراری تبادلات الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات توانست تجربه موفق تیر الکترونیکی بین گمرک ایران و ترکیه را رقم بزند.

مقدسی همچنین به تجربه حمل ترکیبی میان ایران و اسلوونی اشاره کرد و با موفق خواندن آن گفت: این یک تجربه اینتر مدال بود و ایران آماده پروژه حمل ترکیبی با همکاری هند و جمهوری آذربایجان است، چراکه این اقدام نه‌تنها کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت که موجب همگرایی کشورهای منطقه نیز خواهد شد. معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران خطاب به نمایندگان کشورهای جمهوری آذربایجان و هند گفت: با الحاق هند به کنوانسیون تیر و امکان استفاده از کارنه‌تیر به‌عنوان یک سند گمرکی، تسهیل و تسریع ترانزیت را در پیش خواهیم داشت و سه کشور با توانایی‌هایی که دارند، می‌توانند اولین پروژه تیر الکترونیک را در کنار هم به خوبی اجرا کنند. در این میان گمرک ایران آماده هرگونه همکاری و انتقال تجربیات در جهت تسریع این پروژه است.

مقدسی در ادامه این نشست به تجارت میان ایران و هند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر همکاری خوبی بین گمرکات ایران و هند وجود دارد و ایران کالای هند را از طریق چابهار به افغانستان ترانزیت می‌کند که می‌تواند پایه و اساسی برای گسترش همکاری‌های تجاری میان دو کشور باشد. معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران به نشست آتی این گروه که در ماه سپتامبر در باکو برگزار شد، اشاره کرد و گفت: ما در نشست آتی برای برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی و تکمیلی، همچنین تبادل تجربیات تیر الکترونیک اعلام آمادگی می‌کنیم. نماینده گمرک جمهوری آذربایجان هم در این نشست به توصیه مقام اول کشور خود اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بر گسترش ترانزیت با ایران تاکید بسیار کرده است و ما در راستای راهبردهای مورد نظر وی بر گسترش و تسهیل تجارت بین ایران و جمهوری آذربایجان جدی و پیگیر هستیم. فرید ولی‌اف در ادامه اظهار کرد: می‌خواهیم یک تجارت امن را در کریدور شمال-جنوب ایجاد کنیم و فعال کردن ترانزیت در این کریدور اولویت کشور ماست. ویجیا لاکشمی، نماینده هند هم در این نشست با اشاره به اقدامات مناسبی که گمرک ایران در زمینه تسهیل ترانزیت میان هند و افغانستان انجام داده است، گفت: هند آماده اجرای تیر الکترونیک از ماه آینده است و از این پروژه به شدت حمایت می‌کند.