سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه بازدید از یک بنگاه اقتصادی تاکید کرد: مشکلات بازار داخل نباید نگاه کلان به توسعه صنایع را به دست فراموشی بسپارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی با اشاره به هوشمندی نهفته در انتخاب شعار «رونق تولید» برای سال ۹۸ افزود: در طول سال‌های گذشته هر زمان که کشور با بحران ارزی مواجه شده بود، تعمیق و توجه به ساخت داخل افزایش پیدا کرده و تولید داخلی به‌دلیل کاهش واردات با فرصت طلایی برای بازسازی و گسترش بازار همراه بوده که در نهایت موجب گرایش کارآفرینان به تولید و نوسازی و طرح‌های توسعه شده است. تولیدکنندگان ما در شرایط فعلی، ناگزیرند با وجود تحریم‌ها هم نیاز داخل را برآورده کنند و هم با نگاه رقابتی به توسعه بپردازند.

وی اولویت در صادرات و همزمان پاسخ به نیاز داخلی را با اهمیت توصیف و اظهار کرد: بهار صادراتی که به‌دلیل تفاوت نرخ ارز به وجود آمده، بستری برای توسعه ظرفیت‌های تولیدی و توسعه اشتغال فراهم آورده است که باید از سوی تمام بخش‌ها چه خصوصی و چه دستگاه‌های دولتی مغتنم شمرده شود.

وی با اشاره به اینکه رونق تولید بدون رونق صادرات امکان‌پذیر نیست، افزود: بخش‌خصوصی باید انتظارات و توانمندی‌های خود را به‌صورت شفاف با دولت درمیان بگذارد تا اصلاح ساختارها به ویژه در بخش تجارت خارجی کشور بر اساس نیاز و نگاه بخش‌خصوصی صورت گیرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سازمان در گام دوم انقلاب، دو ماموریت ویژه را به‌صورت جدی دنبال می‌کند که یکی توجه به بازارهای کشورهای همسایه و افزایش تعامل با آنها است که فقط در پناه همگرایی دولت و بخش‌خصوصی ایجاد می‌شود و دومین ماموریت، توانمندسازی بنگاه‌های تولیدی برای حضور مستمر در بازارهای بین‌المللی و صادراتی‌شدن است.

مودودی با اشاره به قرارداد ۵ ساله سازمان توسعه تجارت ایران با سازمان بین‌المللی ITCگفت: طی این قرارداد که هزینه‌ ۸ میلیون یورویی آن را اتحادیه اروپا تامین کرده است، استراتژی توسعه صادرات ملی به‌صورت تخصصی و با کمک تمام ذی‌نفعان طراحی می‌شود و نمایندگان صنایع بزرگ در این فرآیند آموزش خواهند دید.

مودودی در پایان عنوان کرد: اختصاص مشوق‌ها، پیگیری کاهش تعرفه‌ها و انعقاد توافقات تجاری با کشورهای هدف، ثبت برند تجاری محصولات ایرانی، اعطای بخشی از سود تسهیلات صادراتی و فراهم‌سازی امکان حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های معتبر خارجی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و تبلیغات و... از دیگر وظایف ذاتی سازمان توسعه تجارت است که امسال آنها را محقق خواهد کرد تا واحدهای تولید‌کننده با کمترین دغدغه به تولید بپردازند.