استارت رقابت فعالان اقتصادی

شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی تا روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن سال‌جاری فرصت رسیدگی به اعتراضات را دارد و روز اول اسفند ۹۷، فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور اعلام خواهد شد.» او گفت: «انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران در محل هتل لاله تهران برگزار می‌شود. در روز برگزاری انتخابات، ۸۰ دستگاه رای‌‌دهی مکانیزه در سه زون در سالن طبقه همکف هتل لاله تهران برای روز انتخابات مستقر می‌شود. رای‌دهندگان نیز با اخذ کارت الکترونیکی مخصوص رای‌دهی می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. پیش‌بینی می‌شود فرآیند رای‌دهی هریک از فعالان اقتصادی از طریق دستگاه‌های مکانیزه، به‌طور متوسط پنج دقیقه به طول انجامد.» بهادرانی همچنین با اشاره به اینکه در دور قبل انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران، در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ فعال اقتصادی رای دادند، افزود: «پیش‌بینی می‌شود در انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران، در مقایسه با دوره قبل تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی و دارندگان کارت بازرگانی و عضویت در این انتخابات مشارکت داشته باشند.» البته روز گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، خبرهای ضدونقیضی ردوبدل شد. برخی از رد صلاحیت تعداد قابل‌توجهی از افراد ثبت‌نامی برای کاندیداتوری اتاق تهران خبر دادند. اما بهادرانی این خبر را تکذیب کرد و گفت: «انتشار اخباری مربوط به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اتاق بازرگانی تهران صحت ندارد.»

رقابت به سبک جدید

سیر آهسته اعلام حضور ائتلاف‌های حاضر در انتخابات این دوره نسبت به ادوار گذشته اگرچه نشان از بی‌رونقی انتخابات این دوره دارد، اما به‌نظر می‌رسد شیوه‌های تبلیغاتی و رقابتی که در این دوره مورد استفاده قرار گرفته، متفاوت از دوره‌های قبل است. البته هنوز زمان رسمی تبلیغات فرا نرسیده است. اما فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به محلی برای تبلیغات غیررسمی و انتشار شنیده و حتی شایعات بدل شده است. تشکیل گروه‌ها و کانال‌های مختلف مرتبط با انتخابات در فضای مجازی رقابتی به سبک جدید را در این دوره رقم زده است. بنابراین تنور انتخابات اتاق بازرگانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، برعکس فضای رسانه‌ای و رسمی، داغ است. در این دوره انتخابات اتاق بازرگانی، ترکیب کاندیداها چه به لحاظ فعالیتی و چه به لحاظ سنی، متفاوت از دوره‌های گذشته بوده است. براساس آنچه اعلام شده از میان ۱۸۲ نفری که برای کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو در اتاق تهران ثبت‌نام کرده‌اند، چهره‌های جوان از یکسو و فعالان حوزه استارت‌آپی از سوی دیگر انگیزه حضور در پارلمان بخش‌خصوصی را دارند. این درحالی است که در انتخابات ادوار گذشته، چندان شاهد ورود چهره‌های جدید نبودیم و همواره چهره‌های سنتی اتاق کاندیدای حضور در پارلمان بخش‌خصوصی بودند.

سه ائتلاف حاضر در رقابت

حضور سه ائتلاف در این دوره از انتخابات با انتشار بیانیه، مسجل شده است. البته هنوز اطلاعات دقیقی از اعضای حاضر در این ائتلاف‌ها منتشر نشده است. «ائتلاف برای فردا» که در دوره هشتم بیشترین کرسی‌های اتاق بازرگانی را به خود اختصاص داد، نخستین ائتلافی بود که بیانیه صادر کرد.

با توجه به اینکه برخی از اعضای این ائتلاف، برای کاندیداتوری ثبت‌نام نکرده‌اند، این گروه باید ترکیب جدیدی را وارد میدان رقابت کند. خبرهای منتشر شده در مورد این گروه نشان می‌دهد «مجمع فعالان توسعه‌گرا» به رهبری علا میرمحمد صادقی با این گروه ائتلاف خواهند کرد. ائتلاف برای فردا یک منشور اخلاقی نیز منتشر کرد. دومین بیانیه توسط «ائتلاف بازرگانان جوان» منتشر شد. این گروه ترکیبی از فعالان اقتصادی جوان هستند که انجمن جوانان کارآفرین اتاق تهران را تشکیل داده‌اند. سومین گروهی که روز گذشته برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی اعلام موجودیت کرد، «پویندگان رشد اقتصاد ملی» است. شنیده می‌شود رهبری این گروه را علینقی خاموشی بر عهده دارد و برخی از چهره‌های سرشناس اتاق بازرگانی در ادوار گذشته نیز در حال مذاکره برای پیوستن به این ائتلاف هستند. اما سایر گروه‌های قدیمی اتاق بازرگانی تهران هنوز در مورد فعالیت‌های انتخاباتی و ترکیب اعضای خود، هیچ اظهارنظری نکرده‌اند و آن را به پس از اعلام لیست نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت شده موکول کرده‌اند.