بی‌طرف‌ترین کشور، درگیر جنگ تجاری

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، براساس قوانین سازمان تجارت جهانی، آمریکا ۶۰ روز وقت دارد تا این موضوع را حل و فصل کند. پس از این زمان، سوئیس می‌تواند فشار را افزایش دهد و از سازمان تجارت جهانی بخواهد که هیاتی از قضات را برای صدور حکم تشکیل دهد.

پاسخ‌های کوبنده چین به ترامپ

در ادامه اقدامات تلافی‌جویانه چین علیه تعرفه‌های آمریکا، دیروز، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد قصد دارد «نرخ تعرفه‌های ضددامپینگ» را برای برخی از محصولات فیبر نوری تولید آمریکا افزایش دهد. قرار است این افزایش تعرفه‌ها از امروز،  اجرایی شود. نرخ این تعرفه‌های ضد دامپینگ جدید که برای نوع خاصی از فیبر نوری وارداتی از آمریکا اعمال می‌شود، در محدوده ۳/ ۳۳ درصد تا ۲/ ۷۸ درصد خواهد بود. این در شرایطی است که نرخ مصوب سال ۲۰۱۱ برای این کالاها بین ۷/ ۴ تا ۶/ ۱۸ درصد بوده است. وزارت بازرگانی چین در وب‌سایت خود آورده است که شرکت‌های آمریکایی از جمله «او‌اف‌اس فایتل»، «اینک»، «ال‌ال‌سی» و «دراکا کامانیکیشن آمریکاز» تحت‌تاثیر این تغییرات تعرفه‌ای قرار خواهند گرفت. در چنین شرایطی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا، واکنش چین به تعرفه‌های وضع شده از سوی ترامپ را ستود و افزود حمایتگرایی، بزرگ‌ترین خطری است که اقتصاد را تهدید می‌کند. به گزارش بلومبرگ، پس از این سخنان مرکل، او با همتای چینی خود لی کشیانگ، نخست وزیر چین در روز دوشنبه دیدار کرد. این مقام چینی نیز خود را یک متحد مرکل در دفاع از تجارت جهانی قانون‌مدار معرفی کرد. آنها همچنین بر حفظ برجام بدون حضور ترامپ تاکید کردند. در این نشست، طرفین قراردادی را امضا کردند که براساس آن آلمان به میزان ۱۰ میلیارد دلار در دومین مجتمع مواد شیمیایی چین سرمایه گذاری می‌کند. این بزرگ‌ترین توسعه پروژه در چین خواهد بود. شرکت آلمانی در این قرارداد مالک ۱۰۰ درصد مجتمع در گوآنگ‌ژو خواهد بود. این نخستین بار است که یک شرکت فعال در زمینه مواد شیمیایی به تنهایی در چین فعالیت خواهد کرد.  مرکل در کنفرانس مشترکی در این باره گفت: «این نشان می‌دهد که گشودن درهای بازار چین در این حوزه‌ها تنها در حد حرف نیست، بلکه در عمل مصداق دارد.» لی نیز در این باره گفت‌: «اقدامات چین برای گشودن درهایش به روی شرکت‌های خارجی، نشانه‌ای است از اینکه چندجانبه‌گرایی نقشی «تقویت‌کننده و شکوفاکننده» برای اقتصاد جهان دارد.»

سلاح‌های غیرتعرفه‌ای چین علیه آمریکا

اعمال تعرفه بر واردات کالاهای چینی برگ برنده ترامپ در جنگ تجاری به‌شمار می‌رود. این در حالی است که چین واردات قابل‌توجهی از آمریکا ندارد و نمی‌تواند تنها با تکیه بر اعمال تعرفه واردات اقدامات طرف آمریکایی را تلافی کند، اما نشریه اکونومیک تایمز ابعاد دیگر این جنگ تجاری را آشکار کرده است که نشان می‌دهد چین ابزارهای متعددی برای مقابله با آمریکا در اختیار دارد. چین می‌تواند خودروسازان، خرده‌فروشان و شرکت‌های آمریکایی که برای بازپرداخت وام‌های خود به درآمد ناشی از حضور در چین وابسته هستند را با محدودیت‌هایی مواجه سازد یا در روند مذاکرات حساسی که بین آمریکا و کره‌شمالی در جریان است اخلال ایجاد کند. اقتصاد دولتی چین این امکان را به زمامداران این کشور می‌دهد که مجوزهای فعالیت، مالیات‌ها و قوانین ضد انحصار را در برابر شرکت‌های آمریکایی به کار بگیرند. از سوی دیگر چین می‌تواند برای به دست آوردن دلار مورد نیاز خود  اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را نیز بفروشد. چین بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا محسوب می‌شود و به گفته این وزارتخانه تا پایان ماه مه اوراقی به ارزش ۱۸۸/ ۱ تریلیون دلار در اختیار چینی‌ها بوده است. راهکار دیگر مقابله برای طرف چینی، اعمال فشار دیپلماتیک است. چین می‌تواند دست یاری خود را به‌سوی شرکای تجاری آمریکا که از سیاست‌های حمایتگرانه آمریکا متضرر شده‌اند، دراز کند. اقدامات یکجانبه ترامپ، نقش چین را از بسته‌ترین اقتصاد بزرگ دنیا به مدافع تجارت جهانی تغییر داده است و چین می‌کوشد از موقعیت کنونی برای گسترش همکاری‌ با اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن و دیگر اقتصادهای تاثیرگذار جهان بهره‌برداری کند.