تعلل در صلح تجاری

روز سه‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا به پکن هشدار داد برای نهایی‌سازی توافق تجاری منتظر پایان یافتن دوره اول ریاست‌جمهوری او نباشند، چرا که در صورت پیروزی او در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰، پیامدهای ناگواری در انتظار این کشور خواهد بود. در حالی که دور جدید مذاکرات تجاری دو کشور در شانگهای آغاز شده، رئیس‌‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «مشکل معطل کردن آنها این است در صورتی که من در انتخابات پیروز شوم، توافقی که به‌دست خواهند آورد بسیار سختگیرانه‌تر از توافق احتمالی مذاکرات فعلی خواهد بود و شاید اصلا توافقی در کار نباشد.»

به گفته دونالد ترامپ به‌علاوه به‌نظر می‌رسد چینی‌ها از تصمیم خود برای خرید محصولات آمریکایی صرف‌نظر خواهند کرد، تصمیمی که مقامات آمریکایی مدعی شده بودند می‌تواند نشانه مثبت و بخشی از توافق نهایی میان دو کشور باشد. رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا در رشته‌ای از پیام‌های خود گفت: «قرار بود چین خرید محصولات کشاورزی ما را مجدد آغاز کند، اما نشانه‌ای مبنی‌بر انجام این کار توسط آنها وجود ندارد. مشکل چینی‌ها این است که وعده‌های خود را اجرایی نمی‌کنند.» به گزارش «رویترز» این نخستین بار است که مقامات تجاری دو کشور پس از دیدار دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ در حاشیه «گروه ۲۰» رودررو به گفت‌وگو می‌نشینند. در ماه مه پس از اینکه واشنگتن چین را به زیر پا گذاشتن تعهدات توافق‌شده متهم کرد مذاکرات دو کشور دچار وقفه شد. بر این اساس روز چهارشنبه لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده تجاری چین در «هتل گست» جلوی دوربین‌ها با لایت‌هایزر و منوچین دست داد و گفت‌وگو کرد. کارشناسان معتقدند در مسیر نهایی شدن توافق تجاری، هنوز موضوعات حل‌نشده بسیاری میان دو کشور وجود دارد، مشکلاتی که البته مقامات آمریکایی پیش از سفر به چین مدعی شده بودند انتظار ندارند تماما در مذاکرات پیش‌رو حل شوند. در این رابطه یکی از افراد مطلع از نشست روز چهارشنبه در گفت‌وگویی که با «رویترز» داشته می‌گوید انتظار می‌رفت این مذاکرات با مواضع مساعی دو کشور همراه شود، مواضعی نظیر تعهد به خرید محصولات کشاورزی آمریکا توسط چین و قدم‌های واشنگتن برای تسهیل برخی تحریم‌هایی که علیه غول تکنولوژی چین، هوآوی، وضع کرده است. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، طی سفر خود به سائوپائولو اظهار داشته تصمیمات در خصوص از سرگیری فروش شرکت‌های آمریکایی به هوآوی می‌تواند تا اوایل هفته آینده نهایی شود. ماه مه امسال بود که وزارت بازرگانی ایالات‌متحده «هوآوی» را در فهرست سیاه امنیت ملی این کشور قرار داد؛ اقدامی که عملا به معنی ممنوعیت دادوستد شرکت‌های آمریکایی با غول تکنولوژیک چین بوده است. هر چند ماه گذشته دونالد ترامپ در دیداری که با همتای چینی خود در حاشیه نشست «گروه ۲۰» داشت اجازه فروش محدود به این شرکت چینی را صادر کرد؛ اما شرکت‌های آمریکایی همچنان درخصوص برنامه‌های دولت آمریکا سردرگم هستند.

فرصت جنگ‌تجاری برای چین

روز سه‌شنبه رهبری ارشد دولت چین مدعی شد در واکنش به جنگ‌تجاری با آمریکا، پکن شانس آن را دارد بحران را به فرصت تبدیل کند. به گزارش خبرگزاری دولتی «شینهوآ»، در نشست روز سه‌شنبه «پولیت‌بورو»، بدنه تصمیم‌گیری ارشد حزب حاکم کمونیست که تحت رهبری رئیس‌جمهوری شی چین‌پینگ است، نتیجه گرفته شد به‌منظور مدیریت ریسک‌ها و چالش‌های جدید و همچنین خنثی‌سازی فشارهای منفی رو‌به‌رشد اقتصادی، دولت چین باید سیاست‌های خود را بر تقاضای داخلی متمرکز سازد؛ به‌خصوص تقاضای نهفته‌ای که در گوشه و کنار این کشور وجود دارد. البته در گزارش بررسی فصلی «پولیت‌بورو» از وضعیت اقتصادی چین، هیچ توصیه‌ای برای اجرای سیاست‌های مالی و پولی اضافی به‌منظور خنثی‌سازی اثرات جنگ‌تجاری با آمریکا نشده است؛ جنگی که براساس برآوردها منجر شده است رشد اقتصادی فصل دوم ۲۰۱۹ چین به رکورد حداقلی ۲/ ۶ درصد برسد. به گزارش روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، رهبران چینی معتقدند می‌توانند ثبات را به سرمایه‌گذاری‌های بخشی تولیدی بازگردانند، وضعیت شهری قدیمی را احیا و تجهیزات ضروری را که شهرهای این کشور نیاز دارند، ایجاد کنند. در گزارش خبرگزاری «شینهوآ» پیرامون نشست حزب حاکم چین آمده است: «ما باید به اندازه کافی خوب باشیم تا با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی بحران را به فرصت تبدیل کنیم. با این حال ما از بازار مستغلات برای تحریک رشد اقتصادی استفاده نخواهیم کرد.» نشست سران حزب کمونیست در پکن همزمان با دیدار رودرروی هیات تجاری آمریکا و چین در شانگهای صورت می‌گرفت.

