بر این اساس، در حکم رضا رحمانی،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح شده است که حمید زادبوم با پیشنهاد حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر در امور بازرگانی به‌عنوان سرپرست جدید سازمان توسعه تجارت منصوب شده است. رحمانی در بخش دیگری از حکم خود تاکید کرده انتظار می‌رود با تلاش مضاعف و هماهنگی با عوامل خبره و صاحب‌نظر سازمانی و برون‌سازمانی، همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، زمینه پیشبرد وظایف محوله، به‌ویژه رشد و توسعه سهم صادرات کشور از طریق اتخاذ تصمیمات مناسب، دنبال شود.

اما نکته قابل تامل در حکم مذکور این است که مسوول جدید سازمان توسعه تجارت باید مانند متولی سابق این سازمان، به‌عنوان سرپرست کار خود را دنبال کند. البته اداره سازمان توسعه تجارت توسط سرپرست به حدود ۹ ماه پیش برمی‌گردد، یعنی زمانی که مجتبی خسروتاج رئیس وقت سازمان توسعه تجارت، به‌دلیل آنچه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان عنوان شد، از سمت خود استعفا داد و محمدرضا مودودی، با حکم رحمانی، سرپرست سازمان توسعه تجارت شد.

پس از تشکیل پست قائم‌مقامی وزیر صمت در امور بازرگانی، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تغییر متولی سازمان توسعه تجارت مطرح شد تا اینکه در آخرین ساعات روز شنبه دوم شهریور ماه، وزیر صمت حکم تغییر متولی این سازمان را با پیشنهاد قائم‌مقام امور بازرگانی صادر کرد. درخصوص این جابه‌جایی، حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت از تدوین نقشه راه جدید برای بخش بازرگانی خبر داده است. به گفته او، دستور کارهای جدید سازمان توسعه تجارت در قالب این نقشه راه به زودی ابلاغ خواهد شد. مدرس‌خیابانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به تغییر سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرده است که برنامه‌های این سازمان پس از انجام مراسم تودیع سرپرست قبلی و معارفه سرپرست جدید مشخص می‌شود.این صحبت‌ها درحالی از سوی قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی مطرح شده است که محمدرضا مودودی، سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت به تازگی خواستار تصمیم‌گیری در مورد وضعیت این سازمان از وزیر صمت شد تا سازمانی که به گفته مودودی اصلی‌ترین نقش را در دوره جنگ اقتصادی بر عهده دارد، تکلیف خود را بداند. وی پیش از این در گفت‌وگویی با «ایرنا» گفته بود: مهم نیست رئیس این سازمان چه شخصی باشد، مهم این است، فردی که انتخاب می‌شود در رویکرد‌های تجاری کشور جهش ایجاد کند و در عین حال منافع دولت و بخش خصوصی را تامین کند. مودودی با اشاره به اقداماتی که در ۹ ماه گذشته در سازمان توسعه تجارت انجام گرفته است، توضیح می‌دهد: در این مدت طرح‌هایی مانند شورای عالی راهبردی، برندسازی و حمایت قضایی و حقوقی از صادرات را پیش بردیم که پیش از این در سازمان توسعه تجارت سابقه نداشت؛ در واقع به این موضوع که آیا دارای مسوولیت قطعی یا موقت هستیم نگاه نکردیم.

سوابق متولی جدید

اما حمید زادبوم، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، پیش از سمت جدید خود، مسوولیت معاونت توسعه بازارهای صادراتی این سازمان را بر عهده داشت. او همچنین در سازمان مذکور، مدیرکلی دفتر امور نمایندگی‌ها و سرپرستی دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی را برعهده داشته است. زادبوم همچنین در زمانی که این نهاد با عنوان مرکز توسعه صادرات ایران فعالیت داشت، در مقام مدیر پشتیبانی و حمایت از صادرکنندگان دارای مسوولیت بود. سرپرست جدید سازمان توسعه تجارت همچنین در عربستان سعودی به‌عنوان رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته است. او که در سال ۱۳۷۳ مدرک کارشناسی ارشد علوم اقتصادی اخذ کرده، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سیناست و در برخی نشست‌ها و اجلاس‌های خارجی به‌عنوان نماینده و مذاکره‌کننده سازمان توسعه تجارت ایران حضور داشته است.