براساس گزارش اتاق ایران، تشریح مشکلات مالیاتی استان‌ها، از جمله مواردی بود که غلامحسین شافعی در شصت و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی خراسان رضوی که با حضور امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی برگزار شد مطرح کرد. شافعی با اشاره به سهم خراسان رضوی از مجموع مالیات دریافتی در کشور افزود: موضوع ناعادلانه بودن این سهم را طی دو سال اخیر و در جلساتی با کامل تقوی‌نژاد، رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی مطرح کردیم که او هم معاون خود را به استان اعزام کرد و بررسی‌هایی انجام گرفت. در نهایت متولیان امر به صحت این موضوع اقرار کردند، اما متاسفانه تاکنون هیچ نتیجه‌ای در اصلاح این فرآیند حاصل نشده و تقاضای ما این است که این موضوع بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد. رئیس اتاق مشهد به وضعیت پرداخت مالیات خراسان رضوی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تحولاتی که در این خطه در سال‌های اخیر صورت گرفته، نشان می‌دهد که باید سهم خراسان رضوی از مالیات کاهش می‌یافت؛ حال ‌آنکه این موضوع بالعکس رخ داده و شاهد افزایش سهم مالیات این استان بوده‌ایم. شافعی تاکید کرد: ما همواره گفته‌ایم درآمد حاصل از نفت باید صرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شود و اعتقاد داریم مالیات باید بخش عمده‌ای از هزینه‌های کشور را تامین کند اما موضوع این است که کاستی‌های مالیاتی باید با تغییر نگاه به تولید و با شناسایی فرارهای مالیاتی و رفع معافیت‌های غیرعادلانه جبران شود و حتی مالیات بخش تولید تقلیل پیدا کند.

به گفته شافعی، در سال گذشته توافق شد که ۵ درصد از سهم مالیات بخش تولید کاهش یابد اما مدت زیادی گذشته و این اتفاق هنوز محقق نشده است. رئیس اتاق ایران خواستار پیگیری مجدانه برای اخذ مالیات عایدی بر سرمایه و مالیات ناشی از فعالیت دلالی و واسطه‌گری از رئیس سازمان امور مالیاتی کشور شد و افزود: بخش دلالی و واسطه‌گری، تولید را به زیر کشیده و سیستم‌های انگیزشی برای کار اقتصادی درحال‌حاضر به‌گونه‌ای است که برخی ترجیح می‌دهند تا کار دلالی انجام دهند و سودآوری بالا داشته باشند و به سمت تولید حرکت نکنند اما اگر بحث مالیات موردتوجه قرار گیرد، انگیزه به سمت کارهای مولد افزایش می‌یابد. در این میان، رئیس سازمان مالیاتی کشور از اعطای بخشودگی مالیاتی به تولیدکنندگانی خبر داد که تا شهریورماه معوقاتشان را بپردازند یا نسبت به این موضوع ترتیب اثر بدهند و گفت: این موضوع در راستای کاهش فشار روانی ناشی از جرایم مالیاتی است و این موضوع در بخشنامه‌ای به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد. امیدعلی پارسا در ادامه پیرو صحبت‌های رئیس اتاق ایران اظهار کرد: با نظام کنونی درآمد-هزینه، استان‌ها انگیزه‌ای برای حداکثر کردن درآمدهایشان ندارند اما با تغییر قواعد بازی می‌توان بودجه ۱۳۹۹ را به‌گونه‌ای اصلاح کرد که در همه استان‌ها این اتفاق بیفتد.

