به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران،‌ بندر کاندلا که ساخت آن به سال‌های دهه ۱۹۵۰ می‌رسد، بزرگ‌ترین بندر تجاری هند است. طبق اعلام انجمن بنادر هند، بندر کاندلا طی سال ۲۰۱۸ با جابه‌جایی بیش از ۱۱۵ میلیون تن کالا در جایگاه نخست بنادر این کشور قرار گرفته است. حجم کاپوتاژ کالا در بندر قشم نیز از سوی اداره بنادر و دریانوردی این جزیره حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام شده است.

همکاری‌های بندری و حمل و نقل دریایی میان ایران و هند از سال ۱۳۹۵ در دستور کار دو طرف قرار گرفت. موافقت‌نامه ترانزیتی چابهار برای دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه و همچنین دسترسی این کشورها از راه کریدوری امن و به‌صرفه به آب‌های آزاد، خرداد ۱۳۹۵ میان روسای جمهور ایران و افغانستان و همچنین نخست‌وزیر هندوستان امضا شد. براساس موافقتنامه‌ ایران و هند که در سفر بهمن ۱۳۹۶ حسن روحانی به دهلی نو نهایی شد، هندی‌ها متعهد شدند در سه مرحله در بندر و پس‌کرانه‌های چابهار به ارزش بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار، به همکاری دو کشور در زمینه حمل‌ونقل دریایی نیز منجر شده است. مسیر دریایی بندر بمبئی به چابهار نخستین خط کشتیرانی بود که میان دو کشور راه‌اندازی شد. هدف اصلی این خط کشتیرانی، ارسال کالا از هند به افغانستان و بالعکس بوده است. پس از آن، در بهمن سال گذشته نیز خط دوم کشتیرانی در مسیر بمبئی – موندرا – کاندلا – چابهار - بندرعباس راه‌اندازی شد تا ایران و هند صاحب دو خط کشتیرانی مستقیم شوند.