به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، چین به‌عنوان بزرگترین شریک تجاری آمریکا از روز جمعه تعرفه‌های جدید خود بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را اجرایی کرد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد اجرایی‌شدن تهدیدهای از پیش اعلام شده چین در شرایطی است که تنش‌ها بین دو غول اقتصاد جهان رو به وخامت گذارده است. پیش از این واشنگتن اعلام کرده بود که در روز جمعه ۶ ژوئیه بر ۳۴ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی به آمریکا تعرفه اعمال خواهد کرد و حالا بنا به گزارش یک منبع خبری به رویترز که خواست نامش فاش نشود، پکن نیز قصد دارد در همان روز اقدام تلافی‌جویانه خود را به مرحله اجرا گذارد. البته اختلاف زمانی این دو کشور که بالغ بر ۱۲ ساعت است، موجب خواهد شد که احتمالا پکن در اجرای تعرفه‌های جدید از آمریکا پیشی بگیرد. این منبع خبری نزدیک به تصمیم‌‌گیری‌های پکن در این‌باره به رویترز چنین گفته است:‌ «راهکارهای ما مساوی و هم‌سنگ با اقداماتی است که آمریکا در ۶ ژوئیه آغاز خواهد کرد. اجرای همه سیاست‌های پکن از نیمه شب آغاز می‌شود.»

تلاش چین برای همراه کردن اروپا

در چنین شرایطی اما چین به اقدام تلافی‌جویانه خود بسنده نکرده و به اتحادیه اروپا فشار آورده است تا یک بیانیه مشترک شدید‌اللحن علیه سیاست‌های تجاری ترامپ صادر کند. به گزارش رویترز، مقامات اروپایی اعلام کردند چین آنان را تحت‌فشار گذاشته است تا در اجلاسی که قرار است اواخر ماه جاری برگزارش شود، بیانیه‌ای علیه سیاست‌های ترامپ منتشر کنند که البته فعلا از سوی آنان با مقاومت مواجه شده است. بر این اساس، در نشست‌هایی که در بروکسل، برلین و پکن برگزار شد،‌مقامات ارشد چین پیشنهاد کردند که یک اتحاد بین چین و اتحادیه اروپا ایجاد شود و در این بین چین به نشانه حسن‌نیت بخش بیشتری از بازار خود را در اختیار اروپاییان قرار دهد. بر اساس این پیشنهاد، چین و اتحادیه اروپا یک اقدام مشترک راعلیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی از سر می‌گیرند. اتحادیه اروپا اما از اتحاد با پکن علیه واشنگتن سرباز زده‌ و تنها به صدور بیانیه‌ای ملایم و نه‌چندان شدید‌ در اجلاس مشترک پکن- اتحادیه اروپا که ۱۶ و ۱۷ ژوئیه برگزار خواهد شد، بسنده کرده‌است. همزمان رسانه‌های دولتی چین اعلام کرده‌اند که در جنگ تعرفه‌ای علیه واشنگتن، اتحادیه اروپا نیز در جبهه پکن قرار گرفته، خبری که اتحادیه اروپا را در موقعیتی شکننده قرار داده است. اجلاس مشترک چین و اتحادیه اروپا در شرایطی برگزار می‌شود که دو دوره پیشین آن در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به‌خاطر اختلاف بر سر دو موضوع تجارت و دریای جنوب چین بدون بیانیه مشترکی پایان یافته بود.

اتحاد آمریکایی علیه تعرفه‌های ترامپ

در شرایطی که چین در خارج از مرزهای آمریکا به دنبال آن است تا یک شریک تجاری مهم برای مقابله با سیاست‌های تجاری ترامپ بیابد، در داخل خاک آمریکا، بزرگترین لابی تجاری علیه ترامپ در حال شکل‌گیری است. به گزارش خبرگزاری وکس، اتاق بازرگانی آمریکا، گروهی متشکل از بیش از ۳ میلیون کسب و کار آمریکایی، روز دوشنبه گذشته کمپین جدیدی را به‌راه انداخته است. این کمپین قصد دارد سیاست‌گذاران و عموم مردم را متقاعد سازد سیاست‌های تجاری پرخاشجویانه ترامپ تهدیدی بزرگ را متوجه اقتصاد آمریکا می‌کند. اتاق بازرگانی آمریکا یک نمودار تعاملی تهیه کرده است که نشان می‌دهد درگیری‌های تجاری ترامپ با چین، اروپا، کانادا و مکزیک چگونه می‌تواند به هر یک از ایالت‌های آمریکا طی ماه‌های آینده آسیب برساند.

شکایت بیش از ۴۰ کشور از آمریکا در WTO

شرکای تجاری بزرگ آمریکا از جمله اتحادیه اروپا، چین و ژاپن نگرانی عمیق خود را نسبت به تدابیر آمریکا برای وضع تعرفه‌های جدید روی واردات خودرو و قطعات خودرو در سازمان تجارت جهانی (WTO) ابراز کردند. به گزارش رویترز، ژاپن که به همراه روسیه مذاکراتش را در شورای تجارت کالاهای سازمان تجارت جهانی آغاز کرده، هشدار داده‌اند که چنین تدابیری ممکن است تدابیر تلافی‌جویانه‌ای را به دنبال داشته باشد و به فروپاشی سیستم تجارت چندجانبه مبتنی بر مقررات منجر شود. بیش از ۴۰ عضو سازمان تجارت جهانی شامل ۲۸ کشور اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که اقدام آمریکا با توجه به اهمیت خودرو برای تجارت جهانی، ممکن است بازار جهانی را متلاطم کند و سیستم سازمان تجارت جهانی را به‌خطر بیندازد. کشورهای چین، کانادا، سوئیس، نروژ، ترکیه، کاستاریکا، هنگ‌کنگ، ونزوئلا، سنگاپور، برزیل، کره‌جنوبی، مکزیک، قطر، تایلند و هند همگی نگرانی‌های مشابهی را ابراز و اعلام کرده‌اند تردید دارند که تعرفه‌های آمریکا مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی باشد.

موضع‌گیری ترامپ علیه اقدامات تلافی‌جویانه

موانع تجاری که کانادا و مکزیک و اتحادیه اروپا در تلافی اقدامات تعرفه‌ای ترامپ علیه کالاهای آمریکایی در نظر گرفته‌اند، موجب شد تا بار دیگر ترامپ به این اقتصادها حمله کند و در توجیه اقدامات تجاری خود ادعا کند که این اقتصادها تاکنون از «مزیت آمریکا بهره‌مند شده‌اند». نشریه بیزینس‌اینسایدر اما در تحلیلی که بر پایه ارقام موجود ارائه کرده است، ثابت می‌کند که دولت آمریکا بیش از این رقبای تجاری از سیاست‌های حمایت‌گرایانه مدد می‌جوید. در این رابطه مشاوران دولت فرانسه نیز هشدار داده‌اند که این سیاست‌ها احتمال بروز یک جنگ تجاری تمام‌عیار و بازگشت رکود سال ۲۰۰۸ را محتمل می‌کند.