محمد اسلامی در سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی گفت: ما آماده ایم تا از بخش‌خصوصی هم در این زمینه و هم در زمینه فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل ترکیبی حمایت کنیم. وی افزود: یکی از پیام‌های مشترک این نوع نشست‌ها حرکت در مسیر توسعه و اندازه‌گیری پیشرفت‌هاست و قاعدتا یکی از خروجی‌های آن باید ایجاد میثاق مجدد، هماهنگی و همدلی گسترده‌تر برای طی مسیر پیش رو و شتاب بخشیدن به برنامه‌های توسعه باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران با قرار گرفتن در یک نقطه استراتژیک در جهان، همواره مورد توجه کشورهای منطقه و البته دنیا است، ادامه داد: ما به‌رغم برخورداری از این ثروت آن‌طور که باید در حوزه دریا رشد نکرده ایم؛ در عین حال اما به این باور مشترک رسیده ایم که توسعه دریایی را در اولویت‌های جدی خود قرار دهیم و می‌دانیم برای تحقق توسعه ایران این مهم ضرورت دارد. اسلامی همچنین گفت: ظرفیت‌های ایران برگرفته از روابط آمایشی است و ایران همواره به‌عنوان قدرت تاثیرگذار در جهان مطرح بوده و خواهد بود.  عضو کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: موضوع اثربخشی که باید در توسعه دریایی موردتوجه قرار دهیم این است که باید در ارتباط با ایجاد ظرفیت‌های دریایی تلاش مضاعفی داشته باشیم. ما هم در صنایع کشتی‌سازی و هم در صنایع پشتیبان و هم در خدماتی که در دریا به وجود‌ آید و به‌ویژه ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل ترکیبی که بتواند قدرت ایران را به جهان نشان دهد باید تلاش بیشتری کنیم و به موضوع ترانزیت و پاسخگویی آن در منطقه باید ظرفیت‌های مناسب را ایجاد کنیم. اسلامی با اشاره به اینکه امروز کشورهای منطقه تاکید جدی در تکمیل کریدور شمال – جنوب دارند، گفت: اتصال اقیانوس هند به قفقاز مورد مطالبه کشورهای پیرامون به ویژه هندوستان است؛ علاقه‌مندی کشورهای پیرامون از جمله هند و روسیه برای استفاده از کریدور شمال – جنوب خوشبختانه تبدیل به پروتکل شده است، به همین دلیل باید تلاش کنیم تا ظرفیت‌سازی‌ها افزایش یابد. وی یادآور شد: امروز بحث شرکت‌ها و ظرفیت‌های آنها برای اجرای تعهد ایران در تکمیل کریدور شمال – جنوب برای ما بسیار اهمیت دارد، به همین منظور پارک‌های لجستیکی که در طرح حمل‌ونقل پیش‌بینی شده همچنین توسعه ریلی به منظور اتصال ایران به کشورهای همجوار از جمله ظرفیت‌های مکملی هستند که می‌توانند نقش توسعه اقتصادی را ایفا کنند و در این زمینه به شرکت‌های قدرتمند نیاز داریم. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: رشته‌ها و مراکز آموزشی دریایی مستلزم وجود «ثروت انسانی» است و برای آنکه نیروهای انسانی کارآمدتری را آموزش دهیم، باید در این زمینه نیز برنامه‌های مدونی داشته باشیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در تشریح اقدامات زیربنایی سازمان بنادر در سیزدهمین همایش سواحل بنادر و سازه‌های دریایی گفت: در زمینه مهندسی دریایی و احداث سازه‌های دریایی، جزو کشورهای پیشرفته جهان هستیم و تمامی پروژه‌های بندری توسط متخصصان داخلی درحال انجام است. اثر آن توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی است که با ۱۴۰۰ متر اسکله و ۱۰۰ هکتار محوطه ظرفیت کانتینری آن بندر را به ۸ میلیون TEU رساندیم. همچنین توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت آن بندر از ۲ و نیم میلیون تن به ۸ میلیون تن با ۸ اسکله موید توانمندی ایران در حوزه بنادر و دریانوردی است. وی با اشاره به حقانیت ایران نسبت به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اعلام کرد: در بالاترین مراجع دریایی جهان در رابطه با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا که به صنعت کشتیرانی ایران تحمیل شد، خوشبختانه توانستیم توصیه مناسبی را در اجلاس ۱۲۱ شورای بین‌المللی سازمان دریانوردی بگیریم و کشورهای عضو ایمو ﴿IMO﴾ حمایت قاطع خود را از ایران اعلام کردند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه روندی که درحال‌حاضر در صنعت کشتیرانی با آن مواجهیم، استفاده از «مزیت مقیاس» است، گفت: درحال‌حاضر کشتی‌های کانتینری دنیا بالای ۲۰ میلیون TEU ظرفیت دارد و باید بتوانیم ظرفیت بنادر ایران را به تخلیه و بارگیری این میزان برسانیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات زیربنایی ایران را در حوزه مهندسی سواحل و بنادر به‌ویژه در سواحل مکران شامل پروژه‌های اجرایی، اطلاعات پایه و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی برشمرد و توضیح داد: مهم‌ترین پروژه اجرایی توسعه بندر چابهار است که بدین منظور ۱۵ موج‌شکن چند منظوره در طول سواحل مکران ایجاد شده است. همچنین بهبود کیفیت زندگی ساحل‌نشینان مکران نیز درحال مطالعه و انجام است.

وی ادامه داد: درحال مطالعه توسعه بندر جاسک و بندر سیریک هستیم. همچنین در زمینه اطلاعات پایه در شبکه ملی پایش دریایی اقداماتی را انجام داده ایم که از جمله آنها استقرار ۱۲ دستگاه موج‌نگار و استقرار سامانه‌های جزر و مدسنج، هواشناسی بندری و سامانه‌های هشدار سونامی و توفان قاره‌ای در سواحل مکران درحال احداث است.