امیلی هابر، سفیر آلمان در آمریکا، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر مدعی شد پس از جلسه دونالد ترامپ و ژان کلود یانکر کارگروهی به منظور پیشبرد این مذاکرات تشکیل شد. این کارگروه اولین جلسه خود را هفته گذشته برگزار کرد و در آن مقامات آمریکایی خواستار نتیجه دادن هرچه سریع‌تر این مذاکرات شدند. به گفته هابر، مقامات اروپایی به یک فرمان روشن نیاز دارند که فراتر از برنامه‌های هدف‌گذاری فعلی باشد. به‌علاوه هر توافقی باید پیش از انتخابات پارلمانی اروپا در ماه مه ۲۰۱۹ حاصل شود. او در جمع خبرنگاران به مناسبت رونمایی از برنامه‌ای که قرار است سال آینده میلادی در آمریکا با هدف تقویت روابط دوجانبه با آلمان برگزار شود، گفت: «آمریکایی‌ها درحال فشار برای نتیجه دادن هرچه زودتر مذاکرات هستند. از آنجاکه زمان‌بندی اهمیت دارد، باید به این نکته اشاره کنم که ما سال آینده انتخابات پارلمانی اروپا را در پیش داریم و هر توافقی در این زمینه باید پیش از این انتخابات حاصل شود.» گفتنی است پیش از این یک سخنگوی کمیسیون اروپا بدون آنکه اشاره‌ای به جزئیات کند، از اولین نشست کارگروه مذاکرات تجاری آمریکا و اروپا در هفته گذشته خبر داده بود.

پس از این سخنان سفیر آلمان، یک مقام دولتی آمریکا نیز با تایید این ادعاها اعلام کرد که واشنگتن از طرف اروپایی خواسته است تا گفت‌وگوها در برنامه زمانی سریع‌تری صورت گیرد، اما زمان مشخصی در این خصوص ارائه نکرد. به گزارش «رویترز»، دونالد ترامپ طی گفت‌وگویی که ماه گذشته با ژان‌کلود یانکر داشت موافقت خود را با خودداری از اجرایی کردن تهدیدات تعرفه‌های خودرویی علیه شرکت‌های اروپایی اعلام کرده بود. گفت‌وگوی ماه گذشته رهبران آمریکا و اروپا با هدف کاهش تعرفه‌های فولاد، آلومینیوم و سایر کالاهای مورد مناقشه برگزار شده بود. اعلام خبر توافق اولیه پس از این جلسه، اندکی از نگرانی‌های «جنگ تجاری» دو سوی اقیانوس اطلس کاسته بود. هفته‌ها پس از این جلسه اما مقامات آمریکایی از روند کند پیشرفت این مذکرات ابراز ناامیدی کردند. اولین نشست کارگروه این مذاکرات نیز تا پس از تعطیلات اروپایی‌ها به تعویق افتاد. این درحالی است که ماه گذشته استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود اختلافات تجاری آمریکا و اروپا به سرعت قابل حل خواهد بود.  استفان مایر، یکی از اعضای هیات اجرایی گروه صنعتی «بی‌دی‌آی» آلمان گفته است پیشرفت‌هایی از اولین جلسه این کارگروه گزارش شده است، بدون آنکه بخواهد اشاره‌ای به جزئیات آن کند. او در این باره می‌گوید: «ما می‌دانیم که دولت ترامپ درحال فشار برای تنظیم یک برنامه زمانی کوتاه‌تر و پیشرفت‌های سریع‌تر در مذاکرات است. اما ما اصرار داریم این امر نباید به قیمت از دست رفتن یک توافق کامل اتفاق افتد، چرا که علاقه‌مند به توافقی هستیم که فراتر از موضوع تعرفه‌ها خواهد بود و موضوعات عمومی‌تری نظیر روابط تجاری را در بر می‌گیرد.»

ترامپ از «جنگ تجاری» با چین خسته شد

چین و آمریکا سال میلادی جدید را با «جنگ تجاری» آغاز کردند. این دو کشور هفته گذشته در آخرین اقدام تجاری خود تعرفه ۲۵ درصدی بر ۱۶ میلیارد دلار از واردات طرف مقابل اعمال کردند. اکنون اما واشنگتن با ابراز پشیمانی از این تنش‌ها، اعلام کرده است در صورت فشار بیشتر چین بر پیونگ‌یانگ، از تهدیدات تعرفه‌ای خود عقب‌نشینی خواهد کرد. در این باره روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به نقل از یک مقام دولتی آمریکا که خواسته است نام او فاش نشود، می‌نویسد: «دونالد ترامپ از سیاست‌های تعرفه‌ای تلافی‌جویانه دولت چین مبنی بر اعمال تعرفه بر محصولات کشاورزی تولیدی ایالت‌های آمریکا ابراز سرخوردگی می‌کند؛ چراکه او پیروزی خود در انتخابات سال ۲۰۱۶ را مدیون رای این ایالت‌ها است. در این باره او حتی به مشاوران خود گفته است که دولت چین تلاش می‌کند از طریق این سیاست‌ها او را پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر تنبیه کند.