چوب جنگ‌تجاری لایه تولید

براساس آمارهای رسمی دولت چین، برای سومین ماه متوالی فعالیت‌های تولیدی این کشور در ماه جولای روندی کاهشی را تجربه کرد؛ امری که حکایت از بروز نشانه‌های اثرات منفی جنگ‌تجاری بر دومین اقتصاد بزرگ دنیا دارد، جنگی که به سود کسب‌وکارهای چین صدمه زده و اطمینان و سرمایه‌گذاری اقتصادی را تحلیل برده است. براساس گزارش «اداره آمار ملی» چین و به نقل از «رویترز»، «شاخص خرید مدیران» در ماه جولای از مقدار ۴/ ۴۹ واحدی ماه پیشین به سطح ۷/ ۴۹ واحدی افزایش یافت. با این حال به‌رغم این افزایش، مقدار این شاخص همچنان زیر سطح ۵۰ واحدی قرار دارد؛ مقداری میانه که رشد و رکود اقتصادی را از هم جدا می‌کند.

پیش از این تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند مقدار این شاخص در ماه جولای روی سطح ۷/ ۴۹ واحدی خواهد ایستاد. براساس نظرسنجی صورت گرفته از این تحلیلگران، وخامت تقاضای جهانی منجر شد سفارش‌های صادرات برای چهاردهمین ماه روندی کاهشی را تجربه کند. ایریس‌پنگ، اقتصاددان بخش چین بزرگ شرکت «آی‌ان‌جی» در رابطه با آمارهای منتشره می‌گوید: «انتظار ما این است تا زمانی که مذاکرات تجاری و تکنولوژیکی نتیجه دهد، این روند نزولی بخش تولیدی در ۲۰۱۹ ادامه یابد.» به گزارش «رویترز» ضعف تقاضا چه در داخل و چه در خارج منجر شد ماه گذشته فعالیت‌های تولیدکنندگان چینی دچار رکود شود. این در حالی است که افزایش شدید تعرفه‌های ماه مه دولت آمریکا، تهدیدی جدی برای سود کسب‌وکارهای این کشور است، سودی که تاکنون نیز در وضعیتی نامطلوب به سر می‌برد.

جنگ‌تجاری که دونالدترامپ به راه انداخته، دامن شرکت‌های آمریکایی را نیز گرفته است. به گزارش «بیزینس‌ اینسایدر» اثرات جنگ‌تجاری آمریکا و چین در سراسر بخش‌های صنعتی و مواداولیه آمریکا طنین‌انداز شده است. براساس گزارشی که شرکت «مریل‌لینچ» وابسته به «بانک آمریکا» منتشر کرده، در فصل اخیر نسبت به فصل نخست ۲۰۱۹،‌ شرکت‌های این دو بخش نگرانی‌های بیشتری را در خصوص اثرات منفی تنش‌های تعرفه‌ای و کندی رشد اقتصاد چین اعلام کرده‌اند. در گزارش سود فصل دوم این شرکت آمده است: «شرکت‌های صنعتی و مواد اولیه همچنان از ضعف بازارهای مقصد، کندی رشد مخارج کسب‌وکار و تعرفه‌ها گلایه دارند.» در این رابطه حدود سه‌چهارم از سهام‌های صنعتی شاخص «اس‌اندپی ۵۰۰» گزارش‌های مالی فصل دوم خود را منتشر کرده‌اند. براساس این گزارش‌ها، سود این شرکت‌ها تاکنون تنها ۲ درصد بالاتر از تخمین هیات کارشناسان بوده است. این شرایط حتی برای شرکت‌های مواد اولیه آمریکایی وخیم‌تر نیز بوده است، بخشی که سود شرکت‌ها ۵ درصد پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیلگران قرار گرفته است. از میان ۴۵ شرکتی که در این گزارش‌ها به چین اشاره کرده‌اند، ۵۰ درصد از نقش منفی این عامل گفته‌اند، نرخی که در فصل نخست حدود ۲۸ درصد از شرکت‌ها را شامل می‌شد.