پارسا اظهار کرد: طراحی هوشمندانه نظام مالیاتی که بخشی از نظام درآمد- هزینه به‌شمار می‌رود، یکی از اقداماتی است که در دستور کار داریم؛ مدل کنونی توزیع درآمد- هزینه‌های استان‌ها اگر روشن و تضمین‌دار نباشد، به اهداف‌مان نمی‌رسیم و امیدواریم این موضوع در بودجه سال آینده محقق شود. وی با اشاره به اینکه نظام‌های مالیاتی در دنیا دو مرحله «سنتی» و «مدرن» را طی می‌کنند، افزود: حرکت به سمت مالیات هوشمند آغاز شده و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیز، سامانه جامع که مهلتی ۱۵ ماهه برای استقرار آن از طریق مجلس به ما داده شده را برقرار کنیم تا در زمان معقولی این بحث به نتیجه برسد. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در مورد استقرار نظام مالیاتی عادل گفت: اگر قرار است نظام مالیاتی عادل مستقر شود، یک راه بیشتر وجود ندارد و آن، نظام مالیاتی هوشمند است؛ اگر به‌دنبال عدالت و کارآیی مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی هستیم باید طراحی و استقرار نظام مالیاتی هوشمند در کشورمان محقق شود. وی در پاسخ به درخواست شافعی مبنی بر اخذ مالیات از فعالیت‌های دلالی و واسطه‌گری گفت: اخذ مالیات بیشتر از فعالیت‌های واسطه‌گری خواسته‌ای معقول است و آن را دنبال خواهیم کرد.

همچنین براساس گزارش اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در بخشی از این نشست، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی گفت: هیچ‌کس مخالف پرداخت مالیات نیست، اما آنچه مورد تاکید است، عدالت مالیاتی ا‌ست. در واقع مالیات باید براساس عدالت باشد و هم بخش‌خصوصی و هم مسوولان استانی بر این موضوع اصرار و تاکید دارند. یحیی یعقوب‌نژاد، مدیرکل مالیاتی خراسان رضوی نیز در ادامه به بیان خلاصه‌ای از اقدامات نهاد متبوعش در استان پرداخت و اظهار کرد: در دو سال اخیر با توجه به سیاست سازمان مالیاتی کشور، بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی مربوط به فعالان اقتصادی عمدتا در بخش تولید تقسیط طولانی‌مدت شده و این را در قالب تفویض اختیاراتی که از سوی سازمان صورت گرفته، انجام داده‌ایم.

نصرالله پژمانفر، رئیس مجمع نمایندگان استان نیز گفت: مالیات ابزار هدایت رفتار است و به اصلاح رفتارها کمک می‌کند؛ اما امروز شاهدیم که به تولیدکننده‌های ایرانی هزینه‌های سربار زیادی از بخش بانکی، تامین اجتماعی و... تحمیل می‌شود. امروز گران اداره کردن کشور موضوع مهمی است؛ چون امروز نمی‌توانیم نفت صادرکنیم این را بر گردن مودیان مالیات می‌گذاریم اما در کنار این باید اصلاح ساختار نیز انجام بگیرد. مالیات نباید تضعیف‌کننده تولیدگر باشد، بلکه باید ابزار هدایت رفتار باشد. مالیات هوشمند باید مصرف هوشمند در پی داشته باشد. علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی خراسان رضوی نیز با اشاره به پیگیری مباحث مالیاتی استان در دبیرخانه اظهار کرد: در این راستا توافقاتی بین بخش‌خصوصی و دولتی استان حاصل شده است که در صورت موافقت اعضا، ماحصل مباحث مذکور، در قالب مصوبات شورای گفت‌وگو اعلام خواهد شد. هادی خانی، مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از جمله سخنرانان این نشست بود. وی اظهار کرد: برقراری عدالت مالیاتی در وهله اول نیازمند شفافیت و سپس همگرایی همه ارکان مرتبط با این حوزه است. وی تاکید کرد: ریشه بسیاری از مشکلات مالیاتی امروز در کشور، سازمان امور مالیاتی نیست و باید این را بپذیریم که اگر بحث فرار مالیاتی، ملی است؛ مبارزه با فرار مالیاتی نیز باید به‌طور ملی پیگیری شود. وی افزود: تمرکز ما امروز بر دلالی‌هاست و اینکه فقط از فعالان اقتصادی شفاف مالیات بگیریم، صحیح نیست. شاید در ظاهر وظیفه ما درآمد گرفتن برای دولت باشد اما روح ماموریت سازمان التزام‌بخشی به اقتصاد کشور است؛ ما مالیات می‌گیریم که نظم، سلامت و شفافیت اقتصادی ایجاد کنیم.