به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول دیروز در سخنرانی خود در حضور رئیس سازمان تجارت جهانی و چندی دیگر از مقامات بلندپایه جهان با اشاره به اهمیت تجارت و تاثیر آن بر رشد اقتصادی جهان تاکید کرد که ساخت یک نظام تجاری بهتر، هرگز وظیفه آسانی نبوده است. وی افزود که نسل امروز سیاست‌گذاران بر اساس توانایی آنها در کمک به ساخت نظامی تجاری مورد قضاوت قرار می‌گیرند که بر پایه اتحاد و دوستی باشد و به نفع همه کار کند. وی برای رسیدن به این هدف سه اولویت را برشمرد: نخست، همکاری کشورها با یکدیگر برای کاهش تنش‌های موجود و ورود به بحث‌های سازنده. دوم، همکاری برای اصلاح و مدرن‌سازی نظام تجارت جهان. سوم، اجرای سیاست‌های داخلی برای اطمینان از اینکه تجارت جهانی در ارتقای زندگی همه اثر‌گذار است.

در چنین شرایطی اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با طرح این ادعا که چین هنوز برای دستیابی به یک توافق تجاری آماده نیست، تهدید به افزایش تعرفه‌ها را بار دیگر از سر گرفت. به گزارش رویترز، ترامپ سه‌شنبه شب بار دیگر اعلام کرد اگر پکن اقدامات تجاری اخیر وی را تلافی کند، بر ۲۶۷ میلیارد دلار از واردات چین تعرفه اعمال خواهد کرد. او که در اتاق بیضی‌شکل خود خطاب به خبرنگاران سخن می‌گفت، همچنین افزود:‌ «چین می‌خواهد با ما یک توافق تجاری داشته باشد، و من می‌گویم آنها هنوز آماده نیستند. حرف من فقط این است که هنوز آماده نشده‌اند. ما چند دیدار را لغو کردیم چون من می‌گویم آنها آماده توافق نیستند.»

از سوی دیگر، یک مقام ارشد چین در واکنشی که شدیدترین پاسخ این کشور تاکنون محسوب می‌شود، گفت آمریکایی‌ها تاریخ و فرهنگ این ملت سرکش را نمی‌شناسند. وزیر بازرگانی چین ضمن ایراد این سخنان افزود که چین در برابر خواسته‌های آمریکا سر خم نمی‌کند حتی اگر با تعرفه‌های بیشتر بر واردات چینی مواجه شود. ژونگ شان افزود:‌« این باور مدت‌هاست در آمریکا وجود دارد که اگر تعرفه‌ها افزایش یابند، چین عقب‌نشینی خواهد کرد. آنها با تاریخ و فرهنگ چین آشنایی ندارند.» او در سخنانی که در بلومبرگ به چاپ رسید افزود:‌ «این ملت سرکش در طول تاریخ، تهدیدات خارجی زیادی را تحمل کرده‌اند اما حتی در سخت‌ترین شرایط تسلیم آن نشدند.»