اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، میزبان هیاتی تجاری حدودا ۳۰ نفره از فعالان بخش خصوصی روسیه در صنایع دستگاه‌های ایمنی، نساجی و پارچه، موسسه تحقیقاتی و ارتباطی، جنگل‌داری، ماشین‎آلات کشاورزی، تراکتور و... بود که برای اولین‌بار به سرپرستی ناتالیا لیپاتووا معاون رئیس کمیسیون فاینانس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه به تهران آمده بودند. هدف از برگزاری این نشست که به همت اتاق مشترک ایران و روسیه تشکیل‌شده بود، «تقویت روابط اقتصادی و تجاری» دو کشور ایران و روسیه اعلام شد و علاوه‌بر فعالان بخش خصوصی ایرانی و روسی، هادی تیزهوش تابان رئیس و فاطمه مقیمی از اعضای هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه نیز در این جلسه حضور داشتند.

فاطمه مقیمی، عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه در توضیح هدف دعوت این هیات تجاری به اتاق ایران، به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: بخش‌خصوصی معتقد است که فعالیت تجاری با کشورهای دیگر می‌تواند با ایجاد صمیمیت در بخش اقتصاد تاثیرات خوبی را در حوزه سیاسی نیز رقم بزند. اگر منافع اقتصادی بین دو گروه ایجاد شود، حتما می‌توان از مسائل سیاسی هم بهره‌برداری کرد. ناتالیا لیپاتووا، رئیس کمیسیون فاینانس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه با اشاره به اینکه با خروج آمریکا از برجام، انتظار می‌رود سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه بهتر از قبل شود، گفت: خوشبختانه این آمادگی و تمایل برای توسعه همکاری، علاوه‌بر بخش‌خصوصی، در ساختار دولت ایران و روسیه هم وجود دارد. ایران و روسیه دو شریک تجاری باسابقه‌ای هستند که توسعه روابط تجاری آنها به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: برگزاری چنین رویدادهایی در تقویت روابط تجاری دو کشور بسیار مفید است. برای نمونه در بازدیدی که هیات تجاری ما از پارک فناوری پردیس داشت، ظرفیت‌های این پارک برای شرکت‌های خصوصی ما که از نزدیک دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را می‌دیدند، جالب به‌نظر رسید. همین دیدار باعث شد تا مدیران‌عامل یکی از شرکت‌های حاضر در هیات آمادگی خود را از برقراری و توسعه همکاری با این پارک اعلام کند. لیپاتووا تاکید کرد: روسیه ایران را یکی از استراتژیک‌ترین شرکای تجاری خود می‌داند و رئیس‌جمهوری روسیه هم از گسترش همکاری با ایران بسیار حمایت می‌کند. از طرفی با اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا که شامل کشور ما هم می‌شود، ضروری است تا سطح همکاری‌ها را بیش از قبل توسعه دهیم.