اعتراض صنعتگران آمریکایی به ترامپ

روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد به‌زودی با همتای چینی خود در کاخ‌سفید به منظور پیشبرد مرحله‌ای از توافق تجاری دو غول اقتصادی دیدار خواهد کرد. پیش از این نیز در روز سه‌شنبه هفته گذشته، کاخ‌سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود وزیرخزانه‌داری، استیون منوچین و نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایت‌هایزر، به منظور مذاکرات اضافی برای دستیابی به توافق تجاری به پکن سفر خواهند کرد، تلاشی که با هدف پایان دادن به جنگ تعرفه‌ای دو اقتصاد بزرگ دنیا صورت می‌گیرد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، براساس این بیانیه لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین و رهبر تیم تجاری چین نیز قرار است در تاریخ ۸ مه به منظور ادامه مذاکرات به واشنگتن سفر کند. در این بیانیه‌‌ آمده است: «اهداف مذاکرات هفته آینده، شامل موضوعات تجاری همچون مالکیت معنوی، انتقال اجباری تکنولوژی، موانع غیر‌تعرفه‌ای، کشاورزی، خدمات، واردات بیشتر و مکانیزم اجرایی‌شدن توافق است.» به گزارش «رویترز» پکن و واشنگتن تلاش می‌کنند با دستیابی به توافق تجاری، به جنگ‌تجاری حدود یک‌ساله خود پایان دهند، جنگی که میلیاردها دلار برای هر طرف هزینه داشته، زنجیره عرضه را مختل ساخته، بر رشد اقتصادی جهان سایه انداخته و بازارهای مالی را ملتهب کرده است. در این رابطه ترامپ می‌گوید انتظار دارد در نشست هفته آینده خود با همتای چینی، توافق تجاری دو کشور نهایی شود. در شرایطی که ترامپ همواره مدعی بود سیاست‌های تعرفه‌ای خود را با هدف حمایت از فعالان اقتصادی و صنایع کشورش تدوین کرده، حالا پس از حدود یک سال به‌نظر می‌رسد این فعالان خود نسبت به این سیاست‌ها اعتراض دارند.

توصیه فعالان اقتصادی آمریکا به ترامپ

۱۵۱ تشکل اقتصادی آمریکا با ارزیابی اثرات جنگ‌ تعرفه‌‌ای، در نامه‌ای توصیه‌های خود را پیرامون نهایی‌سازی توافق تجاری به رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه کرده‌اند. در این نامه آمده است:‌ «ما از گزارش‌های جدید درخصوص پیشرفت در حل اختلافات تجاری با چین خوشحال شده‌ایم. ما امیدواریم تحت رهبری شما و تداوم مذاکرات در هفته‌های آتی، توافق میان آمریکا و چین نهایی شود تا روابط تجاری عادی دو کشور از سر گرفته شود. از آنجا که تیم تجاری شما در حال کار روی تکمیل بندهای اصلی توافق تجاری میان دو کشور است، ما از دولت شما تقاضا داریم پنج پیامدی که برای طیف گسترده‌ای از صنایع، کسب‌وکارها و کارگران (مشارکت‌کننده در این ائتلاف) ضروری هستند را در اولویت قرار دهند.

نخست، هر نوع توافق باید تعرفه‌ها را به‌طور کامل حذف کند. همان‌طور که از آغاز جنگ تجاری ائتلاف ما بر آن تاکید داشته است، تعرفه‌ها، مالیات‌هایی هستند که هزینه آن را کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌پردازند. تا به امروز آمریکایی‌ها بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار به‌خاطر تعرفه‌های جدید، هزینه پرداخته‌اند. به‌علاوه، هر ثانیه‌ای که این تعرفه‌ها برقرار باشد، آمریکایی‌ها در حال پرداخت بیش از هزار و پانصد دلار هستند، رقمی که البته شامل اثرات تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر کشاورزان آمریکایی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی‌شود. این مالیات‌ها و نااطمینانی‌های ناشی از آن تاکنون منجر به تعدیل نیروی‌کار آمریکایی، تاخیر سرمایه‌گذاری و افزایش قیمت‌ها در گوشه‌‌و کنار کشور شده است. کمپین ما تاکنون بیش از ۵۰۰ داستان از کسب‌وکار و کارگران آمریکایی درخصوص اثرات منفی جنگ‌تجاری روایت کرده است.

با نزدیک شدن به نهایی‌سازی توافق تجاری، هدف اصلی این توافق باید پایان دادن به تمام تعرفه‌هایی باشد که اضافه شده‌اند. شکست در دستیابی به این هدف، می‌تواند به ضرر تمام مردم آمریکا باشد. در این رابطه دولت شما به کسب‌وکارها و کشاورزان آمریکایی که عمده هزینه‌های جنگ تجاری را متحمل شده‌اند مکررا گفته است به منظور دستیابی به مزایای بلندمدت، باید دردهای کوتاه‌مدت را تحمل کنند. به این فعالان اقتصادی همچنین قول داده شده است تعرفه‌ها یک هدف نهایی نیستند و آسیب‌های ناشی از آن ارزش تحمل دارند. توافقی که در حذف این تعرفه‌ها ناتوان باشد، به معنی شکستن قول به کارگران سختکوش آمریکایی است.

