سوت آغاز انتخابات در اتاق

لیست نهایی افراد تایید صلاحیت شده برای انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور اعلام شد. انجمن نظارت بر انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور روز گذشته به تفکیک ۳۳ اتاق بازرگانی، این فهرست را منتشر کرد. انتخابات اتاق بازرگانی هر چهارسال یک‌بار برگزار می‌شود و اعضای اتاق‌های بازرگانی با شرکت در مهم‌ترین انتخابات بخش خصوصی به مدت چهارسال، نمایندگان خود را راهی پارلمان اقتصاد کشور می‌کنند. از این رو به اعتقاد صاحبان کسب و کار، مشارکت بیشتر بخش خصوصی در این انتخابات می‌تواند موجب افزایش اعتبار بخشی به اتاق بازرگانی شود. مطابق لیست اعلامی از سوی انجمن نظارت بر انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور بالاترین میزان تایید صلاحیت‌ها مربوط به سه اتاق تهران، مشهد و اصفهان است. تعداد کاندیداها در اتاق تهران ۱۷۵، در اتاق مشهد ۷۴ نفر و در اتاق اصفهان ۵۸ نفر است.

رقابت سخت در اتاق تهران

در ادوار گذشته بیشترین و جنجالی‌ترین رقابت‌های انتخاباتی مربوط به اتاق بازرگانی تهران بوده است. حضور ائتلاف‌های مختلف گواه این ادعاست. اتاق بازرگانی تهران دارای بیشترین کرسی در اتاق بازرگانی ایران است. از این رو فضای رقابت در تهران متفاوت از س ایر اتاق‌هاست. پس از پایان ثبت‌نام‌ها اعلام شد که ۱۸۲ نفر برای کاندیداتوری در اتاق بازرگانی تهران ثبت نام کرده‌اند. اما لیست نهایی افراد تایید صلاحیت شده حکایت از حضور ۱۷۵ کاندیدا در این دوره از انتخابات دارد. از تعداد افراد تایید صلاحیت شده در اتاق بازرگانی تهران، ۸۸ نفر در بخش بازرگانی تایید صلاحیت شده‌اند که برای به دست آوردن ۱۶ کرسی در این اتاق با یکدیگر رقابت خواهند کرد. بنابراین از حدود هر ۶ نفر، یک نفر می‌تواند کرسی بازرگانی اتاق تهران را به دست آورد. در بخش صنعت نیز ۵۶ نفر تایید صلاحیت شده‌اند. این تعداد افراد نیز برای به دست آوردن ۱۴ کرسی اتاق تهران رقابت می‌کنند. بنابراین در این بخش نیز به ازای هر ۴ نفر، یک نفر راهی پارلمان اقتصاد کشور می‌شود. در بخش کشاورزی نیز ۲۳ نفر توانسته‌اند تایید صلاحیت بگیرند که برای کسب ۶ صندلی از اتاق بازرگانی پایتخت وارد میدان رقابت می‌شوند. بنابراین از حدود هر ۴ نفر، یک نفر از این گروه، وارد اتاق تهران می‌شود. در بخش معدن نیز ۸ نفر برای به دست آوردن ۴ کرسی به رقابت می‌پردازند که به ازای هر ۲ نفر، یک نفر می‌تواند در پارلمان بخش خصوصی پایتخت حضور یابد.

انصرافی‌های اتاق تهران

اگرچه تا روز گذشته خبرهای جسته و گریخته زیادی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و حکایت از انصراف برخی چهره‌های انتخاباتی داشت، اما روز گذشته با انتشار لیست تاییدصلاحیت‌ها، برخی از گمانه‌زنی‌ها درست از آب درآمد و برخی دیگر اشتباه. ابراهیم بهادرانی، رئیس هیات‌نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: در واقع تمام افرادی که برای کاندیداتوری انتخابات نهمین دوره اتاق بازرگانی تهران ثبت‌نام کرده بودند، تایید صلاحیت شدند. اما ۷ نفر از افراد ثبت‌نامی، از کاندیداتوری انصراف داده‌ و این موضوع را با نامه‌ای به هیات نظارت اعلام کرده‌اند. به گفته او، احمد آتش‌هوش، محسن بهرامی ارض‌اقدس، مریم تاج‌آبادی ابراهیمی، قاسم تقی‌زاده خامسی، علی سنگینیان، امید ملک و محمدرضا فرشچیان افرادی هستند که از ادامه رقابت در انتخابات اتاق منصرف شده‌اند. البته فرهاد فزونی و مرتضی هداوندی نیز انصراف‌نامه‌های خود را به هیات نظارت تحویل داده‌اند که با توجه به اعلام دیرهنگام انصراف آنها، در لیست منتشر شده همچنان نام این افراد دیده می‌شود.

