به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» در این باره برونو له‌میر، وزیر دارایی فرانسه می‌گوید: «اگر فردا شاهد افزایش تعرفه‌ها باشیم، مثلا در صنعت خودرو، واکنش ما متحد و قدرتمند خواهد بود تا نشان دهیم اروپا قدرتی متحد و یکپارچه است.» او که در یک کنفرانس اقتصادی در جنوب فرانسه سخنرانی می‌کرد در ادامه صحبت‌های خود افزود: «دیگر مساله این نیست که آیا یک جنگ‌تجاری اتفاق می‌افتد یا خیر، چرا که این جنگ تاکنون آغاز شده است.» این صحبت‌های وزیر دارایی‌ فرانسه درحالی است که قرار است این هفته دونالد ترامپ برای گفت‌وگو با رهبران اروپایی و حضور در نشست ناتو در بروکسل به این قاره سفر کند. با پایان یافتن معافیت‌ها از ماه مارس، دونالد ترامپ اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک را هدف تعرفه ۲۵ درصدی بر فولاد و ۱۰ درصدی بر آلومینیوم خود قرار داد. ماه گذشته نیز او تهدید کرد بر تمام خودروهای تولید اروپا که وارد آمریکا می‌شوند، تعرفه ۲۰ درصدی اعمال خواهد کرد، امری که فروش خودروهای اروپایی را در آمریکا با چالش مواجه خواهد ساخت. درحال‌حاضر گمرک آمریکا تعرفه ۵/ ۲ درصدی بر واردات خودروی سواری از اروپا دارد، نرخی که برای وانت‌ و کامیونت‌ها ۲۵ درصد است. اروپا نیز تعرفه‌ ۱۰ درصدی از واردات خودروهای آمریکایی دریافت می‌کند.

براساس قوانین «سازمان تجارت جهانی»، اتحادیه اروپا نمی‌تواند تعرفه‌های خود را تنها برای واردات خودروهای تولید آمریکا کاهش دهد و باید کاهش تعرفه‌های خود را برای تمامی اعضای این سازمان اجرایی کند.

دنیا شاهد «جنگ‌تجاری» واقعی

خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا در گزارشی به نقل از اقتصاددان برجسته این کشور مدعی شده است، درحال‌حاضر آمریکا در «جنگ‌تجاری» با چین است. در این باره خبرگزاری «واکس (VOX)»‌ این کشور نیز با طرح ادعای مشابه، می‌گوید قطعا یک راه خروج از این جنگ‌تجاری ویرانگر وجود دارد. اما مشکل این است که ترامپ نمی‌داند که چه می‌خواهد و مشخص نیست چینی‌ها حاضرند چه امتیازی بدهند. به گزارش این خبرگزاری، روز جمعه دو غول اقتصادی دنیا با اعمال تعرفه بر ۳۴ میلیارد دلار از واردات رقیب، رسماً جنگ‌تجاری را آغاز کردند، جنگی که پایانی برای آن نمی‌توان متصور بود. با این حال متوقف کردن این جنگ‌تجاری غیرممکن نیست. در بدترین سناریو، این تعرفه‌ها و اقدامات تلافی‌جویانه می‌تواند اثرات منفی گسترده بر مصرف‌کنندگان و اقتصادهای جهان داشته باشد. در بهترین سناریو نیز طرفین می‌تواند با دستیابی به برخی توافقات به این جنگ‌ تجاری پایان دهند.

روسیه هم وارد «جنگ»‌ شد

روسیه به تلافی تصمیم واشنگتن در وضع تعرفه بر واردات فلزات این کشور، با اعمال تعرفه بر واردات شماری از کالاهای تولید آمریکا، به جنگ تجاری جهانی پیوست. به گزارش خبرگزاری «ایسنا» مکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد تعرفه ۲۵ تا ۴۰ درصدی بر کالاهای وارداتی نظیر تجهیزات آمریکایی که در ساخت‌وساز، نفت و گاز، فرآوری فلزات و فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند، وضع خواهد شد. به گفته وزیر اقتصاد روسیه، تدابیر تلافی‌جویانه تنها ۶/ ۸۷ میلیون دلار از ۶/ ۵۳۷ میلیون دلار خسارت اقتصادی که روسیه از موانع تجاری آمریکا متحمل می‌شود را جبران می‌کند.

پلیتیکو: جنگ‌تجاری، حربه تبلیغاتی ترامپ

نشریه پلیتیکو در تحلیلی ادعا کرد جنگ تجاری به عرصه نبرد مخالفان و موافقان ترامپ بدل شده است. وضع تعرفه مضاعف بر کالاهای چینی از سال‌ها پیش مدنظر ترامپ بوده است. سابقه سخنان شدیدالحن ترامپ علیه چین به دهه ۱۹۸۰ بازمی‌گردد. او حتی در سال ۲۰۱۱ در یک تجمع سیاسی اعلام کرد تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات کالاهای چینی اعمال خواهد کرد. کسانی که ترامپ را پیش از ریاست‌جمهوری‌اش می‌شناختند از این تصمیم او غافلگیر نشده‌اند. استفن مور یکی از مشاوران ترامپ می‌گوید مطمئن بود که او در مورد اعمال تعرفه بر کالاهای چینی کاملا مصمم است و در این مورد عقب‌نشینی نخواهد کرد. این مشاوران گرچه اقدام ترامپ را همسو با دیدگاه‌های شخصی و سیاست‌ها و وعده‌های اقتصادی‌اش می‌دانند، اما اذعان می‌کنند که برنامه او تنها معطوف به اعمال تعرفه و آغاز جنگ تجاری است. استیو بنن مشاور ارشد پیشین ترامپ هم عقیده دارد که رئیس‌جمهور آمریکا برای ادامه کار برنامه مشخصی در دست ندارد و اعمال تعرفه‌ها ترامپ را در برابر وال‌استریت قرار داده است. آنچه سبب شد ترامپ برای وضع تعرفه‌ها تا جمعه گذشته صبر کند توصیه‌های مشاورانی همچون کوهن و منوچین (وزیر خزانه‌داری) بود. ترامپ در مورد مسائل سیاسی رویکرد خود را به کرات تغییر داده است، اما مشاوران او تاکید می‌کنند که ترامپ قصد دارد با پافشاری بر مواضع تجاری خود این موضوع را به محوری برای تبلیغات انتخابات میان‌دوره امسال و حتی انتخابات سال ۲۰۲۰ تبدیل کند. مشاوران ملی‌گرای ترامپ از اعمال این تعرفه‌ها خشنودند و این را یک پیروزی علیه مخالفان ترامپ می‌دانند. بنن می‌گوید:«ریگان روسیه را داشت و ترامپ هم چین را دارد.»