سرگیجه قیمتی در بازار کالا

آشفتگی قیمت‌ها در بازار کالا موجب شد تا در هم‌اندیشی نمایندگان اصناف و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت این معضل بررسی شود. اگرچه متولی دولتی تنظیم بازار نسبت به آشفتگی قیمت‌ها اذعان دارد و از اصناف می‌خواهد تا در این خصوص وارد میدان شوند، اما از سوی دیگر هم عنوان می‌کند که برخی اتحادیه‌ها پای کار نیامده‌ و حتی به گرانی قیمت‌ها دامن زده‌اند. این موضوع موجب شده تا نگاه مردم نسبت به اصناف، چندان مثبت نباشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت از چند قیمتی بودن برخی کالاها در بازار هم سخن می‌گوید و از اصناف می‌خواهد در این شرایط وارد گود شوند تا آشفتگی قیمت‌ها کنترل شود. اما در مقابل رئیس اتاق اصناف ایران هم گلایه‌هایی را درخصوص دخالت برخی از دستگاه‌ها در کار بازرسان اصناف مطرح می‌کند و مقصر گرانی کالاها را عواملی غیر از اصناف می‌داند. او عنوان می‌کند که گاهی تصمیماتی که برای توزیع کالا گرفته می‌شود، ایراداتی دارد و بازار را آشفته می‌کند. آنچه برآیند این نشست است نشان می‌دهد که متولیان دولتی خواهان کنترل بازار توسط اصناف هستند. به گفته آنها، چنانچه اصناف بتوانند پای این کار بایستند، نیازی به نظارت تعزیرات و سازمان حمایت نخواهد بود.  وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی روسای اتاق اصناف مراکز استان‌ها و مدیران بازرسی گفت: در دوره جدید همه باید همت بیشتری صرف هم‌اندیشی، نظارت و کنترل بازار، تسهیل تامین کالا و اقلام ضروری داشته باشند. در این موارد جامعه اصناف به‌عنوان قشر باانصاف بخشی از کار را به عهده دارند. شخصا به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فرآیند کنترل قیمت از تولید تا عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و اصناف را ابلاغ کرده‌ام. اما اصناف محور اصلی و خط مقدم بازار هستند. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید در مرحله بعدی قرار بگیرند. یکی از دلایل افزایش قیمت کارخانه‌ها فرآیند تولید است. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید بررسی کند کالا با همین قیمت به دست توزیع‌کننده خرد برسد.

رضا رحمانی ادامه داد: درحال‌حاضر بخشی از جامعه، اصناف را در گرانی مقصر می‌دانند. باید این نگاه را تغییر دهیم. درحال‌حاضر برخی از کالاها چندقیمتی هستند. در شرایط کنونی انتظار دارم خود اصناف پای کار بیایند. آشفتگی قیمت‌ها باید کنترل شود و مردم باید این اقدامات را ببینند. این درحالی است که متاسفانه برخی از اتحادیه‌ها نه‌تنها پای کار نیستند، بلکه خودشان هم به گرانی دامن می‌زنند و مردم این را از ما نمی‌پذیرند. اتحادیه‌ها باید سیستم بازرسی را تقویت کنند. در بحث بازرسی اصناف خودشان پای کار باشند و رسیدگی کنند. مردم باید تمام کارهایی که برای آنها انجام می‌شود را حس کنند. اولین هدف مردم هستند و نباید درحق آنها اجحاف شود. باید دسترسی به کالای موردنیاز مردم را تسهیل کنیم و اصناف در خط مقدم این اقدامات هستند. امروز در جبهه اقتصادی باید تولید را حفظ کنیم. کالاها را به قیمت منصفانه و با سهولت به دست مردم برسانیم. هیچ چیزی نباید در این مساله اثر منفی بگذارد. اگر یک کالا چند قیمت دارد باید حل شود و این مساله به اتحادیه‌ها مربوط می‌شود.

او افزود: باید قیمت‌های تمام‌شده کالاها بررسی شود و به پرونده کسانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، رسیدگی شود. اگر دولت ارزی با این قیمت می‌دهد برای خدمت به مردم است و اگر با این قیمت به دست مردم نرسد هدر می‌رود و همه مسوول این اتفاقات هستیم. رحمانی با تاکید براینکه اگر بدانم در وزارت صنعت، معدن و تجارت کسی خلافی انجام می‌دهد، شخصا برخورد می‌کنم، عنوان کرد: در میان تمام اقشار افرادی هستند که علاوه براینکه خدمت نمی‌کنند، خلاف هم می‌کنند. مردم اگر شاهد گرانی باشند، ولی بدانند ما برخورد می‌کنیم حتما تحمل می‌کنند. هر کس درحق مردم اجحاف کند، در برخورد با او هیچ ملاحظه‌ای نداریم. هرجا نارسایی وجود دارد، باید سریع ورود کنیم.

سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف نیز در این نشست گفت: در روزهای اخیر برخی از کالاهای اساسی، ضروری و حساس نوسان قیمت داشته‌اند، حال آنکه اگر عرضه و تقاضا متعادل شود، مشکلات کمتر می‌شود. برخی مواقع بازرسی اصناف از طرف دستگاه‌های دیگر تضعیف می‌شود و این به هیچ عنوان منصفانه نیست. قیمت‌ها تحت‌تاثیر عوامل دیگری در بازار افزایش پیدا می‌کنند و نباید در این‌خصوص اصناف محکوم شوند. درخصوص توزیع کالا هم تصمیماتی گرفته می‌شود که ما به‌عنوان اصناف از آنها حمایت می‌کنیم، اما گاهی این تصمیمات ایرادهایی دارند.

عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز عنوان کرد: قابل‌قبول نیست که قیمت‌ها در چند مغازه تفاوت داشته باشد. کنترل‌ها کم شده است. اگر یک نفر از ما عملکرد بدی داشته باشد، همه زیر سوال می‌روند. قبادی خطاب به اصناف گفت: شما مسوول تنظیم بازار هستید. برچسب قیمت کالاها را جدی بگیرید. اگر شما ورود نکنید، بی‌تردید تعزیرات ورود پیدا می‌کند و اعتبار ما زیر سوال می‌رود. اگر اصناف خودشان به‌موقع ورود پیدا کنند، نیازی نیست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود پیدا کند. تخلف یک صنف در یک شهرستان‌ می‌تواند اعتبار تمام اصناف استان را زیر سوال ببرد. به اندازه کافی در تمامی حوزه‌های صنوف عرضه و تقاضا وجود دارد. اگر برخی هم تخلفی داشته باشند، باید جدی برخورد شود.

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم گفت: امروز با گرانی مواجه هستیم که تاوان آن را اصناف می‌دهند. اما کسانی که زحمت می‌کشند باید ثابت کنند که اگر گران می‌فروشند به این دلیل است که گران می‌خرند. باید خرید و فروش‌ها با فاکتور انجام شود تا این مورد اثبات‌شده و اطمینان مردم جلب شود. توجه داشته باشید اگر چند نفر در یک صنف گران‌فروشی کنند، این تخلف به تمام صنف تعمیم داده می‌شود. تابش تصریح کرد: به‌زودی تمام بازرسانی که در بخش‌های دیگر مشغول به کار هستند به بدنه صنعت، معدن و تجارت باز گردانده می‌شوند و در مجموع ۳ هزار بازرس خواهیم داشت. او عنوان کرد: در دنیا ابزار کنترل بازار در دست خودش است و فقط در ایران است که بخش‌های دیگر هم نظارت می‌کنند.