غلامحسین شافعی در نشست هم‌اندیشی دیپلماسی اقتصادی و تجاری خراسان‌جنوبی افزود: ایران به‌واسطه ظرفیت‌های بالای اقتصادی و روابط دوستانه با همسایگان، شرایط مساعدی برای توسعه حضور در بازارهای منطقه دارد و اولویت دولت در سیاست تجاری نیز مبادله با کشورهای همسایه است، از این منظر استان‌های مرزی مانند خراسان‌جنوبی اهمیت بالایی دارند و می‌توانند از فرصت پیش‌آمده برای توسعه کسب‌وکارها استفاده کنند.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه با تصمیمات روبنایی و وصله و پینه‌ای مسائل حوزه تولید حل نمی‌شود، تاکید کرد: در رفع مشکلات اقتصادی تا زمانی که سیاست‌های تجاری با سیاست‌های ارزی هماهنگ نباشد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. شافعی ادامه داد: در موقع شعار از سردار جنگ اقتصادی بودن تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دم می‌زنیم اما در زمان بروز مشکلات، آنها را متهمان اصلی می‌دانیم.

او با اشاره به اینکه ایران با وجود قرار گرفتن در یک منطقه پرتنش و ناامن، از امنیت و ثبات بسیار بالایی برخوردار است، گفت: بااین‌وجود مسائلی داریم که قدرت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی گرفته و نشان از عدم امنیت اقتصادی دارد؛ به‌گونه‌ای که یک فعال اقتصادی و تولیدکننده نمی‌داند در سال آینده هزینه‌های تولید اعم از نرخ ارز، هزینه تامین اجتماعی و قیمت مواد اولیه چقدر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست با تاکید بر اینکه وقتی همه مشوق‌ها به بخش‌های غیرمولد و دلالی اختصاص می‌یابد، نمی‌توان انتظار رونق تولید داشت، گفت: فردی که همه ثروت خود را در بانک پس‌انداز می‌کند همواره سود بدون ریسک می‌گیرد و هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کند؛ اما تولیدکنندگان هزینه‌های زیادی در قالب بیمه و مالیات و عوارض می‌پردازند و علاوه بر این باید ریسک تغییرات بی‌قاعده قوانین و شرایط اقتصادی را نیز بپذیرند. شافعی افزود: بخش خصوصی در راستای حمایت از کالای ایرانی اصرار بر حمایت از عرضه به‌جای بخش تقاضا داشت و معتقدیم رونق تولید نیز با تاکید بر همین موضوع محقق می‌شود.

او با بیان اینکه گاهی هماهنگی در زمینه تصمیمات کلان اقتصادی وجود ندارد، گفت: ناهماهنگی‌ها فضای کسب‌وکار را نامساعد می‌کند، مثلا وقتی در یک موضوع مشخص بانک مرکزی یک نظر و وزارت صنعت نظر دیگری دارد، آسیب‌های احتمالی آن نصیب حوزه تولید و فعالان اقتصادی می‌شود آن‌هم در شرایطی که ما همگی باید برای رونق تولید تلاش کنیم.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه می‌توانستیم از برجام استفاده بهتری ببریم، گفت: استکبار جهانی به‌اندازه کافی برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کرده و در داخل نباید سنگ دیگری جلوی پای آنان بگذاریم.  محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند نیز با تاکید بر اینکه تحریم‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران خلاف اصول تجارت بین‌الملل است، گفت: در زمینه رفع مشکلات اقتصادی باید از تجربیات و نظریات بخش خصوصی استفاده شود، به‌خصوص که با توجه به چالش‌های موجود در فضای کسب‌وکار بین‌المللی ضرورت هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی دوچندان شده است. احتشام با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند یک تفکر و استراتژی هستیم، افزود: در شرایطی که استکبار جهانی در مسیر فعالان اقتصادی مانع گذاشته، در داخل باید با استفاده از راهکارهای گوناگون مسیر تولید را سهل کنیم. رئیس اتاق بیرجند گفت: در خراسان‌جنوبی فضای خوب تعامل‌گونه و دوستانه‌ای بین بخش خصوصی و بخش دولتی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم در استان به دیپلماسی اقتصادی- تجاری برسیم تا از فرصت‌های پیش‌رو در بازارهای جهانی بهره ببریم.