به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، در این دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به مرز مشترک ۲۰۰ کیلومتری با ترکیه گفت: ایران و ترکیه با داشتن مرزهای امن می‌توانند همکاری‌های بسیار عمیق‌تر در حوزه‌های مختلف تجاری، سیاسی و فرهنگی داشته باشند. غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو به‌عنوان بندر خشک و مکمل بندر مرسین می‌تواند نقش کریدور داشته باشد، افزود: فاصله ماکو تا مرسین ۱۱۰۰ کیلومتر است که می‌تواند با ارتباط از طریق راه‌آهن و کارگوی فرودگاهی به‌عنوان ‌هاب توزیع فناوری و تکنولوژی عمل کند؛ این در‌حالی است که طبق نظرات کارشناسان تولیدات ترکیه در منطقه آزاد ماکو حداقل ۶۰ درصد ارزان‌تر است. وی نقش منطقه آزاد ماکو در تحقق هدف ۳۰ میلیارد دلاری پیش‌بینی شده برای تجارت با ترکیه را حیاتی خواند و گفت: ترکیه اولین شریک تجاری ایران و بندر مرسین اولین شریک تجاری منطقه آزاد ماکو است و انتظار داریم ۸۰ درصد حجم مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری از ماکو محقق شود.

سلیمانی گفت: ما به دنبال توافق همکاری طولانی‌مدت و پایدار هستیم و این توافقات مختص به زمان تحریم‌ها نیست. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو حجم مبادلات تجاری ایران با جهان را در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۵۵ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: طبق هدف‌گذاری انجام شده حدود ۱۰ درصد این مبادلات یعنی ۱۵ میلیون دلار می‌تواند بین مرسین و ماکو انجام شود. وی از ماکو- ترابوزان - مرسین به‌عنوان سه کریدور پخش و ترانزیت برای جهان یاد کرد و افزود: یکی از طرح‌هایی که سازمان منطقه آزاد ماکو دنبال می‌کند، ایجاد شهرک مشترک سرمایه‌گذاری با ترکیه است، چراکه زیرساخت‌ها برای احداث این شهرک آماده شده است. ضمن اینکه محصولات تولیدی شرکت‌های خارجی در منطقه آزاد ماکو برای ورود به سرزمین اصلی از تخفیف ۷۰ درصدی برخوردار خواهند بود و مالکیت صددرصدی در منطقه می‌تواند خارجی باشد.

سلیمانی گفت: سالانه ۲۰ میلیارد دلار مایحتاج اولیه مثل گندم، جو، نهاده‌های دامی و... وارد کشور می‌شود و در این شرایط جدید مرسین می‌تواند بهترین محل برای تامین آن باشد. همچنین حجم صادرات محصولات پتروشیمی و صنایع نفتی ایران در سال ۱۵ میلیارد دلار در سال است که بندر مرسین می‌تواند پایگاهی امن برای صادرات محصولات ایران باشد. مدیرعامل منطقه آزاد مرسین نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از امتیازات و پتانسیل‌های منطقه آزاد ماکو ضمن استقبال از پیشنهادهای مطرح شده اعلام کرد که همکاری مشترک با منطقه آزاد ماکو سرآغاز فعالیت‌های جدید تجاری بین ایران و ترکیه است. ادوار موم گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه، منطقه آزاد ماکو خانه و سرزمین دوم ما خواهد بود و مرسین را نیز به‌عنوان محلی برای تجارت و فعالیت اقتصادی، خانه خود بدانید.