به گزارش «رویترز»، یکی از روزنامه‌های پرطرفدار چین نیز روز دوشنبه هشدار داد دولت این کشور در جنگ تجاری با آمریکا تنها به‌عنوان یک مدافع بازی نخواهد کرد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، چین و ایالات متحده تاکنون ۵۰ میلیارد دلار از واردات طرف مقابل را هدف افزایش تعرفه قرار داده‌اند. پیش از آن نیز در آغاز سال ۲۰۱۸ ترامپ در اولین اقدام خود با وضع تعرفه بر واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی، تنها چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این اقلام به آمریکا هدف قرار داد. افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم در اوایل فروردین (اواخر مارس) نیز دومین حمله تجاری آمریکا علیه چین بود. در این باره قرار بود از اوایل روز دوشنبه، به وقت آمریکا، دولت ترامپ دور جدید تعرفه‌های خود بر ۲۰۰ میلیار دلار از واردات چینی را اجرایی کند.

هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا مقامات ارشد چین ازجمله لیو هی، معاون نخست‌وزیر را برای مذاکرات بیشتر پیرامون تنش‌های تجاری دعوت کرد. اما کارشناسان تجاری برجسته هر دو کشور درخصوص چشم‌انداز و نتیجه دادن مذاکرات مردد هستند. «گلوبال‌تایمز»، روزنامه خلق حزب حاکم کمونیست چین روز دوشنبه در گزارشی نوشت: «این چیز جدیدی برای آمریکا نیست که به تنش‌ها دامن بزند. آنها با این کار می‌خواهند امتیازات بیشتری در میز مذاکرات به‌دست آورند.» یک روزنامه چینی زبان دیگر نیز در این باره می‌نویسد: «ما مشتاقانه به‌دنبال ضدحملات زیباتر هستیم، و دردی که آمریکایی‌ها احساس می‌کنند را تشدید خواهیم کرد.»

لو جیوی، وزیر مالی سابق چین در نشستی که روز یکشنبه در پکن برگزار ‌شد اعلام کرد در کنار اقدامات تلافی‌جویانه، چین می‌تواند صادرات کالاها، مواد خام و اجزای اصلی زنجیره عرضه تولید آمریکا را متوقف سازد. درحال‌حاضر لو جیوی ریاست «شورای ملی صندوق امنیت اجتماعی» را برعهده دارد. یکی دیگر از حاضران در این نشست که با تفکرات کاخ‌سفید آشنایی دارد گفته است چنین حرکتی احتمالا تلافی شدید واشنگتن را به‌دنبال دارد، چراکه آنها نیز درحال‌حاضر ایجاد محدودیت بر صادرات تکنولوژی‌های کلیدی به چین را بررسی می‌کنند. این فرد که با توجه به حساسیت موضوع نخواسته نامش فاش شود در این باره می‌گوید: «راهکار لو جیوی منجر به تقویت تفکرات ستیزه‌جویانه‌تر در کاخ سفید می‌شود.» در این باره دولت چین می‌گوید علاوه بر اینکه تنش‌های تجاری آمریکا را با تعرفه‌های مشابه تلافی می‌کند، اقدامات کیفی را نیز در دستور کار قرار خواهد داد. گرچه اشاره‌ای به جزئیات این اقدامات نشده است اما کسب‌وکارهای آمریکایی احتمال می‌دهند این اقدامات شامل تشدید نظارت و بازرسی‌های مقرراتی و گمرکی باشد.

تعرفه‌ها گریبان خودی را می‌گیرد

دونالد ترامپ با انتقاد از سیاست‌های تجاری چین، که از دوران ستادهای انتخاباتی او سابقه داشته است، آن را دستاویزی برای شروع جنگ ‌تجاری علیه این کشور قرار داد. در این باره ترامپ از چینی‌ها خواسته است کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری‌شان در تجارت با ایالات‌متحده را کاهش دهند، به سیاست‌های خود برای تصاحب تکنولوژی‌ها و مالکیت معنوی آمریکایی پایان دهند، و یارانه‌های خود به صنایع با تکنولوژی‌ بالا را متوقف سازند. رئیس‌جمهور آمریکا به چینی‌ها گفته است اجازه سوءاستفاده بیشتر به آنها در زمینه تجارت را نخواهد داد. این درحالی است که در هفته‌های اخیر مخالفت کسب‌وکارهای آمریکایی با تعرفه‌های ترامپ شدت یافته است. ریک اسنایدر، فرماندار میشیگان که به‌عنوان جمهوری‌خواه میانه‌رو شناخته می‌شود، در سفری که به چین داشت به «رویترز» گفت نگرانی و نااطمینانی ناشی از تشدید تنش‌های تعرفه‌ای منجر به کاهش سرمایه‌گذاری چینی‌ها در آمریکا می‌شود. او که با هدف بهبود وضعیت صنایع ایالات خود، ازجمله تکنولوژی وسایل‌نقلیه خودران به چین سفر کرده بود در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: «اگر شما ندانید قوانین چیست و چگونه قرار است اجرایی شوند، درخصوص سرمایه‌گذاری خود مردد خواهید شد.» به گفته او اثرات تاخیری تنش‌های تجاری ایالات متحده با چین، کانادا و مکزیک می‌تواند اثرات مثبت ناشی از برنامه کاهش مالیات‌های ترامپ را خنثی سازد. او در انتهای صحبت‌های خود گفت‌: «من دولت ملی را تشویق خواهم کرد تا جایی که ممکن است هر چه سریع‌تر این تنش‌ها را حل‌وفصل کند، چرا که همه ما در این خصوص نگران هستیم.»