فرید کوروس، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران در نشست خبری روسای اتحادیه و سندیکای صنایع آسانسور ایران با اعلام این مطلب گفت: شرکت‌های داخلی قادر به تولید بیش از ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز این صنعت هستند. وی افزود: این صادرات شامل صادرات محصول آسانسور، خدمات فنی و مهندسی می‌شود و کشورهای عراق، سوریه، عمان و حوزه سی‌آی‌اس، بازارهای خوبی برای محصولات و خدمات ایرانی به‌شمار می‌روند. این مقام صنفی تحریم را نعمتی برای این صنعت توصیف کرد که موجب حرکت به سمت خودکفایی در اقلام و تجهیزاتی شد که تا پیش از این وارد می‌شده است.

کوروس ادامه داد: در یک سال اخیر و با آغاز دور تازه تحریم‌ها، در نتیجه سیاست‌های جدید دولت داخلی‌سازی برخی از قطعات باقی‌مانده در دستور کار قرار گرفت. این اقلام شامل موتور گیربکس، ریل‌های آسانسور و پله برقی می‌شود که با وجود قیمت تمام شده بالاتر، داخلی‌سازی آنها به‌تدریج آغاز شده است. وی افزود: تحریم‌ها تولید برخی قطعات را که تا پیش از این در داخل تولید نمی‌شدند اقتصادی کرد؛ اما سبب افزایش خواب سرمایه و قیمت تمام شده محصولات نهایی، همچنین کندی روند انتقال فناوری‌ها به داخل شد.

رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران با بیان اینکه بزرگ‌ترین رقیب فعالان این صنعت کشور ترکیه است، گفت: اکنون قیمت تولیدات ایران ۳۰ درصد بیش از محصولات ترکیه‌ای تمام می‌شود و جبران آن جز با حمایت‌های دولتی امکان‌پذیر نیست. کوروس یادآوری کرد: وجود نیروی انسانی با توان علمی و فنی بالا و تجربیات گذشته، مهم‌ترین برگ برنده ایران برای حضور پررنگ در بازارهای هدف است. کوروس ابراز امیدواری کرد دولت در شرایط کنونی، با اعمال برخی سیاست‌ها از جمله معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه بیمه تامین اجتماعی، واگذاری بررسی اهلیت تولیدکنندگان واقعی این صنف به تشکل‌ها و تقبل اعمال استانداردهای بین‌المللی برای حضور در بازارهای منطقه، به یاری این صنعت بشتابد.

عباس ابریشمی، رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته نیز در این نشست از تقاضای سالانه ۲۵ هزار دستگاهی آسانسور در کشور خبر داد و افزود: صنعت آسانسور اکنون فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و ظرفیت خالی تولید سالانه ۵۰ هزار دستگاه در آن وجود دارد. عباس ابریشمی به اشتغال ۵۰ هزار نفری این صنعت در کشور اشاره کرد که یک‌چهارم اشتغال‌زایی صنعت خودرو است و گفت: اگر یک‌دهم صنعت خودرو به صنعت آسانسور توجه شود، می‌تواند در تولید، صادرات و خدمات پس از فروش حرف نخست را در منطقه بزند.