بر اساس یافته‌های این گزارش، طی دوره مورد بررسی، اقتصادهای «گروه ۲۰» در مجموع ۴۰ اقدام محدودکننده تجارت اتخاذ کردند. این اقدامات شامل افزایش تعرفه‌ها، ممنوعیت‌های واردات و عوارض صادرات است. این رقم بیانگر آن است که این کشورها به‌طور میانگین ماهانه ۸ اقدام محدود‌کننده تجارت  وضع کرده‌اند، بالاتر از ۶ اقدامی که در گزارش پیشین (اکتبر ۲۰۱۷ تا مه ۲۰۱۸) ثبت شده بود. این اقتصادها همچنین طی این دوره ۳۳ سیاست جدید به منظور تسهیل تجارت اتخاذ کردند. این سیاست‌ها شامل حذف یا کاهش تعرفه‌های واردات و عوارض صادرات است. این مقدار به‌طور میانگین حدودا معادل ۷ اقدام تسهیل‌کننده تجارت در ماه است که نزدیک به روند سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ است. آزادسازی‌ها طبق «توافق فناوری اطلاعات»‌ این سازمان، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان تسهیل تجارت طی این دوره ادامه یافته است. این اقدامات تسهیل‌کننده در مجموع ۲۱۶ میلیارد دلار از حجم تجارت جهان را پوشش می‌دهند، رقمی که نصف حجم تجارتی است که تحت‌تاثیر اقدامات محدود‌کننده تجارت قرار می‌گیرد. روبرتو آزودو‌، در مقدمه این گزارش در یادداشتی می‌نویسد: «این گزارش اولین دید حقیقی را نسبت به اقدامات محدودکننده تجاری که در ماه‌های اخیر اجرایی شده‌اند به ما می‌دهد، اقداماتی که اکنون بیش از ۴۸۰ میلیارد دلار از حجم تجارت جهانی را دربر می‌گیرد. یافته‌های این گزارش باید برای دولت‌های «گروه ۲۰» و تمام جامعه بین‌المللی بسیار نگران‌کننده باشد. تداوم تنش‌ها تهدیدی واقعی خواهد بود و اگر این روند ادامه یابد، ریسک‌های اقتصادی تشدید خواهد شد، وضعیتی که اثرات بالقوه‌ بر رشد، اشتغال و قیمت مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا خواهد گذاشت. «سازمان تجارت جهانی» تا حد توان از تلاش‌ها برای تنش‌زدایی حمایت می‌کند، با این حال یافتن راه‌حل نیاز به اشتیاق سیاسی و رهبری کشورهای گروه ۲۰ دارد.»

مودیز: تشدید جنگ‌تجاری در ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ با تشدید تنش‌های آمریکا-چین، پکن با چالش‌های سیاستی پیچیده‌تری مواجه خواهد شد. مدیر ارشد موسسه اعتبارسنجی «مودیز» می‌گوید در سال آینده تنش‌های چین و آمریکا به موضوعاتی فراتر از اختلافات تجاری کشیده خواهد شد، امری که فشارهای منفی بر اقتصاد چین را تشدید خواهد کرد. دوشنبه هفته گذشته مایکل تیلور، مدیر منطقه آسیا-پاسیفیک «مودیز» در گفت‌وگویی که با روزنامه «سَوث چاینا مورنینگ پست» داشت، گفت: «تنش‌های تجاری احتمالا تشدید می‌شود. تعرفه‌های ۲۵ درصدی آمریکا (بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی) اجرایی خواهند شد.»

به گزارش این روزنامه چاپ هنگ‌‌کنگ، هشدار یکی از سه موسسه معتبر اعتبارسنجی دنیا در حالی است که از آنجا  که قرار است دونالد ترامپ با همتای چینی خود، شی جین‌پینگ، در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین دیدار کند، امیدهایی برای حل اختلافات تجاری دو کشور وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند روسای جمهور دو کشور می‌توانند برای آتش‌بس در جنگ تجاری به توافق برسند. این امر می‌تواند با تعلیق اجرایی شدن افزایش تعرفه‌های دولت آمریکا از ۱۰ به ۲۵ درصد که برای اول ژانویه ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده، صورت گیرد. مایکل تیلور، کسی که سمت مدیریت بحران «صندوق بین‌المللی پول» و چندین بانک مرکزی را در کارنامه دارد، اما معتقد است بدون «راه‌حل‌های آسان و سریع» حل تنش‌ میان دو کشور دشوار خواهد بود. او می‌گوید: «به سخنرانی مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، در کنفرانس «APEC» نگاه کنید. او تنها در مورد تجارت صحبت نمی‌کرد؛ بلکه اشاراتی نیز به مالکیت معنوی، دریای جنوب چین و انتقال غیرقانونی تکنولوژی داشت. بنابراین به فهرست طولانی درخواست‌های دولت آمریکا هر روز افزوده می‌شود.» این روزنامه چینی که در مالکیت گروه «علی‌بابا» است، در گزارش خود می‌نویسد به‌رغم اعمال تعرفه بر ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات چین توسط آمریکا، در ماه اکتبر صادرات چین به ایالات‌متحده افزایشی ۲/ ۱۳ درصدی را تجربه کرد. تیلور این افزایش صادرات را ناشی از تحویل زودهنگام سفارشات توسط تولیدکنندگان چینی پیش از اجرایی شدن افزایش تعرفه‌ها در ماه ژانویه می‌داند. او معتقد است در سال آینده برخی اثرات تعرفه‌ها بر رشد اقتصادی چین نمایان خواهد شد. در این رابطه «مودیز» پیش‌بینی کرده است در صورتی که پکن اقدامات لازم را برای مقابله با تعرفه‌ها اتخاذ نکند، سال آینده تنش‌های تعرفه‌‌ای رشد اقتصادی این کشور را ۳/ ۰ تا ۵/ ۰ درصد کاهش خواهد داد، رشدی که پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۱۹ به ۶ درصد کاهش یابد.