به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق ایران در این نشست ضمن نگاهی به همکاری‌های گذشته دو کشور در حوزه‌های مختلف و تاکید بر وجود ظرفیت‌های جدید برای کار مشترک بین تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، ایجاد کمیته مشترک بین اتاق‌های بازرگانی ایران و کرواسی که حدود ۸ ماه از توافقات اولیه در مورد آن می‌گذرد، مورد تاکید قرار گرفت. به گفته غلامحسین شافعی، همچنان اتاق بازرگانی کرواسی نمایندگان خود را برای حضور در این کمیته به اتاق ایران معرفی نکرده است؛ درحالی‌که اگر این کمیته کار خود را آغاز کند، زمینه توسعه مناسبات تجاری را مهیا خواهد ساخت. وی تاکید کرد: آشنایی و کسب اطلاعات دقیق از نیازها و نقاط قوت دو کشور در بحث‌های اقتصادی می‌تواند مسیر حرکت را باز کند و اجازه دهد بخش‌های خصوصی در سطح گسترده‌تری با یکدیگر همکاری کنند. درحال‌حاضر نبود این اطلاعات، مانعی در برابر توسعه مناسبات دو کشور است. رئیس پارلمان بخش‌خصوصی ایران در ادامه همکاری بین ایران و کرواسی در حوزه حمل‌ونقل ریلی را که یکی از نیازهای ایران محسوب می‌شود، مورد توجه قرار داد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه، ایران باید در حوزه بازسازی و ساخت خطوط ریلی، برنامه‌ریزی کرده و با اتصال بندر چابهار به شمال کشور، کشورهای هند و چین را به اروپا متصل کند. کرواسی متناسب با تجربیات و دانشی که در اختیار دارد می‌تواند در تکمیل این مسیر به ایران کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن اشاره کرد. براساس اظهارات شافعی، ایران سال‌هاست که با مساله تحریم مواجه است و می‌توان ادعا کرد که راه‌های مقابله با آن را آموخته است. رئیس پارلمان بخش‌خصوصی از تداوم فعالیت‌های تجاری ایران با دیگر کشورها در دوران تحریم سخن گفت و ادامه داد: درست است تحریم برای ما مشکل‌آفرین بوده و هزینه فعالیت‌های بین‌المللی را افزایش داده اما هیچ‌گاه ما را متوقف نکرده است. به اعتقاد وی درحال‌حاضر وظیفه اتاق‌های دو کشور پیدا کردن راه‌هایی برای ایجاد ارتباط مستمر بین تجار دو کشور است. اگر این اتفاق رخ دهد آنها می‌توانند در ارتباط با هم کار را پیش ببرند و آن‌گاه تنها وظیفه اتاق‌ها حمایت و تسهیل‌گری است.

شافعی همچنین به موضوع ارتباط اتاق‌های استانی با اتاق‌های استانی سایر کشورها اشاره و تاکید کرد: اتاق ایران رویکرد فعالیت‌های بین‌المللی اتاق‌های استانی را اتخاذ کرده و در صدد ایجاد روابط عمیق و تخصصی با دیگر کشورهاست. بدون شک هر استان و منطقه‌ای ظرفیت‌های خاص خود را دارد که می‌تواند متناسب با آن همکاری‌های بین‌المللی خود را توسعه دهد. در ادامه دراگو اشتامبوک، سفیر کرواسی در تهران از حضور سه ماهه‌اش به‌عنوان سفیر در ایران خبر داد و گفت: در این مدت متوجه شده‌ام که ایران، آن‌طور که هست به دنیا معرفی نشده و باید جایگاه بالاتری نسبت به آنچه امروز در سطح بین‌المللی دارد، داشته باشد. متاسفانه تحریم‌های ناعادلانه علیه این کشور جاری است و راه همکاری با این کشور را ناهموار ساخته است. با این وجود کرواسی علاقه‌مند است به همکاری‌های خود با ایران ادامه دهد. وی ضعف در تبادل اطلاعات بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: تا زمانی که این تبادل اطلاعات در سطح گسترده صورت نگیرد، زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی فراهم نمی‌شود. سفیر کرواسی در تهران، بنادر این کشور در دریای بالتیک را مسیری برای دسترسی دیگر کشورها به بازار اروپا معرفی کرد و گفت: ما باید برای همکاری با ایران در دوران تحریم، برنامه‌ریزی کنیم؛ راه‌هایی وجود دارد تا به کمک آنها این مسیر را ادامه دهیم. به نظر بهترین راهکار، پیوند بین شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور با یکدیگر است. اشتامبوک هدف از این دیدار را پیدا کردن راه‌هایی برای تداوم همکاری‌های تجاری با ایران دانست و ادامه داد: باید روابط منسجمی بین اتاق‌های دو کشور حتی در سطح استان‌ها برقرار شود. نبود چنین رابطه‌ای حلقه مفقوده ما در نوع همکاری‌هایی است که با یکدیگر داریم.