همچنین «مصنوعات فلزی» با ۴۱ درصد، محصولات «نساجی و پوشاک» با ۲۹ درصد و محصولات پتروشیمی با ۲۴ درصد رشد به لحاظ ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در بالاترین رده‌های رشد صادراتی محصولات صنعتی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر سه گروه کالایی از محصولات صنعتی در این دوره زمانی با رشد منفی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده‌اند؛ این گروه‌های کالایی شامل محصولات «برق و الکترونیک» با افت ۵۵ درصدی، «ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی» با کاهش ۴۶ درصدی و «لوازم‌خانگی» با افت ۳ درصدی می‌شوند. همچنین در۶ ماه منتهی به شهریورماه در میان اقلام مختلف کشاورزی و تبدیلی، صنایع تبدیلی بیشترین میزان صادرات به لحاظ ارزشی را با ۶۲۰ میلیون دلار به خود اختصاص داده است، اما به لحاظ رشد صادراتی محصولات میوه و تره‌بار با ۶۳درصد رشد در صدر این لیست قرار دارد. از سوی دیگر در این گروه، صادرات « محصولات لبنیات» با رشد منفی ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو شده است.

اما صادرات محصولات پتروشیمی در ۶ ماه منتهی به شهریورماه سال‌جاری با رشد ۲۴ درصدی به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۷ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار رسیده است. در این بخش چین، اندونزی، هند و پاکستان عمده‌ترین بازارهای صادراتی ایران محسوب می‌شوند. همچنین صادرات میعانات گازی با کاهش ۲۸ درصدی در همین دوره زمانی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است که دلیل عمده این کاهش صادرات به مسائل ناشی از تحریم‌ها مرتبط است. اما از سوی دیگر اقلام عمده محصولات شیمیایی با حدود یک میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار نشان‌دهنده رشد ۲۲ درصدی از نظر ارزشی نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال ۹۶ است. در زمینه مصنوعات فلزی ۳۸۷ میلیون دلار صادرات به بازارهای عراق، افغانستان، سوریه و ترکمنستان صورت گرفته است که در مجموع بیانگر رشد ۴۱ درصدی به لحاظ ارزشی است. «سیم و کابل» با ۱۰ درصد رشد و «محصولات لوله و پروفیل» با ۱۸۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمده‌ترین محصولات صادراتی این گروه هستند.  از سوی دیگر صادرات بخش لوازم‌خانگی درهمین بازه زمانی ۱۴۳ میلیون دلار ثبت شده است که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال قبل رشدی را به لحاظ وزنی نشان نمی‌دهد و به لحاظ ارزشی نیز رشد منفی ۳ درصدی را رقم زده است. به‌عنوان نمونه «کولر آبی» با افت ۸ درصدی صادرات به‌دلیل افزایش تعرفه گمرکی در بازار عراق و همچنین کاهش تقاضای این محصول مواجه شده است. اما صادرات محصولات نساجی و پوشاک حاکی از آن است که در ۶ ماه منتهی به شهریور ۹۷، «پوشاک»، «کفش»، «پوست»، «چرم» و «فرش ماشینی» مهم‌ترین محصولات این گروه کالایی است که با رشد ۱۰ تا ۵۰ درصدی صادرات همراه شده‌اند که عمده‌ترین بازارهای صادراتی این محصولات کشورهای عراق،‌ افغانستان، هند و آذربایجان هستند. در مجموع این گروه کالایی صادرات ۷۶۸ میلیون دلاری را برای نیمه اول امسال ثبت کرده است.  