چرخه ضد رشد تجارت جهان

این شاخص هفت مورد شامل حجم تجارت کالا در سه ماه گذشته، سفارش‌های صادراتی، محموله‌های هوایی بین‌المللی، مبادلات در بنادر کانتینری، تولید و فروش خودرو، اجزای الکترونیکی و مواد خام کشاورزی را بررسی می‌کند. ادامه یافتن روند کاهشی «شاخص چشم‌انداز تجارت جهان» ناشی از تداوم کاهش در شاخص سفارش صادرات بوده است. «شاخص سفارش صادرات» با قرار گرفتن در سطح ۶/ ۹۶ واحد، پایین‌تر از روند بلندمدت خود باقی ماند و به ضعیف‌ترین نقطه خود که در سال ۲۰۱۲ و در جریان بحران ناحیه یورو اتفاق افتاد، نزدیک شد. به‌علاوه شاخص «تولید و فروش خودرو» با ۹/ ۹۶ واحد، «اجزای الکترونیک» با ۹/ ۹۳ واحد و «مواد خام کشاورزی» با ۲/ ۹۷ واحد عملکرد مشابهی داشته‌اند. این شاخص‌ها که روی روند بلندمدت خود قرار داشتند، اکنون به پایین‌تر از روندهای خود رسیده‌اند. از طرفی شاخص‌های «محموله‌های هوایی بین‌المللی» با ۱۰۰ واحد و «ظرفیت کانتینر‌های بنادر» با ۲/ ۱۰۱ واحد گرچه کاهش یافته‌اند اما همچنان روی روند بلندمدت خود قرار دارند.

به گزارش «سازمان تجارت جهانی»، جدیدترین نتایج «شاخص چشم‌انداز تجارت جهان» سازگار با چشم‌انداز کاهش یافته تجارت جهان این سازمان است که در ماه سپتامبر منتشر شد. «سازمان تجارت جهانی» در گزارش خود، چشم‌انداز رشد تجارت را تحت‌تاثیر تشدید تنش‌های تجاری و شرایط محدودتر اعتبارات در اقتصادهای نوظهور کاهش داده بود. براساس این پیش‌بینی‌های اصلاح شده، انتظار می‌رود تجارت جهان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۹/ ۳ و ۷/ ۳ درصد رشد کند، رشدی که به مراتب پایین‌تر از مقدار آن در سال ۲۰۱۷ با ۷/ ۴ درصد است. «شاخص چشم‌انداز تجارت جهان» به منظور ارائه اطلاعاتی به روز از مسیر تجارت جهان با توجه به روند‌های مربوط طراحی شده است. گرچه ماهیت این شاخص، پیش‌بینی کوتاه‌مدت نیست اما در بردارنده مفهومی است که از روند‌ها در آینده نزدیک خبر می‌دهد. در اندازه‌گیری این شاخص از آمارها و پیش‌بینی‌های «سازمان تجارت جهانی» و سازمان‌های بین‌المللی دیگر استفاده شده است. مقدار ۱۰۰ این شاخص بیانگر رشد تجارت جهان هم‌سطح روند میان‌مدت، بالاتر از ۱۰۰ بیانگر رشد بیشتر از روند و شاخص کمتر از ۱۰۰ نشانگر رشد کمتر از روند است.

