همچنین در مرداد امسال، ۱۳۰۶ کارت نیز تمدید شده که نسبت به ماه قبل (تیر ۹۷)، افت بیش از ۱۸ درصدی را ثبت کرده است. از طرفی از ابتدای امسال تا انتهای مرداد ۷ هزار و ۲۸۷ فقره کارت تمدید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، نزدیک به ۹ درصد رشد داشته است.  پیش از این، فعالان اقتصادی درخصوص تمدید کارت‌های بازرگانی این هشدار را داده بودند که به‌دلیل سیاست‌های ارزی، کارت‌های یک بار مصرف در صادرات نیز رسوخ کرده است. از این‌رو بسیاری از افرادی که چندین سال برای تمدید کارت‌های خود، اقدام نکرده بودند، در شرایط فعلی، وارد گود شده و کارت‌های بازرگانی‌شان را تمدید کرده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل رشد تمدید کارت بازرگانی ناشی از همین امر باشد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ضوابط صدور کارت بازرگانی در چند ماه اخیر اصلاح شده، گفته می‌شود در صدور کارت بازرگانی اختلال‌هایی ایجاد شده است. محدودیت‌های جدید برای صدور کارت و ضوابط سختگیرانه در این خصوص، از یک‌سو تقاضا را برای کارت بازرگانی کاهش داده و از سوی دیگر صدور کارت را زمانبر کرده است. از این رو افت صدور کارت بازرگانی در ۵ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، می‌تواند ناشی از این مساله نیز باشد. بیشترین کارت بازرگانی در مردادماه امسال توسط اتاق بازرگانی تهران صادر شده و پس از آن به ترتیب اتاق‌های اصفهان، مشهد، تبریز و بندرعباس بیشترین کارت بازرگانی را صادر کرده‌اند. عملکرد اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در صدور کارت بازرگانی نشان می‌دهد که در مرداد ماه امسال نسبت به ماه قبل (تیر ۹۷) ۱۴ اتاق بازرگانی، کارت بازرگانی بیشتری صادر کرده‌اند. در مجموع، درصد تغییرات صدور کارت در مرداد نسبت به تیر امسال، افت بیش از ۳۴ درصدی داشته است. همچنین از ابتدای امسال تا انتهای مرداد، ۲۰ اتاق بازرگانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، کارت بیشتری صادر کرده‌اند و مابقی اتاق‌ها، در صدور کارت بازرگانی افت داشته‌اند. بیشترین رشد صدور کارت بازرگانی در ۵ ماه منتهی به مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، متعلق به اتاق بازرگانی یاسوج و بیشترین افت صدور کارت بازرگانی در همین مدت زمان نسبت به مدت مشابه سال قبل، متعلق به اتاق بازرگانی بجنورد بوده است. در ۵ ماه منتهی به مرداد امسال، بیشترین کارت بازرگانی در اتاق تهران صادر شده که تعداد آن ۱۰۱۱ فقره بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل، نزدیک به ۱۹ درصد افت داشته است. پس از آن، اتاق بازرگانی مشهد توانسته ۲۱۹ فقره کارت بازرگانی صادر کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد بیش از ۱۴ درصدی داشته است. اتاق بازرگانی اصفهان از ابتدای امسال تا انتهای مرداد امسال ۲۱۴ فقره کارت بازرگانی صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، نزدیک به ۱۲ درصد افت داشته است. همچنین ۱۳۳ فقره کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی تبریز صادر شده که نسبت به ۵ ماه منتهی به مرداد سال قبل، نزدیک به ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده است. اتاق بازرگانی شیراز در ۵ ماه منتهی به مرداد امسال، ۱۲۶ فقره کارت بازرگانی صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵/ ۲۳ درصد رشد داشته است.

