رفاه جهان در تله یک سیاه‌چاله

به گزارش «رویترز» رئیس‌جمهوری آمریکا به کانادا هشدار داد در صورتی که او به یک توافق با اوتاوا - پایتخت کانادا - نرسد، بر واردات خودرو از کانادا تعرفه اعمال خواهد کرد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، ترامپ در توییتر خود نوشت: «توافق با مکزیک به‌خوبی درحال پیشرفت است. خودروسازان و کشاورزان باید مراقب باشند و الا توافقی وجود نخواهد داشت. رئیس‌جمهوری جدید مکزیک یک جنتلمن کامل بود. کانادا باید منتظر باشد. تعرفه‌ها و مرزهای تجاری آنها بسیار بالا است. اگر نتوانیم به یک توافق دست یابیم، بر واردات خودرو تعرفه‌ وضع خواهیم کرد.» این در شرایطی است که رسانه ملی چین آمریکا را به یک سیاه‌چاله تشبیه کرده است.

رسانه دولتی چین در گزارشی  هشدار داده است ایالات‌متحده مانند «یک سیاه‌چاله» است که رفاه جهانی را از بین ‌می‌برد. در یک گزارش که در ابتدا در رادیو بین‌المللی چین و سپس در شبکه تلویزیونی جهانی این کشور منتشر شد آمده است زمانی که پای اقتصاد جهانی در میان باشد، سیاست‌های کاخ سفید مانند یک سیاه‌چاله است که رشد اقتصادی را می‌بلعد و نابود می‌سازد.» به گزارش نشریه آمریکایی «نیوزویک»، در این گزارش با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال تعرفه بر طیف گسترده‌ای از واردات چینی، توضیح داده شده است که کاخ‌سفید نااطمینانی‌های گسترده‌ای را متوجه اقتصاد جهانی کرده است. این گزارش همچنین با استناد به مطالعات «صندوق بین‌المللی پول» و سایر نهادهای معتبر بین‌المللی می‌گوید سیاست‌های تعرفه‌‌ای ترامپ در نهایت به ضرر خود آمریکا است. چینی‌ها در این گزارش مدعی شده‌اند: «قدرت‌های بزرگ مسوولیت‌های بزرگی دارند و دنیا انتظار دارد آمریکا یک نیروی مثبت در جهان باشد نه یک سیاه‌چاله که رفاه جهانی را می‌بلعد. واقعیت این است که رشد اقتصادی جهان رابطه نزدیکی با تجارت دارد، و افزایش تعرفه‌ها به‌طور اجتناب‌ناپذیری موجب کاهش حجم تجارت و از بین‌رفتن اطمینان کسب‌وکارها می‌شود. همچنین با وجود تضعیف رشد اقتصادی و افزایش سطح تورم کشورها، احتمال وقوع وضعیت رکود تورمی در نتیجه سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ وجود دارد.»

تعرفه به بهانه مقابله با دامپینگ

خبر توافق اولیه آمریکا و مکزیک در حالی بود که روز جمعه وزیر بازرگانی چین اعلام کرد برای مقابله با دامپینگ، از تاریخ ۲۰‌اوت تعرفه ۱/ ۲۳ تا ۵/ ۷۵ درصدی بر نوعی ماده پلاستیکی وارداتی از آمریکا، اتحادیه اروپا و سنگاپور وضع خواهد کرد. دولت چین که تعرفه ضددامپینگ موقت خود بر این مواد پلاستیکی را از ماه آوریل اجرایی کرده است، می‌گوید تعرفه ۵/ ۷۵درصدی از واردات لاستیک‌های تولید شرکت «اکسون موبیل» آمریکا و سایر شرکت‌های این کشور اخذ خواهد کرد. شرکت «آرلانگسو» بلژیک -‌شرکتی متشکل از مشارکت ۵۰-۵۰ درصدی آرامکو سعودی و «لنگسس ای‌جی» آلمان‌- نیز با تعرفه ۴/ ۲۷ درصدی مواجه خواهد شد. سخنگوی این شرکت در واکنش به این تصمیم دولت چین می‌گوید شرکتش به کار کردن درخصوص این موضوع با وزارت بازرگانی چین ادامه خواهد داد.

فیچ: جنگ تجاری وخیم‌تر می‌شود

 موسسه اعتبارسنجی «فیچ» در تازه‌ترین اظهارنظر خود درخصوص «جنگ‌تجاری» اخیر مدعی شده است تنش‌های تجاری ادامه‌دار و روبه افزایش آمریکا و چین وخیم‌تر خواهد شد. جیمز مک‌کورمک، یکی از مدیران این موسسه در این رابطه می‌گوید: «دلایل متعددی وجود دارد که باور کنیم تنش تجاری میان آمریکا و چین پیش از اینکه بهتر شود، وخیم‌تر خواهد شد. درحال‌حاضر کسری تجاری آمریکا به‌جای اینکه کمتر شود، درحال افزایش است.»

ماه گذشته میلادی دولت آمریکا تعرفه ۲۵درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار از واردات کالاهای چین وضع کرد، و قرار است در تکمیل آن از تاریخ ۲۳ اوت تعرفه ۱۶میلیارد دلار دیگر از واردات چینی را افزایش دهد. چین که در هفته‌های گذشته اعلام کرده بود تعرفه ۲۵ درصدی از ۶۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای آمریکایی اخذ خواهد کرد، چهارشنبه گذشته نیز مدعی شد تعرفه تلافی‌جویانه بر ۱۶ میلیارد دلار از واردات آمریکایی اعمال خواهد کرد. به گفته مک‌کورمک با توجه به اینکه چین تاکنون اقدامات تعرفه دولت آمریکا را بدون پاسخ نگذاشته است، این احتمال وجود دارد رئیس‌جمهوری آمریکا تعرفه تمام کالاهای وارداتی کشورش از چین را افزایش دهد. ماه گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی که با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» داشت مدعی شد در صورت تلافی چین، آمادگی دارد تا بر تمامی کالاهای وارداتی از چین تعرفه اعمال کند.

مجموع واردات سال ۲۰۱۷ آمریکا از چین بیش از ۵۰۵ میلیارد دلار بود، درحالی‌که در این سال چینی‌ها تنها ۱۳۰ میلیارد دلار کالا از آمریکا وارد کردند. این امر موجب شد کسری تجاری بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا - آمریکا - در برابر چین به ۳۷۵ میلیارد دلار برسد. مک‌کورمک با اشاره به این کسری تجاری گسترده آمریکا می‌گوید با توجه به تقویت دلار و سیاست‌های مالی تشویقی انتظار می‌رود در آینده این کسری تجاری تشدید شود: «افزایش نرخ‌های بهره در کنار رشد اقتصادی قدرتمند احتمالا منجر به افزایش ارزش دلار خواهد شد، امری که صادرات آمریکا را بیش از پیش با چالش مواجه خواهد ساخت.»