ترامپ دوباره تهدید کرد

دونالد ترامپ می‌گوید احتمالا افزایش تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی از ۱۰ به ۲۵ درصد که قرار بود از آغاز سال جدید میلادی صورت گیرد را اجرایی خواهد کرد. او با تکرار تهدیدهای پیشین خود مدعی شد تعرفه تمامی واردات ایالات‌متحده از چین را افزایش خواهد داد. رئیس‌جمهور آمریکا چهار روز پیش از ملاقاتی که قرار است در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین داشته باشد، در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» مدعی شد بسیار بعید است درخواست چینی‌ها را برای اجرایی‌ نشدن افزایش تعرفه‌ها بپذیرد. او در این مصاحبه گفت: «مصالحه دو کشور تنها در شرایطی خواهد بود که چین درهایش را به روی رقابت از آمریکا بگشاید. از آنجا که سایر کشورها نیز نگران هستند، حل این موضوع به چینی‌ها بستگی دارد.» در این باره او می‌گوید اگر مذاکرات آرژانتین ناموفق باشد، تمام واردات آمریکا از چین را هدف افزایش تعرفه قرار خواهد داد: «اگر ما به توافق نرسیم، من ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از واردات چین را هدف افزایش تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی قرار خواهم داد.» هفته گذشته مقامات چینی اعلام کردند قرار است رئیس‌جمهور دو کشور در نشست آرژانتین در مورد مسیر مذاکرات آینده گفت‌وگو کنند. یکی از این مقامات که با توجه به حساسیت تدارک مذاکرات نخواسته‌ نامش فاش شود، می‌گوید: «موضوع اصلی این است که چطور جنگ‌تجاری باید پایان پذیرد. من خوش‌بین هستم چنین اتفاقی رخ دهد.» روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت‌خارجه چین نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی که در پکن برگزار می‌شد با اشاره به اجماعی که رئیس‌جمهور دو کشور در گفت‌وگوی تلفنی اول نوامبر داشتند تصریح کرد چین امیدوار است هر دو طرف بتوانند در راستای رسیدن به نتایج مثبت گام بردارند.

طرح اروپا برای اصلاح WTO

روز دوشنبه اتحادیه اروپا طرحی را برای اصلاح حل‌وفصل اختلافات «سازمان تجارت جهانی» ارائه کرد. به گزارش «ایبنا» به نقل از «اسپوتنیک»، سسیلیا مالم‌استورم کمیسر تجاری اتحادیه اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا یک طرح پیشنهادی برای اصلاح سازمان تجارت جهانی دارد که به‌طور مشترک با استرالیا، کانادا، چین، هند، مکزیک و دیگر کشورها آن را انجام خواهد داد.» او افزود: «با یکدیگر با یک ائتلاف بزرگی از اعضای «سازمان تجارت جهانی» آماده ارائه عملیاتی‌ترین طرح پیشنهادی برای اصلاح این سازمان هستیم. امیدوارم این طرح پیشنهادی به شکسته شدن بن‌بست‌های فعلی کمک کند و اینکه تمام اعضای سازمان به‌صورت برابر مسوولیت‌پذیر باشند. این بسته با همکاری استرالیا، کانادا، چین، ایسلند، هند، نیوزیلند، مکزیک، نروژ، سنگاپور، کره‌جنوبی و سوئیس تهیه شده است و انتصاب قضات جدید را که درحال‌حاضر توسط ایالات‌متحده مسدود شده، کارآمد خواهد کرد. البته اقدامات آمریکا باعث تراکم در پرونده‌های دادرسی شده است. این کشورها پیشنهاد توسعه پنل قضات از ۷ نفر به ۹ نفر و افزایش دوره تصدی آنها به ۸ سال را داده‌اند. قوانین جدید این اطمینان را می‌دهد زمانی که یک پست خالی می‌شود، به‌صورت خودکار شروع به انتخاب کند و به اعضای استیناف این اجازه را می‌دهد تا پایان مناقشات آن را رسیدگی کنند.»

البته پیش از این کمیسر تجاری اروپا خواهان مداخله بیشتر از سوی «گروه۲۰» و «گروه ۷» برای اصلاح «سازمان تجارت جهانی» شده بود. سسیلیا مالم‌استورم گفته بود اقدامات یک‌جانبه در نقض قوانین «سازمان تجارت جهانی» مانند یک شیب لغزنده است و زمانی که یک نفر می‌افتد، می‌تواند منجر به سقوط تمام نظام قانون‌مدار شود. پیش از این، نخست‌وزیر بریتانیا هم پیشنهاد داده بود که «سازمان تجارت جهانی» باید با زمان حرکت کند و قوانین جدیدی را با در نظر گرفتن منافع تجارت آنلاین توسعه دهد.