رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر در این نشست با اشاره به مزیت‌های حوزه کشاورزی و معدنی بندر بوشهر گفت: بوشهر از دیرباز با تجارت و دریا عجین بوده و این امر باعث شده استان بوشهر با تولید سالانه ۲۵ هزار تن محصول آبزی و ۱۵۰ هزار تن خرما، از تولیدکنندگان و صادرکنندگان جدی این محصولات در ایران محسوب شود. خورشید گزدرازی با اشاره به تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان و مواد معدنی نیز افزود: در تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل نیز استان بوشهر با تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن یکی از استان‌های اصلی برخوردار از ظرفیت صادرات این محصول است، ضمن اینکه این استان در ارتباط با مواد معدنی نیز با ظرفیت تولید ۱۷ میلیون تن در سال از قابلیت بسیار بالایی برای صادرات برخوردار است.

او در ارتباط با سایر توانمندی‌های استان بوشهر برای صادرات به کشور قزاقستان گفت: صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه سبزی و صیفی‌جات، صنایع‌دستی شامل فرش، گلیم و گبه ازجمله ظرفیت‌های موجود در این زمینه است. گزدرازی با اشاره به وجود مشکلات توسعه مراودات تجاری ایران و قزاقستان اظهار کرد: باوجود ظرفیت‌های متعدد بین ایران و قزاقستان، فقدان یک سامانه جامع معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور، مشکل مربوط به صدور روادید و نبود کانال مالی برای انتقال ارز ازجمله مشکلات فراروی توسعه مراودات تجاری ایران و قزاقستان است.

رئیس اتاق بوشهر ادامه داد: هرچند اتاق‌های بازرگانی مشترک این دو کشور تاکنون قدم‌های موثری برداشته‌اند ولی بااین ‌وجود جای زیادی برای کار است. توجه به کریدور تجاری شمال به جنوب برای انتقال کالاهای صادراتی قزاقستان به کشورهای خلیج‌فارس ازجمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند موردتوجه قرار گیرد، ضمن اینکه می‌توان در حوزه صادرات و افزایش سطح مراودات تجاری و حضور در نمایشگاه‌ها اقدامات بهتری انجام داد. در ادامه رئیس کنسولگری قزاقستان در بندرعباس ضمن استقبال از افزایش سطح همکاری و مراودات با ایران گفت: با ارتقای روابط بین ایران و قزاقستان مشکلات موجود در سیستم اقتصادی بین دو کشور حل می‌شود. دولتعلی نیسان، با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صدور ویزا افزود: در ارتباط با صدور ویزا این مشکل با افزایش روابط و رفت‌وآمدها حل می‌شود و تنها نیاز است ارتباط بین استان‌های هدف تقویت شود. نیسان اظهار کرد: در ارتباط با ظرفیت صادرات مواد معدنی مانند سیمان و سنگ‌های معدنی استان بوشهر نیز این موضوع به مسوولان ذی‌ربط در دستگاه‌های اقتصادی اعلام می‌شود. او با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی و شیلات بوشهر ادامه داد: قزاقستان نیز به‌دلیل همسایگی با دریای خزر از ظرفیت خوبی در حوزه آبزیان برخوردار است و بوشهر نیز توانایی بسیاری در صادرات محصولات این بخش دارد و در این زمینه باید ارتباط شیلاتی ایران و کشور قزاقستان به‌صورت جدی پیگیری شود. رئیس کنسولگری قزاقستان با بیان اینکه فرش ایرانی در قزاقستان کالای شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود، بیان کرد: در ارتباط با فرش ایرانی نیز این نوع کالا در قزاقستان شناخته شده و جزو بهترین‌هاست و این کالا از جایگاه خوبی در سطح کشور برخوردار است. او ادامه داد: درمجموع روابط اقتصادی دو کشور با اقدام از سوی اتاق بازرگانی مشترک دو کشور می‌تواند شروع خوبی برای مبادله‌های تجاری گسترده بین ایران و قزاقستان باشد که این موضوع با تبادل هیات‌های تجاری قابلیت تحقق دارد.  رئیس کنسولگری قزاقستان در بندرعباس همچنین با اشاره به واردات کود شیمیایی جهت ارتقای محصولات کشاورزی قزاقستان افزود: قزاقستان دارای ۲ میلیون و ۷۷۴ هزار مترمربع زمین است که مساحت قابل‌توجهی از آن به کشاورزی اختصاص یافته و با این شرایط برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی می‌توان از کود شیمیایی وارداتی از استان بوشهر استفاده کرد.

نیسان یادآور شد: بخش عمده‌ای از آنها در شمال به محصول‌های گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و بخش شمالی آن نیز به کاشت سیب اختصاص پیدا کرده است.