فضای رقابت در اتاق‌های شهرستان

در اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها، فضای آرام‌تری بر انتخابات حاکم است اما لابی‌های انتخاباتی در همه شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد. تمامی اتاق‌های شهرستان‌ها باید دارای ۱۵ عضو هیات نمایندگان باشند. به عبارتی کاندیداهای تایید صلاحیت شده در سایر اتاق‌ها برای کسب ۱۵ کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند. هیات‌رئیسه تمامی اتاق‌ها ۵ نفر است. اما موضوع دیگری که درمورد تمام اتاق‌های بازرگانی به‌جز اتاق تهران مطرح است،‌تعداد کرسی‌هایی است که هر اتاق می‌تواند در اتاق ایران به‌دست آورد. اتاق بازرگانی تهران بیشترین کرسی اتاق ایران را در اختیار دارد.

این اتاق ۴۰ کرسی را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که سایر اتاق‌ها نسبت به اعضای آن اتاق می‌توانند دارای کرسی در اتاق ایران باشند. اعضای اتاق‌ها را دارندگان کارت‌های عضویت و بازرگانی حقیقی و حقوقی تشکیل می‌دهند. بر اساس ضوابط، تا ۱۵۰ نفر عضو، یک کرسی به آن اتاق در پارلمان اقتصاد کشور داده می‌شود. اما چنانچه تعداد اعضای یک اتاق بالاتر از ۱۵۰ نفر باشد، به ازای هر ۱۰۰ نفر یک کرسی به آن اتاق در پارلمان بخش خصوصی کشور تعلق می‌گیرد.

به‌عنوان مثال چنانچه اتاقی ۸۰۰ عضو داشته باشد، ۸ کرسی در اتاق ایران را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین هر اتاق می‌تواند از حداقل یک تا حداکثر ۱۵ کرسی را به خود اختصاص دهد. اما سهم کرسی هر اتاق در پارلمان بخش خصوصی ثابت نیست چراکه در طول چهارسال امکان دارد به تعداد اعضای اتاق‌ها افزوده شده باشد و آن اتاق بتواند سهم بیشتری را از کرسی‌های اتاق ایران در اختیار گیرد.

تایید صلاحیت‌ها در اتاق‌های شهرستان

انجمن نظارت بر انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده در ۳۳ اتاق بازرگانی را روز گذشته به‌صورت تدریجی اعلام کرد که بر اساس آنچه تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر شده، تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده در اتاق بازرگانی اراک، ۴۷ نفر است. در اتاق اردبیل ۳۶ نفر و در اتاق ارومیه نیز ۵۰ نفر وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند. همچنین در اتاق بازرگانی اصفهان کاندیداتوری ۵۸ نفر قطعی شده است. تعداد افراد تایید صلاحیت شده در اتاق بازرگانی ایلام ۳۳ نفر، در اتاق بازرگانی بیرجند ۳۹ نفر، در اتاق بازرگانی تبریز ۵۲ نفر و در اتاق بازرگانی رشت ۳۰ نفر است. علاوه بر این ۳۲ نفر در اتاق بازرگانی سمنان با یکدیگر رقابت خواهند کرد و بخش خصوصی سنندج شاهد رقابت ۵۰ کاندیدا برای ورود به این اتاق خواهد بود. در اتاق بازرگانی قزوین ۵۳ کاندیدا تایید صلاحیت شده‌اند و در اتاق بازرگانی قم ۳۸ نفر به رقابت می‌پردازند. ۳۵ کاندیدا در اتاق کاشان و ۴۰ کاندیدا در اتاق کرمان در انتخابات حضور دارند. تعداد افراد تایید صلاحیت شده در اتاق گرگان ۴۷ نفر، در اتاق مشهد ۷۷ نفر، در اتاق یاسوج ۳۴ نفر و در اتاق یزد، ۳۱ نفر است. برخی از چهره‌های آشنا در میان کاندیداهای اتاق‌های شهرستان عبارتند از: غلامحسین شافعی، حسن سلاح ورزی، حسین پیرموذن، ابوالفضل روغنی، مسعود گلشیرازی، محمود اسلامیان، مصطفی روناسی، سید عبدالوهاب سهل آبادی، محسن چمن آرا، محسن احتشام، یونس ژائله، رسول و پرویز بیوک، علی اصغر جمعه‌ای، محمود تولایی، عباس جبالبارزی، سید مهدی طبیب زاده، محمد حسین روشنک و جبار کیانی پور.

مدت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه داوطلبان یکسان است و هشت روز قبل از روز اخذ رای با مراعات دیگر قوانین آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای‌گیری ادامه خواهد داشت. اما این روزها فضای مجازی مامنی امن برای تبلیغات پیش از موعد کاندیداهای اتاق بازرگانی شده است. انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد و تا ۲۶ اسفند، مهلت اعتراض‌ها و رسیدگی‌ها به پایان می‌رسد تا ترکیب هیات نمایندگان اتاق‌ها به‌طور قطعی مشخص شود.