صورت وضعیت تمدید کارت‌های بازرگانی

آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در مردادماه امسال، ۱۳۰۶ فقره کارت بازرگانی تمدید شده که نسبت به ماه قبل، بیش از ۱۸ درصد افت داشته است. در ماه مرداد، اتاق بازرگانی تهران با تمدید ۴۹۸ فقره کارت بازرگانی، صدرنشین این جدول است. پس از آن، اتاق بازرگانی اصفهان ۹۸ فقره کارت بازرگانی را در مردادماه تمدید کرده که نسبت به ماه قبل، رشد بیش از ۱۸ درصد داشته است. تمدید ۶۲ فقره کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی تبریز در ماه مرداد با افت بیش از ۶ درصدی نسبت به ماه قبل روبه‌رو بوده است. علاوه بر این ۵۹ فقره کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی مشهد تمدید شده که نسبت به ماه قبل، بیش از ۲۲ درصد افت داشته است. اتاق بازرگانی شیراز نیز ۴۴ فقره کارت بازرگانی را تمدید کرده که نسبت به تیر ۹۷ افت بیش از ۲۴ درصدی داشته است. از سوی دیگر اتاق بجنورد در یک ماه مرداد، هیچ کارت بازرگانی را تمدید نکرده و در قعر جدول قرار دارد. اتاق بازرگانی یاسوج ۲ فقره کارت بازرگانی، اتاق بازرگانی بیرجند ۴ فقره کارت بازرگانی، اتاق بازرگانی خرم‌آباد ۵ فقره کارت بازرگانی و اتاق بازرگانی سمنان ۶ فقره کارت بازرگانی را در ماه مرداد تمدید کرده‌اند. بیشترین افت در تمدید کارت بازرگانی در مرداد نسبت به ماه قبل (تیر ۹۷) متعلق به اتاق بازرگانی بجنورد است و بیشترین رشد مربوط به اتاق بازرگانی بیرجند. تمدید کارت بازرگانی در اتاق‌های بازرگانی خرم‌آباد، یاسوج و یزد هم مانند ماه گذشته بوده و تغییری نکرده است.  براساس این آمارها، از ابتدای امسال تا انتهای مرداد ۹۷ در مجموع ۷ هزار و ۲۸۷ فقره کارت بازرگانی تمدید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد نزدیک به ۹ درصدی داشته است. در این مدت زمان ۳ هزار و ۳۷۳ فقره کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی تهران تمدید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد نزدیک به ۷ درصدی داشته است. در اتاق بازرگانی اصفهان نیز ۴۱۰ فقره کارت بازرگانی تمدید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵/ ۳ درصدی داشته است.  پس از آن اتاق بازرگانی مشهد قرار دارد که ۳۰۶ فقره کارت بازرگانی را از ابتدای امسال تا انتهای مرداد ماه تمدید کرده که رشد ۳۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ثبت رسانده است. همچنین ۳۰۱ فقره کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی تبریز تمدید شده که رشد بیش از ۱۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. ۲۴۷ فقره کارت بازرگانی نیز توسط اتاق بازرگانی شیراز تمدید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۵/ ۶ درصدی داشته است.

از سوی دیگر کمترین تمدید کارت بازرگانی در ۵ ماه منتهی به مرداد سال‌جاری، مربوط به اتاق بازرگانی یاسوج بوده که تنها ۱۴ فقره کارت بازرگانی را تمدید کرده و در قعر جدول قرار دارد. اتاق بازرگانی بیرجند با تمدید ۱۵ فقره کارت بازرگانی، اتاق بازرگانی بجنورد با تمدید ۱۸ فقره کارت بازرگانی، اتاق خرم‌آباد با تمدید ۳۰ فقره کارت بازرگانی و اتاق بازرگانی اراک با تمدید ۳۷ فقره کارت بازرگانی، قعرنشین‌های جدول تمدید کارت‌ها هستند. در ۵ ماه منتهی به مرداد امسال، تنها ۶ اتاق بازرگانی در تمدید کارت‌ها، نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت داشتند. بیشترین افت در تمدید کارت بازرگانی متعلق به اتاق بازرگانی بیرجند است. بیشترین رشد نیز به اتاق بازرگانی یاسوج تعلق دارد.