محمدرضا مودودی با اشاره به آمار صادرات در بهار امسال گفت: صادرات در سه ماهه ابتدای امسال نزدیک به برنامه‌ هدف‌گذاری در برنامه ششم یعنی ۷/ ۲۱ درصد رسیده است و در این مدت صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و این موضوع نشان می‌دهد که رویکرد آمریکا چندان موفق نبوده است. قائم مقام سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اگر نقدینگی سرگردان مدیریت نشود تمام سیاست‌های مالی و پولی دولت در بازار‌های داخلی و بین‌المللی به هم می‌ریزد زیرا ورود این نقدینگی درهر بازاری مثل سکه، ارز،‌ خودرو و بورس چالش‌برانگیز بوده است. وی افزود: درسال‌های گذشته این تجربه را داشتیم که بیش از ۹۰درصد صادرات ما به ۲۰ کشور هدف صادراتی بوده است و در دوران تحریم‌های گذشته هم ۸۰ درصد صادرات ما به ۸کشور بوده است اما در سال‌های پس از برجام تعداد کشورهای هدف صادراتی‌مان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه باید از فرصت‌های متنوع در بازارهای صادراتی بهره‌ ببریم، ادامه داد: باید از فرصت‌هایی که داریم حداکثر استفاده را ببریم چراکه بازار کشور‌هایی مثل عراق و افغانستان به تنهایی از ظرفیت صادرات ۱۰ میلیارد دلاری برای ما برخوردار است و کشورهای منطقه اوراسیا هم از ظرفیت قابل‌توجهی برای صادرات برخوردار هستند. مودودی با بیان اینکه چین و هند هم دو ظرفیت بالای صادراتی برای ایران به‌شمار می‌روند، اظهار کرد: هر دو کشور چین و هند برای تجارت به ایران نیازمندند و ایران هم به آنها نیازمند است، این دو کشور در دوره تحریم‌های قبلی تجارت با ایران را قطع نکردند و به نظر می‌رسد اکنون هم قصد جدا شدن از فرآیند تجارت با ایران را ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی در مورد هدف‌گذاری صادرات برای سال ۹۷ و چشم‌انداز ۱۴۰۴ گفت: براساس برنامه ششم باید سالانه رشد صادرات غیرنفتی ۷/ ۲۱ درصد باشد، البته برای دستیابی به این مهم الزاماتی از جمله برقراری روابط بانکی با دنیا، رفع تنش‌های بین‌المللی، مشوق‌های صادراتی، تعدیل نرخ بهره‌بانکی، ‌جذب ۶۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال و تسهیل فضای کسب‌وکار لازم است. اما با وجود اینکه هیچ‌کدام از پیش‌نیازهای رشد صادرات مهیا نشده است براساس اتفاقات اخیر ارزی و توجیه اقتصادی که صادرات پیدا کرده در ۲ ماهه ابتدای امسال رشد ۲۲ درصدی در صادرات کالاهای غیرنفتی را تجربه کردیم.  مودودی با بیان اینکه براساس برنامه برای صادرات ۵۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال‌جاری هدف‌گذاری شده است، گفت: می‌توانیم این روند صادراتی را همچنان در سال‌جاری ادامه دهیم مگر آنکه آمریکا بخواهد تمام قد در مقابل تجارت خارجی ایران بایستد و تمام راه‌های مبادلات مالی را به روی ایران ببندد و اگر این شرایط به‌وجود آید باید تصمیمات دیگری اتخاذ شود و در این وضعیت شاید حتی دیگر اولویت اول ما صادرات نباشد و بر اساس اولویت‌های دیگرعمل کنیم.

معاون سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بازار دوم ارز گفت: درسیاست جدید دولت، قیمت اظهارنامه صادراتی توافقی است و چون اظهارنامه‌های صادراتی برای واردکنندگان غیرنفتی باید از کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی که به آنها صادرات داریم تهیه شود. قائم مقام سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نوع حرکت آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه ایران کاملا خودسرانه و یکجانبه است، شرایط آمریکا مثل قبل خیلی مساعد نیست و اروپا دراین فضا احساس بدی نسبت به آمریکا دارد زیرا آمریکا با خروج خود از برجام و زیرپا گذاشتن یک معاهده بین‌المللی اساسا کشورهای دیگر را در این پیمان بین‌المللی تحقیر کرده و به این ترتیب هیچ ضمانت اجرایی برای هیچ پیمانی نگذاشته است.