4 خبر جدید از حوزه هوایی

افزایش تعداد حجاج اعزامی

روز گذشته نخستین نشست خبری تورج دهقانی زنگنه، مدیرعامل ایران ایر در حالی برگزار شد که آخرین پرواز مربوط به اعزام حجاج به عربستان صبح دو روز گذشته انجام شد. او گزارشی را درخصوص اعزام زائران امسال ارائه داد. براساس این گزارش آغاز عملیات اعزام حجاج ۱۷تیر و پایان عملیات ۱۵مرداد بوده است. در این مدت ۸۸ هزار و ۵۶۱ نفر زائر با ۳۶۰ پرواز اعزام شده که از این پروازها ۴۳ درصد معادل ۱۵۳ پرواز به جده و ۵۷ درصد معادل  ۲۰۷ پرواز به مدینه انجام شده است. میانگین میزان تاخیر در مجموع کل پروازها نیز ۱۹ دقیقه ارزیابی شده است.  دهقانی زنگنه تاریخ بازگشت حجاج را ۲۵ مرداد تا ۱۷ شهریور اعلام کرد که قرار است طی مدت ۲۳ روز و توسط ۳۶۱ پرواز انجام شود. از این تعداد، ۴۹ درصد از پروازها معادل ۱۷۶ پرواز از فرودگاه جده و ۱۸۵ پرواز معادل ۵۱ درصد از فرودگاه مدینه انجام خواهد شد.  در گزارش مذکور میزان پروازهای انجام شده در عملیات اعزام، ۲ هزار و ۱۴۷ ساعت بوده و ۹ فروند هواپیمای فعال در این عملیات مشارکت داشته‌اند. همچنین مقدار بار حمل شده یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۱۳۲ کیلوگرم بوده است. 

۱۹ ایستگاه پروازی عملیات اعزام حجاج را انجام داده‌اند که عبارتند از: فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)، اهواز، اصفهان، ارومیه، بیرجند، بندرعباس، بوشهر، تبریز، ‌رشت، زنجان، زاهدان، ساری، شیراز،‌ کرمان، کرمانشاه، گرگان، ‌مشهد،‌ همدان و یزد. در این میان بیشترین پرواز از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) با ۹۵ پرواز و کمترین پرواز از فرودگاه رشت با دو پرواز انجام شده است. مقایسه عملیات حج سال ۹۷ و ۹۸ نیز بخش دیگری از این گزارش را شامل شد. براساس اعلام دهقانی زنگنه، تعداد زائران اعزامی امسال نسبت به سال ۹۷ افزایش ۹۸ درصدی داشته است. تعداد پروازهای انجام شده نیز ۹۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. همچنین افزایش ۷۰ درصدی ایستگاه‌های عملیاتی نسبت به سال ۹۷ نیز از دیگر موارد مندرج در این گزارش بود.

میانگین تاخیر پروازها نیز ۷۴درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در پروازهای برگشت حجاج ایرلاین‌های دیگر به هما کمک خواهند کرد، افزود: تا این لحظه تمام پروازهای برگشت حج توسط ایران‌ایر انجام خواهد شد.مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از تشریح جزئیات پروازهای رفت حجاج در سال ۹۸ از توقف خصوصی‌سازی ایران‌ایر خبر داد.  مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از عدم سوخت‌رسانی به پروازهای ایرانی در برخی فرودگاه‌ها خبر داد و گفت: اکنون در برخی فرودگاه‌ها از جمله فرودگاه‌های ترکیه به ایران‌ایر سوخت داده می‌شود، اما در برخی فرودگاه‌های دیگر سوخت‌رسانی به پروازهای ما انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه ایران‌ایر برای حل این مساله در حال رایزنی با فرودگاه‌هاست،‌ از ذکر نام فرودگاه‌ها و کشورهایی که به پروازهای ایران‌ایر سوخت نمی‌دهند، خودداری کرد.

مدیر عامل هما درخصوص برنامه خرید هواپیماهای جدید نیز گفت: هما برای خرید هواپیماهای جدید برنامه دارد. اما صنعت هوانوردی لبه تیغ تحریم‌هاست و تا وقتی هواپیماهای جدید خریداری شده وارد کشور نشود، نمی‌توانیم اطلاعاتی در این خصوص منتشر کنیم. عباس جمشیدی معاون بازرگانی و عملیات شعب هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: در دوران حج امسال، عربستان اعلام کرده بود که پروازهای حج ایران فقط باید با هواپیماهای ایران‌ایر انجام شود.

وی خبر داد که تعهدات ایران ایر (بلیت‌های فروخته شده به مسافران مسیرهای خارجی) در دوران حج را چهار شرکت هواپیمایی برعهده گرفتند و توانستند با انجام پروازهای خارجی، ایران‌ایر را در امر اعزام حجاج یاری کنند. به گفته جمشیدی، ماهان ایر، قشم ایر، شرکت هواپیمایی اطلس، گلوبال و آسمان پروازهای خارجی هما را در این مدت انجام دادند. معاون بازرگانی و عملیات شعب هواپیمایی هما اضافه کرد: سهم ماهان از انجام تعهدات ایران ایر در این مدت جابه‌جایی ۴هزار و۸۳۳ مسافر بوده است. همچنین شرکت هواپیمایی ترکیه حدود ۶ پرواز خارجی هما را در هفته انجام می‌داد و شرکت هواپیمایی آسمان یک پرواز در هفته را انجام داده است. جمشیدی اضافه کرد: ایران‌ایر برای اجاره هواپیما و عمل کردن به تعهدات خود در قبال مسافرانی که از ماه‌های ابتدایی سال برای تابستان بلیت خریده بودند، هزینه‌های زیادی را پرداخت کرد. وی همچنین افزود: فرصت از دست رفته ایران ایر برای فروش بلیت در مسیر خارجی در دوران حج امسال در بخش اکونومی یک میلیون و ۲۵۹ هزار یورو و در بخش بیزینس کلاس یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو  بوده است.