به گفته مه‌آبادی، فرودگاه‌های نسل سوم فرودگاه‌هایی هستند که توسط دولت‌های محلی (استانداری‌ها و شهرداری‌ها) از محل بودجه استانی و محلی اداره می‌شوند. به این ترتیب ستاد مرکزی شرکت فرودگاه‌ها دیگر در درآمد - هزینه این فرودگاه‌ها دخالت نداشته و مقامات محلی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی استان یا شهر مربوطه به اداره فرودگاه می‌پردازند. غلامحسین باقریان، عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و یکی از طراحان اصلی طرح تبدیل یا احداث فرودگاه‌های نسل سوم درباره این طرح به خبرگزاری مهر گفت: قرار است طی یکی دو هفته آینده این طرح با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شود. وی با بیان اینکه قرار است فرودگاه‌های جدیدی که ساخته می‌شود با رویکرد فرودگاه نسل سوم باشد، ادامه داد: براساس این طرح، فرودگاه‌ها بر اساس میزان کارآیی آنها تقسیم‌بندی شده و قرار است در واگذاری به دولت‌های محلی، از حداکثر امکانات محلی و حداقل نیروی انسانی فعال شده و بهره‌وری را بالا ببرند. این مشکلی است که ما درحال‌حاضر در اکثر فرودگاه‌هایمان داریم.

عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها افزود: بحثی که درخصوص رابطه زمین و اراضی فرودگاهی با بهره‌وری آنها وجود دارد این است که تا پیش از برجام و خرید هواپیماهای کوچک، شرکت‌های هواپیمایی عمدتا هواپیماهای بزرگ خریداری می‌کردند و ما مجبور بودیم برای امکان‌پذیر شدن نشست و برخاست این نوع هواپیماها، فرودگاه‌های بزرگ احداث کنیم؛ ولی اخیرا با طرحی که مطرح شده، یک‌سری هواپیمای کوچک وارد شده که می‌توانیم برای پذیرش آنها، فرودگاه کوچک بسازیم. وی با تاکید بر اینکه طرح تبدیل یا احداث فرودگاه‌های نسل سوم به‌صورت یک مجموعه اقدامات دیده شده، گفت: با این هدف، فرودگاه کوچک‌تر و اقتصادی‌تر احداث می‌شود تا هواپیماهای ۴۰ تا ۵۰ نفره اقدام به جابه‌جایی مسافر کنند. اگر فرودگاه بسازیم ولی هواپیمای مناسب آن در کشور نداشته باشیم، مجبوریم هواپیمای بزرگ با هزینه و تجهیزات زیاد برای تعداد محدودی مسافر اختصاص دهیم. بنابراین در رویکرد فرودگاه‌های نسل سوم، بخشی از اقدامات را شرکت فرودگاه‌ها انجام می‌دهد و بخشی را هم شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌دهند. هدایت شرکت‌های هواپیمایی هم با سازمان هواپیمایی کشوری است.

باقریان در پاسخ به این پرسش که آیا غیر از هواپیماهای ای‌تی‌آر که هما در دوره پسابرجام خریداری کرد، قرار است هواپیماهای کوچک و چند نفره دیگری هم وارد کشور شود، گفت: یک‌سری هواپیماهای بمباردیر RJ ۱۴۵ با موتور جت هستند که چند شرکت هواپیمایی داخلی قرار است وارد کنند که ۴۰ تا ۵۰ نفر ظرفیت دارند. این هواپیماها دست‌دوم هستند.