اما گروه کالایی برق و الکترونیک با ۸۶ میلیون دلار بیان‌گر افت ۵۵ درصدی صادرات این بخش است. این کاهش عمدتا مربوط به کاهش صادرات «الکتروموتورها»، «تجهیزات و لوازم برقی» و همچنین «تجهیزات پزشکی» می‌شود. صادرات این بخش با صادرات خدمات فنی و مهندسی ارتباط نزدیکی دارد و به‌دلیل مشکل ضمانت‌نامه‌های بانکی، صدور خدمات فنی مهندسی به‌ویژه در بازارهای عراق و سوریه، صادرات در این بخش‌ها با مشکل مواجه شده است. همچنین در بخش اقلام معدنی، محصولات فلزی با ۳ میلیارد و ۲۰۱ میلیون دلار رشد ۶/ ۱۴ درصدی را نشان ‌می‌دهد. اما از سوی دیگر صنایع معدنی غیرفلزی با ۸۰۱ میلیون دلار صادرات در ۶ ماه ابتدایی امسال مجموعا رشد ۷ درصدی را به ثبت رسانده است. «سیمان»، «کلینکر»، «کاشی و سرامیک»، «چینی بهداشتی»، «ظروف چینی و شیشه‌ای» عمده‌ترین محصولات صادراتی این گروه کالایی هستند که رشدی تا سقف ۲۵ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. «سنگ‌های تزئینی کار نشده» نیز با ۵درصد افت صادرات روبه‌رو شده است که دلیل اصلی آن ناشی از مشکلات مربوط به حمل‌ونقل بوده است. بازارهای اصلی این محصولات عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، چین و هند هستند. اما بخش ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی با افت محسوس صادرات مواجه شده است. ماشین‌آلات با ۱۴۷ میلیون دلار حاکی از کاهش ۴۶ درصدی صادرات در این بخش است. اما در بخش تجهیزات نیروگاهی به‌دلیل اتمام پروژه‌های صنعتی در عراق طی سال‌جاری، با افت ۹۰ درصدی صادرات روبه‌رو شده‌ایم.

جمع اقلام عمده صادراتی صنعتی و معدنی در نیمه اول سال، ۱۵ میلیارد و ۲۳ میلیون دلار به لحاظ ارزشی و ۴۱ میلیون و ۴۷ هزار تن از نظر وزنی بوده است که در مجموع ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد صادراتی را به ثبت رسانده است.  اما در ۶ ماه منتهی به شهریورماه،‌ مجموعا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۲ میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. جزئیات صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی نشان می‌دهد که صنایع تبدیلی با ۶۲۰ میلیون دلار و رشد ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیشترین میزان صادرات را به لحاظ ارزشی به خود اختصاص داده است. اما محصولات «گل و گیاه» با اینکه کمترین رقم صادراتی را با ۲۵۳ میلیون دلار در این بخش رقم زده است در عین حال با رشد ۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی رشد صادرات بالایی را در میان محصولات کشاورزی ثبت کرده است. در میان دیگر اقلام مختلف کشاورزی، میوه و تره‌‌بار در این بازه زمانی ۵۸۹ میلیون دلار صادرات داشته است که نشان‌دهنده رشد ۶۳ درصدی این محصولات است. همچنین خشکبار با صادرات ۴۸۸ میلیون دلاری با رشد ۵/ ۱۰ درصدی صادرات همراه شده است. محصولات حیوانی نیز که ۲۵ درصد افزایش صادرات پیدا کرده، ۳۱۵ میلیون دلار در نیمه ابتدایی امسال صادر شده است. همچنین ۳۷۰ میلیون دلار ارزش صادرات محصولات شیرینی و شکلات در این بازه زمانی بوده که با افزایش ۲۸ درصدی صادرات همراه شده است. ارزش صادرات لبنیات نیز ۲۶۱ میلیون دلار بوده که این بخش برخلاف سایر گروه‌های کالایی کشاورزی و تبدیلی با روند نزولی صادرات روبه‌رو شده و رشد منفی ۱۶ درصدی را به ثبت رسانده است. در مجموع صادرات گروه کالایی کشاورزی و تبدیلی عدد ۲ میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار را در نیمه نخست امسال به ثبت رسانده است که به لحاظ ارزشی ۲۶ درصد رشد پیدا کرده است.