به‌روزرسانی زیان جنگ تجاری

پیش از این برآوردها نشان می‌داد آمریکا و چین هر کدام به تنهایی فقط از تعرفه‌های سویا، ذرت و گندم سالانه ضرر ۹/ ۲ میلیارد دلاری را متحمل می‌شوند. اما مطالعات جدید یک تیم از اقتصاددانان در دانشگاه‌های برتر آمریکا از اثرات مخرب گسترده‌تر و عمیق‌تری برای بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا حکایت دارد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد جنگ‌ تجاری در سال ۲۰۱۸میلادی، ۸/ ۷ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه در بر داشته که برابر با ۰۴/ ۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. نویسندگان این گزارش گفته‌اند که آنها تاثیر کوتاه‌مدت اقدامات ترامپ را بررسی کرده و دریافتند که واردات از کشورهای هدفمند ۵/ ۳۱ درصد کاهش داشته، در حالی که صادرات هدفمند به آمریکا ۱۱ درصد افت داشته است. به گفته محققان، وضع تعرفه‌ها از سوی ترامپ به نفع بخش‌هایی بوده که از لحاظ سیاسی حساس بوده‌اند، اما وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر کالاهای آمریکایی، سود به دست آمده در این بخش‌ها را خنثی کرده است.

ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی بارها کسری تجاری آمریکا با چین را مورد انتقاد قرار داد و در اولین گام تعرفه واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی را از چین (به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این اقلام به آمریکا) افزایش داد. افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم در اوایل فروردین و هدف قرار دادن ۵۰ میلیارد دلار از واردات چینی در اواسط تیرماه به ترتیب دومین و سومین حملات ترامپ در جنگ تجاری با چین بود. سناریوی چهارمین حمله تجاری او نیز افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی به ۱۰ درصد بود. به‌دنبال این اقدامات، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد در صورت منفعل بودن طرف چینی و عدم پاسخ به خواسته‌های آمریکا، در آغاز سال ۲۰۱۹ تعرفه این ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و در نهایت مابقی واردات آمریکا از چین را که معادل ۲۶۷ میلیارد دلار است هدف افزایش تعرفه قرار خواهد داد. اول دسامبر اما تحولی جدید حاصل شد. روسای‌جمهور دو کشور در حاشیه نشست «گروه ۲۰» که در آرژانتین برگزار می‌شد توانستند به توافق تجاری دست یابند. طی این توافق قرار شد ترامپ اجرای تعرفه‌های جدید خود را تا مارس ۲۰۱۹ به تعویق بیندازد و طرف چینی نیز قول خرید بیشتر محصولات آمریکا و برآوردن خواسته‌های تجاری آمریکا را داد. البته هر چند دو طرف نتوانستند تا این تاریخ توافق خود را نهایی سازند، اما با توجه به پیشرفت مذاکرات هفته‌های اخیر دو طرف، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفت این ضرب‌الاجل را تا زمان امضای قرارداد تمدید کند. از زمان شروع جنگ تجاری دو غول اقتصادی دنیا، آمریکا تعرفه ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات چین را افزایش داده، در حالی که چینی‌ها در تلافی تنها ۱۱۰ میلیارد دلار از واردات محصولات آمریکایی را هدف افزایش تعرفه قرار داده‌اند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این تنش‌ها تاکنون جریان تجارت دو کشور و جهان را محدود کرده و زنجیره عرضه تولیدی جهان را مختل و بازارهای مالی جهان را ملتهب کرده است. آخرین خبرها از روند مذاکرات از سوی «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام شد که دو طرف با حسن نیت در حال کار هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به توافق دست یابند. به گفته وی، اما هنوز کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است. هفته گذشته نیز «یی گنگ» رئیس بانک مرکزی چین (یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده چین) اعلام کرد که دو غول اقتصادی در بسیاری از موضوعات به اجماع رسیده‌اند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که ضرر و زیان این جنگ علاوه بر آمریکا، صادرات و واردات چین را نیز متاثر کرده است؛ به‌طوری‌که صادرات ماه فوریه چین بیشترین کاهش سه سال اخیر خود را تجربه کرد، در حالی که واردات این کشور نیز برای سومین ماه متوالی کاهش یافت. در واقع با وجود سیاست‌های تشویقی دولت چین برای ممانعت از کند شدن رشد اقتصادی، روند نزولی تجارت چین نگرانی‌ها را افزایش داده است.

آفت‌های جنگ تجاری

برآوردها از زیان‌های اقتصادی جنگ تجاری چین و آمریکا هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. در تازه‌ترین گزارش رویترز، نتایج مطالعات یک تیم از اقتصاددانان در دانشگاه‌های برتر آمریکا از میزان ضرر و زیان جنگ تجاری منتشر شده است. این مطالعه توسط تیمی از اقتصاددان‌ها در «دانشگاه برکلی کالیفرنیا»، «دانشگاه کلمبیا»، «دانشگاه ییل» و «دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس» انجام شده و اداره ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا آن را انتشار داده است. ارزیابی‌ این مطالعه نشان می‌دهد جنگ‌های تجاری دونالد ترامپ در ۲۰۱۸میلادی، ۸/ ۷ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا، با از دست رفتن تولید ناخالص داخلی هزینه در بر داشته است. نویسندگان این گزارش گفته‌اند آنها تاثیر کوتاه‌مدت اقدامات ترامپ را بررسی کردند و دریافتند که واردات از کشورهای هدفمند ۵/ ۳۱ درصد کاهش داشته است، در حالی که صادرات هدفمند به آمریکا ۱۱ درصد افت داشته است. آنها همچنین دریافتند که میزان کلی زیان سالانه مشتریان و تولیدکنندگان از قیمت‌های بالای واردات، ۸/ ۶۸ میلیارد دلار بوده است. محققان عنوان کرده‌اند که پس از محاسبه درآمد بالاتر عوارض و سود تولیدکنندگان داخلی از قیمت‌های بالاتر، کل زیان وارد شده ۸/ ۷ میلیارد دلار یا ۰۴/ ۰ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. براساس گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که خود را «مرد تعرفه‌ها» می‌نامد ادعا می‌کند کسری تجارت را با محدود کردن واردات عادلانه و مذاکرات مجدد بر سر قراردادهای تجارت آزاد کاهش داده است. او همواره عنوان کرده که به‌دنبال یک دستورالعمل تجاری محافظه‌کارانه برای حفاظت از تولید آمریکا است. با این حال واشنگتن و پکن ماه‌هاست در یک جنگ تجاری تلافی‌جویانه گیر افتاده‌اند. ترامپ عوارضی وضع کرده که اتحادیه اروپا و سایر شرکای تجاری بزرگش را آشفته کرده است. طبق این تحقیق، در حالی که عوارض آمریکا به نفع بخش‌های مستقر در کشورهایی بوده که از نظر سیاسی رقابتی هستند، ولی وضع عوارض تلافی‌جویانه بر کالاهای آمریکا، سود به دست آمده در این مناطق را از بین برده است. محققان می‌گویند ما دریافتیم کارگران بخش‌های حساس به تجارت، در ایالت‌هایی که بیشتر جمهوری‌خواه هستند بیشترین آسیب و ضربه را از جنگ تجاری خورده‌اند.