افتتاح راه‌آهن قزوین –رشت تا چند روز دیگر

وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: راه‌آهن قزوین-رشت مهم‌ترین پروژه ریلی درحال ساخت کشور است که مسیر عبور آن از رشته کوه‌های البرز بوده و ساختار زمین‌شناسی این مسیر بسیار پیچیده و مشکل است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به علت کوهستانی بودن منطقه و وجود دره‌هایی با دهلیز تنگ، در مجموع حدود ۲۸ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل و بزرگ‌ترین پل ریلی کشور در این مسیر و روی دریاچه منجیل به‌ طول ۱۵۶۰متر احداث شده است. همچنین بالغ بر ۲۲ میلیون کیلومتر مکعب خاکبرداری و حدود ۵/ ۱ میلیون مترمکعب بتن‌ریزی در این پروژه انجام شده است.

خادمی با اشاره به سایر مشخصات این پروژه ملی گفت: از نظر نوع سازه‌های مهندسی و احجام نیز این پروژه منحصربه‌فرد بوده و یکی از پرتراکم‌ترین مسیرهای ریلی کشور از نظر تونل و پل است. از دیگر ویژگی‌های این مسیر ریلی، جاذبه‌های گردشگری آن است؛ با توجه به چشم‌اندازهای طبیعی و نوع سازه‌های به‌کار رفته در این مسیر می‌تواند به‌عنوان یک مسیر زیبای گردشگری در کشور مطرح شود. وی افزود: این مسیر، مرکز یکی از استان‌های پرجمعیت و توریست‌پذیر را به شبکه ریلی متصل می‌کند. در حدود ۴ ساعت افراد می‌توانند بدون نیاز به خودروی شخصی از تهران به رشت بروند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به هزینه‌های انجام شده در این پروژه گفت: پروژه راه‌آهن قزوین-رشت یک ابر پروژه عمرانی محسوب می‌شود که با اجرای آن سطح مهندسی کشور در حوزه راهسازی و عمرانی ارتقا پیدا کرده و به‌عنوان یک نمونه قابل ارائه برای صدور خدمات فنی-مهندسی به خارج از کشور محسوب می‌شود. هزینه انجام شده در این پروژه بالغ بر ۱۸۵۰میلیارد تومان از سال ۱۳۸۶ تا کنون است.  خادمی درباره ادامه این مسیر ریلی گفت: مسیر ریلی رشت به انزلی حدود ۲ تا ۵/ ۲ سال آینده به طول ۴۰ کیلومتر تکمیل می‌شود که کار احداث آن آغاز شده است. عملیات اجرایی یک قطعه آن از سال گذشته و قطعه دیگر آن از حدود ۳ ماه پیش آغاز شده است. پروژه رشت به آستارا نیز به طول ۱۷۵ کیلومتر بوده و برای تملک اراضی به مبلغ زیادی نیاز دارد که درحال برنامه‌ریزی برای منابع خارجی در این زمینه هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد با ادامه این پروژه و رساندن آن به آستارا و اتصال به شبکه ریلی کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه و اروپا بتوانیم موقعیت همیشگی ایران را به‌عنوان گذرگاه بین آسیا و اروپا و پل ارتباطی بین شرق و غرب آسیا را دوباره احیا کنیم. وی افزود: موقعیت جغرافیایی استراتژیک، در طول تاریخ ایران را به‌عنوان گذرگاه عبور کالا به کشورها (نظیر جاده‌های ابریشم) مطرح کرده است. درحال‌حاضر مسیرهایی به‌عنوان جایگزین به‌عنوان کریدور رقیب در اطراف کشور شکل گرفته که اگر ما اقدام نکنیم و شبکه ریلی کشور را به کشورهای اطراف متصل نکنیم ممکن است موقعیت تاریخی خود را از دست بدهیم.