وی ادامه داد: حدود ۵۰ بندر کوچک در کشور وجود دارد که از این تعداد، بنادر کوچکی که مالکیت آنها به سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص دارد یا در حال انتقال مالکیت هستند حدود ۳۳ بندر است و در سراسر کشور و به‌ویژه جنوب ایران توزیع شده‌اند. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طبق بررسی آماری سال ۱۳۹۴، بنادر کوچک از نظر وزنی حدود ۷/ ۵ درصد از کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: از نظر ارزشی نیز بیش از ۹ درصد از ارزش کل کالاهای تجاری کشور به بنادر کوچک اختصاص دارد. حسن‌زاده افزود: طی چند سال اخیر نقش بنادر کوچک در تجارت دریایی کشور بیشتر شده و سرمایه‌گذاری بیشتری در این بنادر در دستورکار قرار گرفته است که بر همین اساس تصور می‌کنیم سهم این بنادر در میزان کالاهای مبادلاتی افزایش یافته باشد. وی با اشاره به اینکه دولت با هدف افزایش سهم و نقش بنادر کوچک در اقتصاد محلی و حمل‌ونقل دریایی شیوه‌نامه‌ای را برای ساماندهی کالاهای ملوانی تهیه و تدوین کرد و این مساله باید از طریق سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدنظر قرار گیرد، گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت این شیوه‌نامه لازم‌الاجرا است و ۳۱ بندر کوچک در سطح استان‌های جنوبی کشور شناسایی شده‌اند که می‌توانند مجهز به رویه ملوانی شوند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: صاحبان کالایی که تصمیم بگیرند کالای خود را از طریق شناورهای کوچک به این بنادر منتقل کنند مشمول ۲۰ درصد تخفیف در حقوق گمرکی و ورودی به این بنادر می‌شوند که این اتفاق مشوق بسیار خوبی برای فعالیت هرچه بیشتر در این بنادر است و در عین ‌حال ملوانان نیز می‌توانند از مزیت‌های قانونی که برای کالاهای ملوانی در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند. حسن‌زاده ادامه داد: از جمله نقش‌هایی که بنادر کوچک می‌توانند در سطح شهرستان‌ها داشته باشند ایجاد اشتغال است که با رونق این بنادر موضوعی دست‌یافتنی است و موجب جلوگیری از مهاجرت بومیان مناطق ساحلی به مناطق مرکزی کشور می‌شود و ازنظر راهبردی نیز برای حاکمیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه نکته دیگر حائز اهمیت برای سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور نقش این بنادر در شبکه‌سازی حمل‌ونقل دریایی است که از طریق آنها بار از پس‌کرانه بنادر به بنادر کوچک منتقل می‌شود، گفت: امکان انتقال کالا از طریق این بنادر به بنادر متوسط و سپس به بنادر هاب یا بنادر خارجی وجود دارد و این شبکه‌سازی موجب کاهش قیمت تمام‌شده حمل کالا می‌شود و رونق در شهرهای کوچک بندری را رقم می‌زند.