محمد شریعتمداری در نشست ستاد تنظیم بازار استان کرمان افزود: با توجه به نوسانات ارز، دولت در ابتدا تصمیم به تک‌نرخی کردن ارز گرفت که از تصمیمات اولیه بود؛ دولت متناسب با شرایط روز تصمیماتی را در حوزه اقتصاد می‌گیرد و نظام با ثبات ارزی را ایجاد خواهد کرد. شریعتمداری تاکید کرد: تلاش دولت این است که بازار تولید و توزیع را دولتی و تعزیراتی نکند اما با تامین اعتبارات مورد نیاز، به‌زودی تشکیلات نظارت و بازرسی را در حوزه‌های استانی تقویت می‌کنیم و نظارت جدی‌تری بر تولید و توزیع انجام می‌گیرد. وی عنوان کرد: استانداران می‌توانند از نیروی اداری موجود برای نظارت و کمک به اتاق اصناف استفاده کنند و حقوق و اضافه‌کار آنها به‌صورت کامل تامین و پرداخت می‌شود تا آرامش به بازار استان برگردد.

به گفته شریعتمداری، در چندماه اخیر، کشوری با اخلالگری درحوزه همکاری‌ها و توافق‌نامه‌های بین‌المللی تلاش کرده تا عدم‌قطعیتی را در سیاست خارجی کشور ما پمپاژ کند و مشکلاتی را ایجاد کند و در این شرایط دولت باید در حوزه تولید و توزیع برنامه‌های ویژه‌ای را داشته باشد که این برنامه‌ریزی‌ها در دولت انجام شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این دوره نه‌تنها عرضه ارز تغییر جدی پیدا نکرده بود بلکه در مواردی افزایش عرضه نیز داشته‌ایم و تقاضای فوق‌العاده‌ای نیز ایجاد نشده بود که بر روی قیمت ارز تاثیر بگذارد لیکن می‌توان به این نتیجه رسید که فشار ایجاد شده بر حوزه ارز، فشار اقتصادی نبوده و ناشی از عوامل بیرونی بوده است. شریعتمداری عنوان کرد: تامین و توزیع کالاهای اساسی مردم مورد کنترل جدی دولت قرار می‌گیرد و در این حوزه هم کالاهای وارداتی و هم کالاهای تولید داخل مورد نظارت قرار خواهد گرفت و سایر کالاها نیز به تدریج به بازار ثانویه واگذار می‌شود.

وی گفت: هرکس با نرخ دولتی برای صادرات کالا اقدام کند باید ارز حاصل از صادرات را به کشور برگرداند زیرا در دنیا هیچ کشوری در این مورد شوخی ندارد و ما نیز در این رابطه با کسی شوخی نداریم. با توجه به شرایط موجود نباید اجازه داد واحدهایی سوءاستفاده کرده و مشکلاتی را ایجاد کنند. سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تمام امکانات مورد نیاز برای نظارت را در اختیار اتاق‌های اصناف قرار دهد تا بازرسان صنفی بتوانند ساحت مقدس اصناف را از هرگونه حرف‌های نادرستی که درباره آنان زده می‌شود، پاک کنند.  وزیر صنعت در پاسخ به انتقادی درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: این فروشگاه‌ها در گذشته به شکلی بی‌ثبات در کشور ایجاد می‌شد که با توجه به اهمیت موضوع، این روند اصلاح شده و شکل‌گیری تمامی این فروشگاه‌ها باید براساس ضابطه‌های تعیین شده انجام گیرد.