محکومیت سیاست‌های تجاری ترامپ

در این بیانیه‌ آمده است: «روح و قوانین سازمان تجارت جهانی در تضاد با یکجانبه‌گرایی و اقدامات حمایت‌گرایی است. ما از تمام اعضا می‌خواهیم با چنین اقدامات ناسازگار با سازمان تجارت جهانی مخالفت کنند و به تعهدات خود در این سازمان پایبند باشند.»

بیم‌ها و امیدهای دیدار ترامپ و شی

اواخر روز شنبه قرار بود روسای‌‌جمهور آمریکا و چین در حاشیه اجلاس «گروه ۲۰» با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار با هدف ایجاد فرصتی برای معکوس کردن روند جنگ‌تجاری ویرانگر میان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا قرار بود برگزار شود، جنگی که حدود ۹ ماه از آغاز آن می‌گذرد. از آنجا که آمریکا و چین بر سر موضوعات تجاری و امنیتی به بن‌بست رسیده‌اند، آینده روابط دو کشور با ابهاماتی روبه‌رو است. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، در همین رابطه قرار بود در پایان نشست دو روزه رهبران جهان در بوئنوس‌آیرس، دونالد ترامپ و شی ‌جین‌پینگ در ضیافت شامی مهم‌ترین نشست سال‌های اخیر روسای‌جمهوری آمریکا و چین را برگزار کنند (تا زمان تنظیم این گزارش، هنوز این دیدار صورت نگرفته بود). به گزارش «رویترز»، روز نخست این اجلاس با وجود تهدیدات اخیر ترامپ درخصوص وضع تعرفه‌های جدید، کورسوی امیدی برای پیشرفت مذاکرات واشنگتن و پکن وجود داشت. با این حال در روز دوم و ساعاتی پیش از این دیدار دو طرف اظهاراتی داشتند که حکایت از پابرجا بودن اختلافات دارد، امری که خروجی گفت‌وگوی شنبه شب را با اما و اگرهایی روبه‌رو ساخته است. در این رابطه، نشست امسال آزمونی بزرگ برای ملت‌های صنعتی‌شده «گروه ۲۰» به‌شمار می‌رود. اولین نشست رهبران این ۲۰ کشور – که حدود دوسوم از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند – در سال ۲۰۰۸ و با هدف کمک به نجات اقتصاد جهانی از وخیم‌ترین بحران هفت دهه اخیر برگزار شد.

با وجود روی آوردن بسیاری از کشورها به سیاست‌های ملی‌گرایانه، اعضای «گروه ۲۰» با تردیداتی درخصوص توانایی توافق بر سر تنش‌های تجاری و سایر تفاوت‌های ژئوپلیتیک روبه‌رو هستند. بر این اساس، تا این لحظه رهبران جهان نتوانسته‌اند درخصوص مفاد بیانیه نهایی این اجلاس بر سر موضوعات مهمی همچون تجارت، مهاجرت و تغییرات آب‌وهوایی به اجماع برسند، درحالی‌که در سال‌های گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای رسیدن به اجماع بر سر چنین موضوعاتی صورت گرفته است. با این حال حاضران در نشست بوئنوس‌آیرس می‌گویند پیشرفت‌های خوبی برای بخش‌های اقتصادی بیانیه‌ نهایی حاصل شده است. رئیس‌جمهوری آرژانتین نیز درخصوص رسیدن به اجماع نهایی ابراز امیدواری کرده است، هر چند مقامات کاخ‌سفید مدعی هستند آمریکا از هر بیانیه‌ای که به ضرر منافع این کشور باشد کنار خواهد کشید. این درحالی است که در اوایل نوامبر نیز مقامات کشورهای شرکت‌کننده در نشست آسیا-پاسیفیک برای اولین بار نتوانستند بیانیه‌ مشترک منتشر کنند.  نشست امسال «گروه ۲۰» در آرژانتین تحت‌الشعاع دعوای تجاری آمریکا و چین قرار گرفته است. جنگ‌تجاری میان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا، پس از آن بود که رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم‌ به اصلاح آنچه اقدامات ناعادلانه تجاری چین می‌خواند گرفت، جنگی که تاکنون دو طرف میلیاردها دلار واردات از طرف مقابل را هدف تعرفه قرار داده‌اند. از آنجا که تنش‌های تجاری بر اقتصاد جهانی سایه ‌انداخته است، بازارهای مالی جهان گوش به زنگ هر تحولی از این نشست هستند و چشم به مصالحه میان ترامپ و جین‌پینگ دوخته‌اند. این نشست همچنین آزمونی برای روابط میان رهبران دو کشور است، رابطه‌ای که به‌رغم اختلافات مشهود ترامپ آن را گرم توصیف کرده است. البته رفتار غیرقابل ‌پیش‌بینی ترامپ و اشتیاق او برای رقم زدن داستان جنجالی دیگری از حضورش در عرصه جهانی، می‌تواند از ناشناخته‌های این نشست باشند.  دونالد ترامپ در صحبت‌های روز جمعه خود به‌رغم پالس‌های مثبتش، سعی داشت چهره‌ای مظلوم از خود نشان دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی که روز جمعه با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، داشت گفت: «ما سخت در تلاش هستیم. اگر بتوانیم به توافقی برسیم، خوب خواهد بود. من فکر می‌کنم آنها هم همین را می‌خواهند. من فکر می‌کنم ما هم علاقه‌مندیم. خواهیم دید چه خواهد شد.» یکی از مقامات وزارت خارجه چین نیز که در بوئنوس‌آیرس حضور دارد می‌گوید: «پیش از این گفت‌وگو، نشانه‌هایی از امکان اجماع دو طرف وجود دارد، هر چند اختلافات به قوت خود باقی است.» در این رابطه پکن امید دارد ترامپ را از افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری از واردات آمریکا از چین منصرف سازد، تعرفه‌ای که اکنون ۱۰ درصد است و قرار است از ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۲۵ درصد افزایش یابد. این درحالی است که ترامپ پا را فراتر گذاشته و تهدید کرده است در صورت نتیجه ندادن مذاکرات، مابقی واردات کشورش از چین را که معادل ۲۶۷ میلیارد دلار است، هدف افزایش تعرفه قرار خواهد داد.

 

دردسرهای پسر سلمان در نشست گروه بیست