دوم، هر نوع توافق باید در عمل به سیاست‌های تجاری ناعادلانه چین پایان دهد. برای مدت‌ها است، چینی‌ها سیاست‌های تجاری ناعادلانه‌ای همچون انتقال اجباری تکنولوژی، دزدی سایبری، نقض حقوق مالکیت معنوی و سایر اقدامات را دنبال می‌کنند. ما امیدواریم هر نوع توافق تجاری به این موضوعات ساختاری پایان دهد، موضوعاتی که به منظور حمایت از تکنولوژی، نوآوری و مالکیت معنوی در مرکز اختلافات تجاری با چین قرار دارند.

سوم، دولت آمریکا باید از هر مکانیزم اجرایی که منجر به اعمال تعرفه‌های اضافی در آینده می‌شود و نتیجه آن نااطمینانی‌های اقتصادی بلندمدت است خودداری کند. ما تاکنون توافق کرده‌ایم مکانیزم اجرایی باید بخشی از توافق تجاری میان دو کشور باشد. در این رابطه بازگشت از میز مذاکرات با توافقی که نتیجه آن جاودانه شدن تعرفه‌ها است، شکستی بزرگ برای آمریکا خواهد بود. به‌جای از سرگیری روابط با چین، این باعث خواهد شد تعرفه‌های تنبیهی فعلی ادامه یابد، تعرفه‌هایی که صدمات گسترده‌‌ای برای کسب‌وکارها و خانواده‌ها به همراه دارد. استفاده از تعرفه‌ها برای دستیابی به توافقی که هدف آن حذف تعرفه‌ها است، موقعیتی دو سر باخت است و بار دیگر آمریکایی‌ها هزینه‌های آن را می‌پردازند. بر این اساس، مکانیزم اجرایی این توافق نباید به‌گونه‌ای باشد که به‌خاطر اقدامات تجاری ناعادلانه پکن، آمریکایی‌ها جریمه شوند.

چهارم، چگونگی اثرگذاری فرآیند مستثنی شدن دو فهرست نخست کالاهای مورد هدف تعرفه در توافق تجاری میان دو کشور باید به اندازه کافی برای کسب‌وکارهای آمریکایی شفاف باشد. بسیاری از کسب‌وکارهای آمریکایی برای ماه‌ها است منتظر قرار گرفتن در فهرست معافیت‌های لحاظ‌شده در توافق تجاری هستند. در این رابطه در توافق تجاری با چین، شرکت‌هایی که به‌دنبال این معافیت‌ها هستند را نمی‌توان نادیده گرفت.  در نهایت، طبق تجارب تصدیق شده برای توافقات تجاری و سایر اقدامات حمایتی، ما معتقدیم بعد از تکمیل توافق با چین، دولت فدرال باید ارزیابی کاملی از هزینه‌ تعرفه‌ها بر کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی داشته باشد، به‌خصوص پیش از اینکه هر نوع قضاوت درخصوص اثرگذاری تعرفه‌ها در مذاکرات صورت گیرد. در واقع تنها با نگاه دقیق و عمیق به هزینه‌ تعرفه‌های واردات، تعرفه‌های تلافی‌‌جویانه، ضرر بازارها، آسیب‌های تجاری برنامه‌های تسکین‌دهنده، سرمایه‌گذاری به تعویق افتاده، نااطمینانی‌ متوجه کسب‌وکارها و سایر عوامل است که می‌توان فهمی واقعی از اثرات منفی حاصل کرد. ما معتقدیم هر نوع ارزیابی واقعی از اثرات منفی جنگ‌تجاری، می‌تواند ناکارآمدی تعرفه‌ها و این واقعیت که تعرفه‌ها، مالیات‌هایی هستند که آمریکایی‌ها می‌پردازند را ثابت می‌کند. همانند شما، ما کسب‌وکارهای آمریکایی خواهان توافقی هستیم که تغییرات قابل‌توجهی در روابط تجاری با چین ایجاد کند. با این حال این موضوع ثابت شده است که تعرفه‌ها ابزاری نامناسب در دستیابی به این هدف هستند. با توجه به اینکه تاکنون کسب‌وکارها و کشاورزان آمریکایی اثرات منفی تعرفه‌ها را لمس کرده‌اند، آسیب‌های اقتصادی که در این نامه به آنها اشاره شد اتفاق خواهد افتاد. در صورتی که دولت آمریکا تصمیم بگیرد تعرفه‌های تنبیهی علیه چین یا سایر کشورها را نگه دارد یا اضافه کند، این شرایط وخیم‌تر نیز خواهد شد.