خبر افزایش کسری تجاری آمریکا و بحران کسب‌وکارهای آمریکایی درحالی است که روز پنج‌شنبه وزارت بازرگانی چین درخصوص اجرایی شدن تهدیدات تعرفه‌ای جدید ترامپ – احتمالا دولت ترامپ پس از پایان یافتن دوره نظرسنجی عمومی تهدید تعرفه‌ای خود مبنی بر افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی را عملیاتی خواهد کرد –هشدار داد. به گفته گائو فنگ، سخنگوی این وزارتخانه، در صورت اجرایی شدن این تعرفه‌ها، پکن مجبور به تلافی آنها است.

ورشکستگی در راه است

برخی کسب‌وکارهای آمریکایی می‌گویند مجبور هستند به‌زودی تعداد زیادی از کارکنان خود را برکنار کنند تا از هزینه‌های ناشی از افزایش تعرفه‌ها برآیند. این درحالی است که برخی دیگر از این شرکت‌ها مدعی هستند تعرفه‌های ترامپ در نهایت کسب‌وکارهایشان را به تعطیلی خواهد کشاند. در این باره وین کرامر، مدیر اجرایی یک شرکت تولید لوازم صوتی آمریکا، می‌گوید: «اگر من درخصوص افزایش تعرفه‌ها نگران هستم به این خاطر است که حقیقتا بزرگ‌ترین لحظه زندگی اقتصادی خود را حس می‌کنم.» وین کرامر از دولت ترامپ خواسته است درک کند تا چه حد هدف قرار دادن ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی به شرکت ۱۳ ساله او، «جی‌لب آدیو»، صدمه خواهد زد. با توجه به اینکه شرکت «جی‌لب» نمی‌تواند از هزینه‌های ناشی از افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین برآید و از طرفی پایبند به قیمت توافقی با مشتریان خود است، به گفته کرامر این شرکت چاره‌ای جز تعدیل کارکنان خود ندارد. بر این اساس، پس از افزایش تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی، این شرکت مجبور است فورا ۱۲ درصد از کارکنان خود را اخراج کند و به‌دنبال آن اخراج‌های بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

دیوید اسچیر، رئیس یک شرکت تولیدی در ویسکانسین آمریکا، نیز در میان کسانی بوده که درباره اجرایی شدن دور جدید تهدیدات تعرفه‌ای ترامپ هشدار داده است. اسچیر درخصوص اینکه هزینه‌های بالاتر، قراردادهای شرکتش با مشتریان را به خطر خواهد انداخت ابراز نگرانی کرده است. به گفته او راه‌حل جایگزین در این زمینه تعدیل کارکنان شرکت خواهد بود. گلایه‌های کسب‌وکارهای آمریکایی در حالی است که دونالد ترامپ اصرار دارد افزایش تعرفه‌ها از آمریکا در برابر دزدی مالکیت معنوی و سیاست‌های ناعادلانه شرکای تجاری دفاع خواهد کرد. از زمان ستادهای انتخاباتی، مواضع او پیرامون کاهش کسری تجاری آمریکا و بازگرداندن مشاغل آمریکایی به خاک این کشور بوده است، مواضعی که تاکنون آمارهای منتشر شده تجاری و ادعای کسب‌وکارهای آمریکایی، خلاف آن را ثابت کرده است.

رکوردزنی کسری تجاری آمریکا

آخرین آمارهای کسری تجاری آمریکا حاکی از آن است که ترامپ در معیارهایی که به بهانه آنها «جنگ‌تجاری» را علیه شرکای تجاری کشورش به راه انداخت شکست خورده است. در این باره کسری تجاری ماه جولای آمریکا رکورد ۵ ماهه خود را به ثبت رساند، درحالی‌که این کسری در تجارت با چین، بالاترین رکورد خود را ثبت کرد. به گزارش «رویترز»، سیاست‌های تجاری حمایت‌گرایانه دولت ترامپ بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشورش نظیر چین، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و... را به اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه وا داشته است. انتشار گزارش وخیم‌تر شدن کسری تجاری آمریکا توسط وزارت بازرگانی این کشور در روز چهارشنبه، یک روز پیش از اتمام نظرسنجی از عموم مردم آمریکا درخصوص اجرایی کردن تهدید به افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی بود، تهدیدی که به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا به زودی آن را اجرایی خواهد کرد.  در این رابطه روز چهارشنبه وزارت بازرگانی آمریکا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد کسری تجاری آمریکا با افزایشی ۵/ ۹ درصدی به ۱/ ۵۰ میلیارد دلار رسیده است. بخش عمده این افزایش ناشی از کاهش صادرات دانه‌های سویا و هواپیماهای مسافربری، و افزایش واردات آمریکا به رکورد جدید بوده است. به گزارش «رویترز»، برای دومین ماه متوالی است که شکاف تجاری آمریکا در برابر شرکای تجاری تشدید می‌شود. پیشتر، این خبرگزاری در نظرسنجی که از اقتصاددانان داشت کسری ماه جولای آمریکا را ۳/ ۵۰ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بود. بر این اساس، دولت ترامپ می‌گوید از بین بردن کسری تجاری، اقتصاد آمریکا را در مسیری باثبات به سوی رشد‌های بالاتر قرار خواهد داد. با این حال اما اقتصاددانان معتقدند برخی از سیاست‌های دولت آمریکا نظیر بسته کاهش ۵/ ۱ هزار میلیارد دلار از مالیات‌ها که اوایل سال جاری میلادی به تصویب رسید، کسری تجاری این کشور را تشدید خواهد کرد. سیاست‌های مالی تشویقی نیز منجر به افزایش مخارج مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها شده که نتیجه آن در نهایت افزایش واردات بوده است.

از گوشه وکنار «جنگ‌تجاری»

نمایندگان تجاری ارشد آمریکا و اتحادیه اروپا اولین نشست خود را پس از اینکه ترامپ از تهدیدات تعرفه‌های خودرویی خود عقب‌نشینی کرد، روز دوشنبه این هفته در بروکسل برگزار خواهند کرد. بر این اساس روز چهارشنبه کمیسیون اروپا اعلام کرد سیسیلیا مالم‌استورم، کمیسیونر اتحادیه اروپا، در اولین نشست سیاسی کار گروه جدید مذاکرات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا، میزبان رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری ایالات‌متحده خواهد بود. کاهش سفارشات صنعتی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، آلمان، که ناشی از تقاضای خارجی ضعیف بوده است از دیگرهای خبرهای روز جمعه بود. به گزارش «رویترز»، این امر را می‌توان ناشی از سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت آمریکا دانست. و در نهایت مذاکرات‌کنندگان تجاری آمریکا و کانادا روز پنج‌شنبه بر مذاکرات بیشتر برای نجات «توافق تجارت آزاد آمریکایی شمالی (نفتا)» تاکید کردند. به گزارش «رویترز» با این حال برخی موضوعات مهم برای رسیدن به توافق نهایی، نظیر سهمیه‌های لبنیات، حمایت از شرکت‌های رسانه‌ای کانادا و چگونگی رسیدگی به اختلافات تجاری آینده، حل نشده باقی مانده‌اند.