این منطقه در حالی از ظرفیت لازم برای تبدیل به کانون ترانزیت برخوردار است که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، از ماکو ـ ترابزون ـ مرسین به‌عنوان سه کریدور پخش و ترانزیت برای جهان یاد کرد. همچنین محصولات تولیدی شرکت‌های خارجی در منطقه آزاد ماکو برای ورود به سرزمین اصلی، از تخفیف ۷۰ درصدی برخوردار خواهند بود و مالکیت صددرصدی در منطقه می‌تواند خارجی باشد. بر این اساس مدیرعامل منطقه آزاد ماکو برای برقراری این رابطه، دیدار و گفت‌وگو با مسوولان ترکیه‌ای را برای رسیدن به توافق در بخش‌های مختلف، به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به همراه هیات همراه در سفر به ترابزون ترکیه به همراه سرکنسول ایران، معاون و اعضای اتاق تجارت و صنعت ترابزون از توسعه همکاری‌های تجاری و صنعتی و فعال‌سازی ظرفیت‌های گردشگری ترکیبی بین منطقه آزاد ماکو و ترابزون خبر داد.

احداث شهرک صنعتی مشترک

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، غلامرضا سلیمانی در این دیدار ضمن معرفی ظرفیت‌های منطقه در حوزه‌های صنعتی، گردشگری، کشاورزی، معدن و لجستیک گفت:‌ خوشبختانه توافقات اولیه برای احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در منطقه آزاد ماکو انجام شده است. علاوه بر این، هزار هکتار زمین با امکانات جانبی برای ساخت این شهرک صنعتی اختصاص داده شد.

وی افزود: در تحقق تعاملات تجاری ۳۰میلیارد دلاری که روسای جمهور ایران و ترکیه هدف‌گذاری کرده‌اند، منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش برجسته‌ای ایفا کند؛ چون موقعیت ژئواستراتژیک منطقه آزاد ماکو به‌عنوان نقطه کانونی برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب، همچنین دروازه ورودی ایران به اروپا از طریق ترکیه تنها مرز زمینی است که همه این ویژگی‌ها را باهم دارد. سلیمانی از توسعه گردشگری ترکیبی با برقراری پروازهای ماکو- ترابزون خبر داد و گفت: ظرفیت‌های گردشگری بکری در منطقه آزاد ماکو وجود دارد که می‌تواند بستر همکاری در این زمینه با بندر ترابزون باشد. همچنین می‌توان نسبت به ایجاد ظرفیت گردشگری ترکیبی بین ماکو و ترابزون در این منطقه با توجه به زیرساخت‌های مناسب و وجه اشتراکات تاریخی و فرهنگی اقدام کرد.

مصطفی زینی معاون اتاق تجارت و صنعت ترابزون نیز در این دیدار با اشاره به مشترکات فرهنگی و سلیقه‌ای دو کشور از توسعه روابط در حوزه‌های گردشگری، صنعتی و تجاری استقبال کرد. وی با اشاره به اینکه برای عبور از دوران تحریم باید در حوزه مواد غذایی و دارویی تجارت کرد، تصریح کرد: تجارت بین ماکو و ترابزون حاوی منافع مشترک و اقدامی برد- برد است. زینی ادامه داد: همه ما تلاش می‌کنیم سهم مهمی در افزایش حجم تبادل تجاری با ایران و هدف‌گذاری روسای جمهوری دو کشور در رسیدن به رقم ٣٠ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور داشته باشیم.

توافق اولیه برای واردات گوشت

در ادامه این سفر مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با مدیرکل نظارت و کنترل دامپزشکی استان ترابزون دیدار کرد و توافقات اولیه برای تامین و ترانزیت گوشت سفید، تخم مرغ، نهاده‌های دامی، خوراک دام و واردات اسب از بندر ترابزون به ایران از طریق منطقه آزاد ماکو انجام شد. سلیمانی در این دیدار اعلام کرد: ‌در منطقه آزاد ماکو اقدامات مطلوبی با توجه به شیب واردات دام در حوزه قرنطینه و سردخانه‌ها در حال انجام است؛ به‌طوری که دو واحد بزرگ سردخانه دو مداره در این منطقه در شرف احداث قرار دارد. این در حالی است که برای تنظیم بازار داخلی تا فرا رسیدن نوروز به ترانزیت دام زنده ترابزون به ماکو نیازمندیم که درصدد دریافت مجوزهای دامپزشکی ایران و ترکیه هستیم. وی با اشاره به اینکه واردات دام زنده می‌تواند عاملی مهم برای رونق اقتصادی باشد، گفت:‌ رویکرد دولت ایران برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو در واردات دام از طریق ترکیه بسیار مثبت و توسعه مند است. این امر منافع اقتصادی برای ایران و ترکیه به همراه خواهد داشت.

این مقام مسوول با تاکید به نیاز کشور به مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز و اهمیت و ارزش تامین و ترانزیت دام زنده از قفقاز و کشورهای اروپایی از مسیر بندر ترابزون به منطقه افزود: بندر ترابزون نزدیک ترین بندر و مرز به مرز بازرگان (ایران) بوده و به‌طور حتم این صادرات باید از ترابزون انجام شود. وی افزود: ما از هر کجای دنیا می‌توانیم ترانزیت داشته باشیم. در بحث دام زنده قطعا رعایت قوانین ترکیه الزامی است؛ اما حمایت استاندار ترابزون برای تسریع این موضوع برای ما حائز اهمیت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از اخذ مجوز ترخیص گوشت و فرآورده‌های دامی در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت:‌ مبادلات دامی و گوشتی با ترابزون با تمهیداتی که در نظر گرفته شده آسان می‌شود. در این دیدار همچنین دکتر داهیم، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه هم‌اکنون هیاتی از وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی ایران در آنکارا در حال مذاکره با همتایان ترکیه‌ای خود هستند، افزود: هیات ایرانی به دنبال نهایی کردن مجوز رسمی واردات دام زنده و گوشت قرمز از اروپا هستند و در صورتی که این توافق نهایی شود ما باید هرچه سریع‌تر با مقامات و مسوولان دامپزشکی و بندر ترابزون در مورد ترانزیت دام به نتیجه برسیم.

در ادامه، معصومی رئیس گمرک بازرگان بر همکاری همه جانبه گمرک بازرگان با مسوولان ترکیه برای سهولت و تسریع ورود دام زنده و گوشت تاکید کرد.

سلیم ترزی بیگ مدیرکل کنترل و نظارت و ارزیابی دامپزشکی مرزی ترابزون نیز در این دیدار گفت: شرایط ترابزون به دلیل قرار داشتن در موقعیت خاص راهبردی و برخورداری از دسترسی به آب‌های آزاد شرایطی را فراهم کرده است که می‌تواند با توسعه روابط تجاری با ایران تامین‌کننده منافع هر دو کشور باشد. وی از اعلام آمادگی این کشور برای مبادلات گوشت و دام زنده با منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: واردات و ترانزیت دام زنده و گوشت از ترابزون به ایران قطعا امکان پذیر است و کشورهایی که وزارت بهداشت ترکیه تایید می‌کند مشکلی برای ترانزیت به ایران ندارند و ترکیه اصلا به مسائل سیاسی و تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا اهمیت نمی‌دهد.