پینگ‌پنگ تجاری پاندا و عقاب

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، نیمه‌شب جمعه همان‌طور که چین پیش‌تر اعلام کرده بود تعرفه‌های جدید بر واردات کالاهای آمریکایی اجرایی شد و از این پس ۲۰ تا ۲۵ درصد تعرفه بیشتر بر بیش از نیمی از ۵۱۴۰ محصول آمریکایی اعمال خواهد شد که ارزش آنها به بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد. پیش از این تنها ۵ تا ۱۰ درصد تعرفه واردات بر این کالاها اعمال می‌شد. این اقدام چین به تلافی دوبرابر شدن تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار در ماه مه انجام شد.  این درحالی است که تنها چند ساعت بعد یعنی در صبح روز شنبه، آمریکا نیز به تلافی اعلام کرد که بر بسیاری از کالاهای وارداتی چینی که از طریق دریا به خاک آمریکا وارد می‌شوند، تعرفه‌های ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد. در روز دهم ماه مه دونالد ترامپ تعرفه‌ها بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را افزایش داده بود؛ اما مهلتی را برای آن دسته از کالاهای چینی قائل شده بود که پیش از آن تاریخ، خاک چین را به مقصد بنادر آمریکا ترک کرده بودند.

به این ترتیب تعرفه واردات آنها همچنان در سطح ۱۰ درصدی پیشین باقی مانده بود. حال اما با فرمان جدید، نرخ تعرفه واردات این کالاها ۲۵ درصد خواهد بود. این افزایش تعرفه طیف گسترده‌ای از کالاها و قطعات واسطه‌ای را شامل می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مودم‌های اینترنت، تخته‌های مدار الکتریکی، مبلمان، جاروبرقی و محصولات روشنایی اشاره کرد. به گزارش رویترز، آمریکا صبح روز شنبه اعلام کرد که به تلافی اجرایی شدن تعرفه‌های جدید توسط چین، تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر بسیاری از کالاهای چینی که به بنادر آمریکا وارد می‌شوند، اعمال می‌کند. به گزارش بلومبرگ، چین همچنین در روز جمعه اعلام کرده بود که قصد دارد برخی از شرکت‌ها و افراد خارجی را که تشخیص می‌دهد به منافع کشور آسیب می‌زنند، در لیست سیاه قرار دهد.

وزیر بازرگانی چین اعلام کرد که این وزارتخانه تصمیم دارد فهرستی از «نهادهای نامطلوب» را برای مقابله با «یک‌جانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی تجاری» تهیه کند. ژائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی که در پکن برگزار شد ضمن اعلام این خبر افزود: «درحال‌حاضر توسعه اقتصادی جهان نامطمئن است و عوامل بی‌ثباتی درحال افزایش‌ هستند.» وی ادامه داد: «یک‌جانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی تجاری رو به افزایش هستند. نظام تجارت چندجانبه با چالش‌هایی جدی روبه‌رو است و فعالیت‌های عادی اقتصادی و تجاری بین‌الملل با اختلالات منفی روبه‌رو شده‌اند.» او افزود:‌ «چین هر نهاد، سازمان یا فردی که آسیب جدی به بنگاه‌های چینی وارد سازد و هر نهادی را که تهدیدی بالقوه علیه امنیت ملی چین باشد، در لیست سیاه قرار می‌دهد. روزنامه دولتی چین نیز این هفته هشدار داده بود که پکن آماده استفاده از برتری خود در تولید عناصر شیمیایی و معدنی نادر در جنگ تجاری با آمریکا است.

از این عناصر در تجهیزات زیادی از وسایل الکترونیکی تکنولوژی بالا گرفته تا تجهیزات نظامی استفاده می‌شود. وزیر بازرگانی سابق چین نیز هشدار داده است که آغاز یک جنگ تجاری با چین بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک آمریکا پس از جنگ جهانی دوم یا حتی از ابتدای تاسیس آن بوده است. نشریه روسی راشاتودی در گزارشی اظهارات رئیس سابق بانک خلق چین را منتشر کرده که در آن هشدار داده است که افزایش بیشتر درگیری تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا، چین و آمریکا می‌تواند به شدت به اقتصاد جهان آسیب برساند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی گفت پیامدهای جنگ تجاری بین چین و آمریکا نه تنها در این دو کشور احساس می‌شوند، بلکه به کل جهان گسترش می‌یابند.«اگر جنگ تجاری چین و آمریکا ادامه یابد، باعث سقوط اقتصاد جهان می‌‌شود و می‌تواند بحران مالی جهانی ایجاد کند.» وی افزود: «می‌توان گفت آمریکا این بار زمان‌بندی اشتباهی داشت، جنگ اشتباهی را آغاز کرد و رقیب اشتباهی را انتخاب کرده است.» وی گفت: «من این بار مطمئن هستم منطق و واقعیت طرف ما هستند. مردم چین به احتمال زیاد برنده‌اند. صلح مطمئنا برنده می‌شود.»

چین و آمریکا بیش از تقریبا یک سال است در یک جنگ تجاری گیر کرده‌اند. این جنگ در اوایل ماه جاری با اتهام آمریکا به پکن در نقض تعهداتش برای ایجاد تغییرات زیربنایی در اقدامات اقتصادی شدیدتر شد. به گزارش بی‌بی‌سی، اقتصاددانان بر این باورند که چین تنها قادر است بر حدود ۱۲۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه اعمال کند؛ این میزانی است که در سال گذشته از آمریکا کالا وارد کرده است. به باور اقتصاددانان، حداکثر آمریکا ممکن است در حدود یک دهم از تولید ناخالص داخلی خود را در جنگ تعرفه‌ای با چین از دست بدهد. اما آنچه ضربه بیشتری به آمریکا وارد می‌کند، کاهش سرمایه‌گذاری چینی‌ها در آمریکاست. شورای تجاری آمریکا-چین نیز هشدار داده است که به‌خاطر جنگ تجاری، صادرات کالاهای آمریکایی به چین طی سال گذشته افتی ۷ درصدی داشته است.