مسیر جلوگیری از اتلاف منابع

دراین ارتباط رئیس پارلمان اقتصاد کشور، ابعاد مخاطره‌آمیز اتلاف منابع را مورد توجه قرار داده و اعلام کرده است که اتاق بازرگانی ایران با هدف رفع چالش مذکور، بسته‌ عملیاتی را تدوین و ارائه خواهد کرد. رئیس پارلمان اقتصاد، همچنین وجه دیگر موضوع هدر‌رفت منابع را از زاویه کسری بودجه دولت مورد توجه قرار داده و می‌گوید: دولت همواره با دو مسیر کلی در زمینه بودجه مواجه است، اول کسب منابع بیشتر که به‌طور مستمر از سوی دولت دنبال شده است ولی راهکار دوم که به کاهش هزینه‌ها برمی‌گردد؛ رویه‌ای مغفول مانده در عملکرد و راهبرد دولت محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نسبت به هدررفت منابع و بحران موجود در این بخش هشدار داده و تصریح می‌کند: کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سرمی‌برد و با محدودیت منابع مواجه است، اما تخصیص همین منابع محدود نیز به‌درستی انجام نمی‌گیرد و متاسفانه سازوکار مشخصی هم برای اصلاح این چرخه وجود ندارد. رئیس اتاق ایران در جلسه هیات نمایندگان مشهد، محدودیت منابع و اتلاف ظرفیت‌ها را یکی از مشکلات جدی کشور در شرایط جنگ اقتصادی دانست و عنوان کرد: در این خصوص جلساتی را با مقامات مسوول برگزار کردیم که براساس آن مقرر شده است اتاق بازرگانی ایران بسته‌ای را در این زمینه تدوین کند. در این راستا، از اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی نیز درخواست می‌کنیم تا نظرات خود را برای تدوین این بسته منعکس کنند. شافعی در ادامه به تخلفات اقتصادی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: فضای منفی‌ ایجاد شده است که به‌واسطه آن تمامی تخلفات مالیاتی و فعالیت‌های غیرشفاف، به کارت‌های بازرگانی یا اصطلاحا کارت‌های یک‌بارمصرف یا کارت‌های اجاره‌ای نسبت داده می‌شود؛ این درحالی است که فقدان اطلاع از سازوکارهای اجرایی و نظارتی باعث می‌شود عده‌ای اتاق بازرگانی را از این باب ملامت کنند. رئیس پارلمان اقتصاد کشور ادامه داد: از این منظر لازم است شفاف‌سازی لازم انجام بگیرد؛ چراکه تلاش‌های اتاق بازرگانی در برخورد با تخلفات صورت گرفته درخصوص این کارت‌ها نباید نادیده گرفته شود و پیگیری‌های انجام شده در این رابطه، باید در رسانه‌ها به‌درستی منعکس شود. شافعی تصریح کرد: اتاق بازرگانی تلاش دارد در موضوعات کلان اقتصادی، مواضع لازم را اتخاذ کند، برای نمونه اتاق مخالفت خود را با دلار ۴۲۰۰ تومانی از طریق مراجع مختلف اعلام کرد. مجموعه‌ای از نامه‌نگاری‌های انجام گرفته در اعلام موضع اتاق برای مباحث کلان اقتصادی، گردآوری و منتشر شده است که سندی متقن در این رابطه به‌شمار می‌آید.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد در ادامه به پیشنهاد مطرح شده در هیات‌رئیسه این اتاق اشاره کرد و افزود: توزیع فعالیت‌های اتاق در شهرستان‌های استان یک دغدغه مهم است و در همین رابطه تصمیم داریم تا شهرستان‌های مرزی و شهرهایی که شمار کارت‌های بازرگانی در آنها بالا است را در میان اعضای هیات نمایندگان اتاق تقسیم کنیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید برهدف حل‌وفصل و پیگیری امور به‌صورت منطقه‌ای، گفت: اعضای هیات نمایندگان به استناد این برنامه باید جلسات شورای گفت‌وگو را به سطح شهرستان‌ها برده و با حضور مسوولان و متولیان امر در هر منطقه، مشکلات فعالان اقتصادی را بررسی کنند. شافعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره‌ به چالش دولت در موضوع کسری بودجه اظهار کرد: دولت در این رابطه با دو راهکار مواجه است. اول کسب منابع بیشتر که این مهم را به‌طور مستمر دنبال می‌کند، راهکار دیگر نیز کاهش هزینه‌ها است که گزینه‌ای مغفول در عملکرد و راهبرد دولت محسوب می‌شود. شافعی ادامه داد: نگرانی اتاق ایران از چالش افزایش هزینه‌های مالیاتی و رشد فشار بر فعالان اقتصادی و بخش تولید را اعلام کردیم، اما دور از انتظار نیست که محدودیت درآمدهای دولت، افرادی را تحت‌فشار قرار دهد که شفاف عمل می‌کنند. رئیس اتاق ایران تاکید کرد: با افرادی که از کارت‌های بازرگانی سوءاستفاده می‌کنند، برخورد جدی صورت می‌گیرد. این امر مجدانه پیگیری شده و مطمئنا در آینده نیز با افراد متخلف برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت.